Hidas netti...wlan ajuri[ratkaistu tavallaan]

Eli asensin linux mintin koneelle ja alussa netti toimi nopeasti mutta nyt on todella tahmeaa en tiedä aiheuttiko tuon joku päivitys vai mikä. Oon kokeillut erinlaisia kikkoja mutta tahmaa edelleen välillä enempi ja välillä vähempi Mutta asiaan netistä löysin ohjeen että pitäs asentaa windowssin ajuri wlan-piirille niin vois alkaa toimimaan mutta siihen se tekninen osaaminen jääkin. Tuolta löytyy ohje: http://linux.fi/wiki/Ndiswrapper. Alussa pitäisi estää linux-ajurimoduulin lataaminen komenolla: blacklist ajurimoduuli mutta miten mä ton ajurimoduulin selvitän? :slight_smile: koneena on acer aspire 3102wlmi

Lisätään tähän vielä toinen kysymys kun tuntuu muutenkin kone tökkivän välillä niin löysin tälläisen viestin netistä joka kylläkin koskee acer aspire one miniläppäriä mutta kävi mielessä että voisiko olla sama vika myös omassa koneessa. Eli toi lihavoitu kohta jossa dmesg komenolla saa pitkän listan tekstiä mutta mitä sieltä pitäisi etsiä ei auennut mulle?

I’m currently typing this on the AAO running Gentoo Linux. Everything works well, with the exception of 3D Acceleration on the 945GM chipset, and the lights on the wifi switch with the 2.6.27 ath5k driver. I’ve read that 3D accel is possible, and that the wifi lights work fine with the madwifi-ng driver.

Important gotcha that took me a while to figure out. The intel PIIX chipset can operate in several modes, IDE compatability, SATA and PATA. It is important that the SCSI-DISK subsystem and the PATA Intel drivers are compiled into the kernel, and not the Intel PIIX ones. If both drivers load, they will fail and you can fall back to IDE-generic drivers, which run in non-dma mode and will make the system extremely slow and unresponsive under heavy disk activity. I’ve experienced this in my own kernels as well as using live cd’s that autoprobe and load modules.

Check your dmesg and be sure you are not falling back to ide-generic drivers. This problem is easy to fix, but since compiling a kernel under ide-generic mode on the AAO can take some considerable time, it took me a while to figure out.

I highly reccomend the machine, good luck to everyone. There’s a bunch of great information out there regarding this machine.

Minulla myös oli pitkään tahmausta netin kanssa ja käytännössä se ei toimi vieläkään jollen syötä aina käynnistyksen yhteydessä komentoa(roottina): iwconfig wlan0 rate 5.5M fixed Tuo komento pitää siis tuon rate - arvon maksimissaan 5.5 Mb/s. Tämä siis linuxin puolella ja RTL8187 ajureilla. Tästä ongelmasta lisää https://wiki.archlinux.org/index.php/Rtl8187_wireless

Mulla ei toi koodi toimi. eripiiri (atheros 2413) mutta sain ongelman tavallaan ratkaistua sillä että vaihdoin ath5k ajurin madwifin ajuriin niin toimii jo paremmin…ei jää enään jumiin :slight_smile: