Jatkuuu

JATKUUUU…

Varmistusikkunan jälkeen alkaa asennus. Jos Internet on auki voi lähteä puoleksi tunniksi kahville.
CD:ltä löytyy perusohjelmat ja internetin ”pakettivarastoista” haetaan lisää, jos on tarvis. Kaikki tapahtuu automaattisesti.
Asennus päättyy kehotukseen käynnistää kone uudelleen.
Siinäpä se. UBUNTU 7.10.

Jos jotain puuttuu apuna on upeasti toimiva Synaptic- pakettienhallinta.
Itse lisäsin asennuksen jälkeen VLC- ja GFTP- paketit ja tulostimen. Pakettivarastoista löytyy runsaasti ohjelmia, osa jopa suomennettu. Englantia taitaville todellinen aarreaitta.

Sijainnit valikon TIETOKONE kohdasta löytyy ulkoiset tallennusmeediat ja TIEDOSTOJÄRJESTELMÄ avaa Windows osiot käytettäväksi.

Jos joku osa ei toimi, se ei sitten toimi. Apua voi ehkä saada tuttavapiirin englantia taitavalta nörtiltä.

Upeaa työtä ovat tehneet Suomen Ubuntu tiimissä, varsinkin suomennosporukalle pitää hattua nostaa.

Kommentit ovat tervetulleita, mielellään suomeksi.
RY

[quote=“reino, post:1, topic:135”]JATKUUUU…

Varmistusikkunan jälkeen alkaa asennus. Jos Internet on auki voi lähteä puoleksi tunniksi kahville.
CD:ltä löytyy perusohjelmat ja internetin ”pakettivarastoista” haetaan lisää, jos on tarvis. Kaikki tapahtuu automaattisesti.
Asennus päättyy kehotukseen käynnistää kone uudelleen.
Siinäpä se. UBUNTU 7.10.

Jos jotain puuttuu apuna on upeasti toimiva Synaptic- pakettienhallinta.
Itse lisäsin asennuksen jälkeen VLC- ja GFTP- paketit ja tulostimen. Pakettivarastoista löytyy runsaasti ohjelmia, osa jopa suomennettu. Englantia taitaville todellinen aarreaitta.

Sijainnit valikon TIETOKONE kohdasta löytyy ulkoiset tallennusmeediat ja TIEDOSTOJÄRJESTELMÄ avaa Windows osiot käytettäväksi.

Jos joku osa ei toimi, se ei sitten toimi. Apua voi ehkä saada tuttavapiirin englantia taitavalta nörtiltä.

Upeaa työtä ovat tehneet Suomen Ubuntu tiimissä, varsinkin suomennosporukalle pitää hattua nostaa.

Kommentit ovat tervetulleita, mielellään suomeksi.
RY[/quote]
Minä en osaa asennuksessa osioida levyä oikein itse ???
Haluaisin pitää Wintoosan Ubuntun rinnalla.

[quote=“Tuxman, post:2, topic:135”]Minä en osaa asennuksessa osioida levyä oikein itse ???
Haluaisin pitää Wintoosan Ubuntun rinnalla.[/quote]
Jos osaat järjestää levylle riittävän ison palan osioimatonta tilaa, osaavat useimmat Linux-jakelut hyädyntää sen automaattisesti.

Kannattaa kuitenkin olla varovainen sen osioinnin kanssa. Varmuuskopiot ainakin tärkeimmistä jutuista kannattaa ehdottomasti ottaa.

ja jos tää “Jatkuu” liittyy siihen eheyttämiskeskusteluun, niin jokohan alkaa selvitä syy myös epäilijöille, miksi se eheytys, jopa pariinkin kertaan, on ihan paikallaan eli syytä tehdä ennen linukan asennusta sen ‘winttitoosan’ rinnalle.

Ainahan sen Windowsin voi eheyttää fdiskillä koneesta pois.

Itselläni ei ole ollut enää aikoihin kotona, eikä duunissa Windowsia.


Eero

Mikäs kohta tässä viittaisi siihen, että olisi pitänyt eheytellä enemmänkin jopa? Minusta tuota on ihan turha tähän tulla liittämään, käsittääkseni säikeen aloittaja oli eheyttänyt sen levynsä.

Mainitsemastasi säikeestä:

[quote=“nakki, post:3, topic:131”]Ootkos koskaan nähny vähänkään pidempään käytössä ollutta ntfs-osioo ja sen repaleisuutta?
Jo pelkän hidastumisenkin kannalta se on syytä eheyttää säännöllisesti, kun se heittelee ohjelmien palasia ‘ihan mihin sattuu’ pitkin levyä. Kyll kait se on paree tehdä sen vinkkarin omilla työkaluilla kuin jonkun muun värmeillä, vaikka se osaiski hommansa sekin.[/quote]
Ntfsprogs:n kehittäjät ovat testanneet työkalunsa ihan oikeassa käytössä olleilla NTFS-osioilla, joista siis kokeiluita varten on otettu “raaka” levykuva, jolloin pirstaleisuus säilyy. Näitä kehittäjät ovat saaneet siis paitsi omilta koneiltaan, myös ohjelman käyttäjiltä.

Mutt kukin touhuu tavallaan, ei siinä sen kummempaa. Tee kuis tykkäät, mutt hillitte ittes, jos/kun menee sen vuoksi pieleen.
Eipä ole tähän mennessä mennyt pieleen sen kanssa. Hitaampi se Ntfsresize varmaan on Windowsin työkaluun verrattuna, mutta dataa sen ei taida olla osoitettu hävittävän.

En käsitä, miksi tässä pitää alkaa väittelemään. Jos tosiaan se NTFS:n eheyttäminen on niin pakollista, niin kunnolliset perustelut olisi kiva kuulla. Itse kyllä uskoisin tuon ntfsresizen kehittäjiä tässä, sillä varmaan ne keskivertoihmistä enemmän NTFS:n sielunelämästä tajuavat. Ntfsresizen man-sivulla se eheyttämisen tarpeettomuudesta kertova pätkä on jopa lihavoitu, joten uskoisin heidän olevan jopa kohtalaisen varmoja asiastaan.

Aina ennen osion koon muutosta, millä tahansa työkalulla sen tekeekin, tärkeästä datasta on syytä olla varmuuskopiot.

niin kai olikin, mutta joku toinen piti moista eheytystä turhana. Minä taas en, kun oon niitä ntfs-osioita käsitellyt NT:stä asti

…ja samoja NT:itähän nää nykyisetkin winkkarit on, vaikka nimi onkin pariin kertaan vaihdettu…