Gramps 3.0.x / gramps 2.x tietokantaongelma [ratkaistu]

Aluksi hieman taustaa ja selvitystä ongelmasta sekä siitä mitä olen yrittänyt tähän mennessä jne. Olen siis yrittänyt tätä sekä windowsilla että linuxilla joten ethän hermostu tuosta windows pohdinnasta tuossa välissä.

Eli vuosia sitten (2008) tein silloisella Gramps versiolla hieman sukupuuta, sain sinne kasattua jo jonkin verran tietojakin. Sittemmin tuo ollut jäissä, mutta päätin nyt palata sen pariin. Toki nyt alustana pääasiassa olisi MyHeritage sivusto, jotta homman saa helpommin jaettua porukalll tehtäväksi. Kuitenkin lähtöpohjaksi olisi hyvä saada avattua tallessa oleva grampsin tietokanta .grdb ongelmana asiassa vaan on se, että gramps on päivittynyt senverran ettei tuo enää omaa vanhaa tiedostomuotoaan (piip tunarit :D), sen sijaan kehoittaa avaamaan vanhan tietokannan gramp 3.0.x versiolla ja muuttamaan uudempaan muotoon.

Tästä kohtaa lähteekin varsinainen ongelma, sillä Gramps 3.0.x sarja taisi nähdä päivänvalon loppuvuodesta 2008 joten arvata saattaa ettei millän jakelulla ole tuota pakettivarastossaan enää. Ajattelin ensin että asennan sen windowsiin, josko ei tule niin riippuvuusongelmia, kun windows sinllään ei gtk.ta käytä yms. Eli suuntasin tänne: Windows installer - Gramps

Sivustolta lainaus:

GTK+2.10.11 asentuu ok
pygtk jämähtää herjaan kun ei löydä Python 2.5 asennusta (olen asentanut senkin ja polkua ei voi kirjoittaa itse kenttään johon asennuspaketti hskemiston pitäisi tunnistaa)
Näinollen itse Gramps ei luonnollisestikan kynnisty.

Linuxilla ajattelin lähteä liikenteeseen virtuaalikoneella, pohdin että ubuntu 9.04 varmaan sisältäisi tuon version pakettivarastossaan kun on julkaistu hieman myöhemmin kuin ko gramps versio.Enpä vain tullut ajatelleeksiettä vanhojen versioiden repot ovat poissa käytöstä, Tähän ei auttanut täälläkään ollut ohjeistus:

jossa CODENAME korvataan jakelun koodinimellä.

Seuraavaksi päätin kokeilla mukailla ubuntu 12.04 virtuaalikoneasennukseen seuraavaa ohjetta:
http://vl4rl.com/2014/06/06/upgrading-old-gramps-2.x-db-to-current/

Koska jutussa tuo typpi itsekin oli päätynyt lopuksi asentamaan deb paketista valitsin itsekin suoraan sen tavan.

Ainut vaan, että tulee sellaisia riippuvuuksia että pakettia ei voida asentaa, ei edes -f vivulla. Myöskään mainittujen riippuvuuksien (muistaakseni glade2, python-gtk2 tms jne asennusyritys ensin ei auttanut, sillä lopulta riippuvuuksia oli entistä pahemmin uupumassa ja pakettijärjestelmäkin jo sekaisin.

Asia ei edennyt siis lainkaan kuten linkissä jota mukaili. Linkin jutussa taisi käyttää ubuntu 13.04 versiota, mutta itse siis yritin 12.04:lla koska se on LTS versio ja repot vielä olemassa, toisin kuin 13.04 olisi. Lisäksi asennettava gramps versio oli näemmä ubuntu 8.10:lle, joten luulisi sen asennuksen tarvittaessa onnistuvan 12.04:n siinä missä 13.04:kin onnistunut.

Olisiko jollain heittää hyvää ideaa kuinka tuon suhteen edetä. Saa olla mielellään ns “puhtaalta pöydältä” tyyppinen ratkaisukin. Eli esim jakelu jonka saisi virtualikoneeseen ja johon ko gramps versio asentuisi suht. kivuttomasti. Toki tuon jälkeen edessä taistelu vielä tietokannan palautuksesta, sillä käsittääkseni pitäisi mielellään olla samassa hakemistossakin johon alunperinn luotu.On kyllä todella kankea systeemi ja tilannetta pahentaa siirtymä uuteen formaattiin siten, ettei sisällytetä tuota vanhan muodon avaamista myös uusiin versioihin, Alkaa 2016 vuoden lopulla nuo 2008 vuuoden ohjelmistot olemaan hieman vanhoja joilla muutos pitäisi onistua…

Jokatapauksessa virtuaali olut/kahvi/drink of choice nyt vähintäänkin avun tarjoajalle! :slight_smile:

Vastaan itselleni, josko joku muukin saman asian kanssa painiva saisi apua tästä…

Eli ratkaisuna lopulta käytin täällä olevien tietojen mukaisesti Linux Genealogy CD:tä. Kokeeksi latasin tuolta version 4.0 desktop aivan vuosilukuarvan perusteella.

Kyseessä ubuntu pohjainen live cd (itse tosin asensin virtuaalikoneeseen kun livenä sen kautta tahmaili niin) jossa valmiina Gramps 3.0.1 jolla tiedoston saa avattua ja muutettua uudempaan muotoon. Tai ainakin toivon ettei tuossa tule ongelmia.

Edit: Todettakoon että sain homman tehtyä, mutta aivan ongelmitta ei mennyt. Lopputuloksena kuitenkin uuden formaatin mukainen tietokanta joka aukesi ongelmitta fedoran uudessa grampsissa.

Hyvä että selvisi. Joskus aikanaan testaillut kyseistä ohjelmaa.