Japaninkielen merkistötuki

Hei!
En tiedä, että meneekö tämä oikeaan osoitteeseen, mutta yritetään. Olen juuri alkanut käyttämään Linux ubuntua ja kysyisin asiaan vihkiytyneiltä neuvoa japanin merkistötuesta. Tietokoneessani kyllä näkyvät kanjit sun muut, mutta miten pystyn itse kirjoittamaan niillä? Löytyykö ubuntun sovellusvalikoimasta jokin tällainen ohjelma? Toimiiko se sitten samaan tyyliin, kuin Windows Vistan japanese IME?

Kiitoksia avusta :slight_smile:

Nykyisin Linux-jakelut on hienosti lokalisointi, joka siis tarkoittanee mahdollisuutta käyttää Linux-jakeluja monin eri kielin ja näppäimistöasetuksin. Erityisesti Ubuntu pyrkii maailmanlaajuiseen tarjontaan. Japanin kielestä en tiedä, vain otaksun, että voit valita näppäimistösi toimimaan japaninkielen mukaisesti kunhan sopivat fontit on asennettu. Sinun vain olisi tiedettävä, millaisia merkkejä näppäimistösi tuottaa määriteltynä se toimimaan ko. kielen mukaan.
Ubuntun asennuspaketteja voi ihmetellä osoitteessa: http://packages.ubuntu.com

Ilmeisesti tässä haetaan syöttömenetelmää (input method)? Minulla tässä Fedorassa on ainakin Järjestelmä -> Asetukset -> Syöttömenetelmä -ohjelma, jossa voi ottaa käyttöön iBusin ja sillä pitäisi jotenkin pystyä noita erikoisempia kieliä kirjoittamaan, en tosin tiedä tarkemmin.

Juuri sitä hain! Seurasin polkua ja huomasin, että Ubuntussani sen sai samalla tavalla käyttöön. Nyt vain pitäisi opetella käyttämään sitä ja asentaa fonttipaketteja, sillä vaikka hiraganoilla kirjoittaminen onnistuu, se ei vaihda niitä kanjeiksi väliviivasta, kuten pitäisi. Jos joku tietää johtuuko se kanjifonttien olemassaolosta tai jostain muusta, niin jakaisitko tietosi? Kiitoksia!