Jauntyn tuki loppuu. Mikä tilalle?

Hei taas!

Mitenkäs mahtaa käydä niille jakeluille, joiden ns. tuki päättyy aina joskus? Eihän ne toimimasta lakkaa, eihän? Mikä siinä tukemisessa on sellaista välttämätöntä? Voinko jatkaa turvallisesti UNR 9.04 Jauntyn käyttöä, jos se minulle muuten riittää? (Se on kuin vanha ystävä, ja uskomattoman vakaa.)

Käytän Asus eee 901 pikkukonetta ja olen jo varautunut asentamaan sd-kortilla Ubuntu 10.04:n. Sen NBR pikkuläppäreiden jakelu ei vaan oikein sovi tähän koneeseen, kaikkea pientä harmia. Ei kuitenkaan mitään sellaista vakavaa, etteikö sitäkin voisi käyttää. Ensin vaan täytyy konstailla siitä ohjauspanelin lukitus auki.

Ehkä Lucidin desctop kävisi myös, olen kokeillut. Siitä kun sopivasti tuunaa yhteen yläpaneliin kaiken tarvittavan niin kyllä se on ihan hyvä.

Mutta mitenkä olisi JoliCloud? Onko siitä kellään kokemuksia? Kuinka mahtaa käydä, jos asennan sen Jauntyn kanssa rinnan? Olisi tässä ssd-asemassa 10 Gt tilaa sille ainakin tilapäisesti. Voiko sen saada samalla tavalla asennettua kuin Ubuntu Windowsin rinnalle, siis kysymys käynnistyksessä siinä Grupissa? Sen työpöytä näyttää aika paljon samalta kuin tämä vanha kunnon Jaunty. Ovatko kuinkakin paljon serkuksia? Keskustelu siitä on näköjään monikielinen ilman suomea, siksi kysynkin täällä. (Vaikka olisihan se hienoa kun siellä olisi suomea thain ja ranskan välissä.)

[quote=“hajakenttä, post:1, topic:1164”]Hei taas!

Mitenkäs mahtaa käydä niille jakeluille, joiden ns. tuki päättyy aina joskus? Eihän ne toimimasta lakkaa, eihän? Mikä siinä tukemisessa on sellaista välttämätöntä? Voinko jatkaa turvallisesti UNR 9.04 Jauntyn käyttöä, jos se minulle muuten riittää? (Se on kuin vanha ystävä, ja uskomattoman vakaa.)[/quote]
Tuen päättyminen meinaa sitä, ettei kyseiseen versioon enää julkaista mitään päivityksiä. Erityisesti siis tietoturvapäivityksiä ei tule. Käyttäminen on siis hieman riskialtista, mutta mikään ei toki lakkaa toimimasta tuen päättyessä.

Kuten Heikki jo ehti kertoa, et voi – turvallisesti. Muuten kyllä.

Jollei jatkuva uudelleenasentaminen innosta, kannattaa tutustua johonkin sellaiseen jakeluun, joka on tarkoitettukin pitkäaikaiseen käyttöön: *buntun LTS-versioihin tai esim. Debianiin.

Mutta mitenkä olisi JoliCloud? Onko siitä kellään kokemuksia?

Ei varsinaisia kokemuksia, mutta kokeillut olen. Hieman liian pilviriippuvainen minun koneilleni, koska läppärini eivät välttämättä matkakäytössä roiku netissä. Jolicloud on myös Ubuntu-johdannainen, joten se saattaa hyvin periä saman jatkuvien päivitysten tarpeen.

Aihetta sivuten: Täällä on yksi kone, joka ei suostu toimimaan uudemmilla Linux:eilla (siis ihan ytimestä on kiinni). Jaunty toimii, mutta 10.04 ei enää suostu käynnistymään, sama juttu 10.10:llä ja Fedora 13:sta (kaikki Livejä). Jos jättää splashin pois (ja quiet-parametrin myös), niin se pysähtyy SATA:sta kertoviin teksteihin. Voin kyllä tarkistaa tarkan ilmoituksen, jos joku haluaa ja tehdä oman ketjunkin, mutta nyt on vähän kiireitä muuten. Jos laittaa acpi=off parametrin, niin ainakin Ubuntut saa käyntiin, mutta toimii hitaasti ja suorittimen kellotaajuuden skaalaus ei toimi. nolacpi:sta ja noapic:sta ei ole apua (muistinkohan nuo oikein). KMS:n säätämisellä (käynnistysparametrit) ei tunnu olevan vaikutusta.

PS. Kyseisen koneen malli on Fujitsu-Siemens Amilo Li1718 (muistaakseni). Jos jollain on samanlainen, niin voisi testata ainakin jotain tuoretta jakelua.

Yksi vaihtoehto voisi olla MintDebian, jossa tosin on ongelmia NetworkManagerin kanssa joidenkin mokkuloiden kanssa (Huawei E220), mutta päivitysten yhteydessä tulee korjattu NetworkManageri ja Huaweikin toimii … :slight_smile:

Tietenkin sellainen helppo ja toimiva vaihtoehto on myös Mandriva 2010 gnome … :slight_smile:

http://mandriva-fi.org/wiki/Lataa_Mandriva_Linux

Jos ei halua käyttää niitä Fluendon maksullisia kodeekkeja, niin samat kodeekit löytyvät myös PLF repoista

su -

urpmi.addmedia --distrib --mirrorlist ‘http://plf.zarb.org/mirrors/$RELEASE.$ARCH.list

Esim elokuvasoittimelle:

gstreamer0.10-faad

gstreamer0.10-ffmpeg

Kiitos nopeista vastauksista. :slight_smile:

Tutkiskelin tuota JoliCloudia ja tulin myös siihen tulokseen, että taitaa olla enemmän sellainen yhteisöjä tarvitsevan systeemi. Pilviorientoitunut, heh, hienostipa keksinkin.

Yritin tutkia: voisiko sitä ajaa livenä, kuten useimpia muita jakeluja, mutta en saanut selville sellaisen mahdollisuuden olemassaolosta.

[s]Kaiken lisäksi, en saanut ladatuksi sen .iso tiedostoa, vaikka se pitäisi olla mahdollista partitiointi asennusta varten. Aina vaan tulee se siementiedosto nettiasennusta varten, vaikka mitä kautta yrittäisi valita. Tahdon nimenomaan asentaa sen ihan itse osioimalla, jotta voin sitä kunnolla testata toisen Linuxin rinnalla (joka näyttäisi olevan mahdollista, kun tarkkaan lukee ohjetta). Jos verkon yli asentaa, niin se sitten tulee semmoisena kun tulee.

Jos joku on saanut sen JoliCloudin USB asennukseen tarkoitetun 700 Mt .iso tiedoston tulemaan, niin voisiko vinkata mitä minä teen väärin… en ymmärrä… aina tulee vain jotain siemeniä 70 Mt, eikä md5sum ole sinne päinkään.[/s]

Edit:
En vaan osannut. Kuten jäljempänä selviää, hyvin se latautuu. :-[

[quote=“hajakenttä, post:6, topic:1164”]Yritin tutkia: voisiko sitä ajaa livenä, kuten useimpia muita jakeluja, mutta en saanut selville sellaisen mahdollisuuden olemassaolosta.

Kaiken lisäksi, en saanut ladatuksi sen .iso tiedostoa, vaikka se pitäisi olla mahdollista partitiointi asennusta varten.[/quote]

Outoa: kyllä minä muistelisin ajaneeni Jolicloudia nimenomaan livenä USB-tikulta. Ainakaan en sitä missään nimessä ole hetkeksikään yhdellekään fyysiselle koneelle ole asentanut.

Outoa: kyllä minä muistelisin ajaneeni Jolicloudia nimenomaan livenä USB-tikulta. Ainakaan en sitä missään nimessä ole hetkeksikään yhdellekään fyysiselle koneelle ole asentanut.

Niin… en minä päässyt sitä liveajoa edes yrittämään, kun en saanut sitä .isoa ladatuksi.
Mutta kiitti vinkistä. Se auttaa paljon, jos sitä tosiaan voi kokeilla tikulta.
Pitää vielä koittaa toisena päivänä josko se lataus onnistuisi. Luulen, että niillä on jotain palvelinongelmia kun ei se pelaa.

Minulla on kolmessa pikkuläppärissä (Asus Eee 701, 900 ja HP Mini 2133) Xubuntu.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[quote author=asmok link=topic=1283.msg6786#msg6786 date=1285509144]

Minulla on kolmessa pikkuläppärissä (Asus Eee 701, 900 ja HP Mini 2133) Xubuntu.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
[/quote]

Onko Xubuntun päivityskäytäntö ja tuki jotenkin erilainen kuin Ubuntun yleensä? Siis puolivuosittain uusi jakelu ja puolitoista vuotta sille tuki. Ja kolmevuosittain uusi LTS. olen aina kuvitellut, että Ubuntu on Ubuntu on Ubuntu.

Kyllä Lucid Lynx Gnomella on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta onko Xubuntulla siihen verraten jotain etua?

Ei. Julkaistaan samaan aikaan ja tuki on yhtä pitkä. Versio numerot samoja ja pakettivarastot samat. Ainut ero on oletuksena asentuvat paketit (käytännössä työpöytä).

Vähän kevyempi. Joskus voisi ajatella toisin päinkin eli tuoko Gnome jotain parempaa XFCE:n nähden.

[quote author=Tomin link=topic=1283.msg6788#msg6788 date=1285513637] [quote author=hajakenttä link=topic=1283.msg6787#msg6787 date=1285512948] Onko Xubuntun päivityskäytäntö ja tuki jotenkin erilainen kuin Ubuntun yleensä? [/quote] Ei. Julkaistaan samaan aikaan ja tuki on yhtä pitkä. Versio numerot samoja ja pakettivarastot samat. Ainut ero on oletuksena asentuvat paketit (käytännössä työpöytä).

[quote author=hajakenttä link=topic=1283.msg6787#msg6787 date=1285512948]
Kyllä Lucid Lynx Gnomella on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta onko Xubuntulla siihen verraten jotain etua? [/quote]
Vähän kevyempi. Joskus voisi ajatella toisin päinkin eli tuoko Gnome jotain parempaa XFCE:n nähden.
[/quote]

Näin olen asian ymmärtänyt. Kiitos vahvistuksesta. Jos Ubuntuun päädyn niin se lienee sitten Gnomella ja se desctop malli, vaikka onkin eee 901. Siinä kun on hiukan enemmän ulkoasun valikoimaa ja ne lisätyötilat. Olen niitä oppinut hyödyntämään ja aika käteväksi todennut.

Kunhan saan ladattua tuon Jolicloudin ison, että pääsen sitä testaamaan, niin sitten päätän. Sen päivitys- ja muun ylläpidon toimintamekanismista en saanut sen sivuilta selvää. Onkohan sekin samalla tavalla ajoittain kokonaan uusittava kuin serkkunsa Ubuntu? Ja onko sellaista Linuxia olemassakaan, joka jatkuvasti ylläpidolla pidetään tuoreena? Onko Debian sellainen? Entä Zenwalk?

Jolicloud olisi muuten mielenkiintoinen, mutta ei näytä olevan saatavilla.

On. Rolling release -jakelut ovat sellaisia ja siihen luokkaan kuuluvat ainakin Arch, Sidux ja Gentoo. Itse en noista mitään käytä, mutta tiedän, että joillekin Arch on elämäntapa. :wink: (ehkä liioittelin hieman)

Noissa siis paketit päivittyvät jatkuvasti ja julkaisuja ei tule kuin uusista asennuslevyistä välillä. Jatkuvan pakettien päivittymisen takia ne sitten saattavat hajoilla välillä.

Minulla on Asus EeePC 1001HA (1Gt RAM). Asennettuna Fedora 13 Windows XP (n. 10Gt) oheen. Vielä 160Gt:n levyltä lohkaisin siivun
Ubuntu Netbook Remix Lucid:lle. Enemmän vain tutustuakseni tuohon Remix:in mielenkiintoiseen (?) työpöytäympäristöön :wink:
Mieluusti olisin asentanut Zenwalk:in, mutta Out Of Box tuo ei onnistunut :frowning: Ja koska oli kiire saada koneelle käyttöjärjestelmä,
jota viitsii käyttää, en edes jäänyt konfiguroimaan Zenwalk:ia (Slackwarea) toimintakuntoon.

Tarkoitatko ”lisätyötiloilla” virtuaalityöpöytiä? Kyllä ne löytyvät XFCE:stäkin. Itse asiassa en taida edes tuntea Linux-työpöytäympäristöä, jossa ei niitä olisi.

”Ulkoasuvalikoimankin” suhteen puolustaisin kyllä XFCE:tä. Gnomen ikkunakoristustyylit ovat periaatteessa hyvin rajallisesti erilaisia XFCE:hen verrattuna.

Ja onko sellaista Linuxia olemassakaan, joka jatkuvasti ylläpidolla pidetään tuoreena? Onko Debian sellainen?

Debianin epävakaa (unstable) ja testattava (testing) jakelu ovat. Ne voi asentaa sellaisinaan tai käyttää jotakin Debian-pohjaista rolling-jakelua kuten aptosidia.

Entä Zenwalk?

Itse olen kaihtanut Zenwalkia aika karusta syystä: se käyttää yhä Grubin sijaan Liloa. Ratkaisu sekin, mutta aika outo.

[quote=“Tomin, post:13, topic:1164”]Rolling release -jakelut ovat sellaisia ja siihen luokkaan kuuluvat ainakin Arch, Sidux ja Gentoo. Itse en noista mitään käytä, mutta tiedän, että joillekin Arch on elämäntapa. :wink: (ehkä liioittelin hieman)

Noissa siis paketit päivittyvät jatkuvasti ja julkaisuja ei tule kuin uusista asennuslevyistä välillä. Jatkuvan pakettien päivittymisen takia ne sitten saattavat hajoilla välillä.[/quote]

sidux (jonka virallinen nimi todella alkoi pienellä kirjaimella!) on jo edesmennyt, ja sen on korvannut mainitsemani aptosid (joka perii saman pienialkukirjaimisuuden). Olin itse alkuun aika epäluuloinen rolling-distroja kohtaan juuri Tominin mainitsemista syistä, mutta kokemus on kyllä ollut hyvä. Pakettien päivityksistä johtuvia hajoamisia ei ole tullut vastaan.

Tämän päivän olen tässä testaillut Xubuntua. Tämä voisi hyvinkin olla seuraava käyttöjärjeestelmäni. Olen positiivisesti yllättynyt.

Tämä kuuluisi paremmin Ubuntun keskusteluun ja kai joudun sinnekin menemään koska:

Toivottavasti tähän voi saada myös pikanäppäinten asetteluun jonkin työkalun. Ei nimittäin toimi kuin osa niistä.
Komento lspci ei näyttänyt mitään bluetoothista, eikä siitä ilamaantunut muutakaan elonmerkkiä, vaikka sekin Jauntyssä näkyy ja pelaa.

WLAN kyllä napsahti heti käyttöön.

Printteri kyllä tunnistui, mutta printtaus ei toimi, virheilmoitus vain tuli.

Skanneri ei tunnistunut, mutta se on vaatinut ennenkin sanen packendin.

Kun ei ole (vielä) asennettuna, niin moni asia jää testaamatta, mutta mukavan kevyeltä ja nopsalta (ajan sd-kortilta) tuntuisi, ja onhan tämä kuitenkin ihan täysiverinen Lucid ja LTS. Ja vasta asennuksen jälkeen saan kaikki päivityket, joten tilanne saattaa muuttua.

”Ulkoasuvalikoimankin” suhteen puolustaisin kyllä XFCE:tä. Gnomen ikkunakoristustyylit ovat periaatteessa hyvin rajallisesti erilaisia XFCE:hen verrattuna.
Näyttäisi olevan tosiaan tuo ulkoasu muokattavissa gnomea monipuolisemmin, etenkin jos haluaa pikkuläppäriin yhden ohjauspanelin työpöydän, siis tilan säästämiseksi. Tosin pieni ero ja makuasia.
Tarkoitatko ”lisätyötiloilla” virtuaalityöpöytiä? Kyllä ne löytyvät XFCE:stäkin. Itse asiassa en taida edes tuntea Linux-työpöytäympäristöä, jossa ei niitä olisi.
Nuo[b] virtuaaliset[/b] sitä ja tätä ovat vielä minulta opettelematta, mutta tarkoitin sitä työtilan vaihdinta, työtila 1 -> työtila 2 jne. Kai sekin on makuasia, mutta olen jo tuolla isommalla koneella siihen mielistynyt ja halusin sen myös pieneen koneeseen. Ubuntun NBR jakeluilla se ei ole käytössä.

Testailu jatkuu… Kiitos uskonvahvistuksesta.

Kumma jos se bluetooth näy edes lspci:ssä (yleensä tuo kyllä on usb-väyläinen, joten komento olisi lsusb), mutta jos se ennen on näkynyt niin joku kytkin tai biosin asetus on varmaan säätänyt sen pois käytöstä.

Oliko ne napit oletuksena käytössä tuossa 9.04 UNR:ssä? Jos oli niin sitten pitää Googlailla vähän lisätietoa tuosta, mutta jos teit jotain niin todennäköisesti samat ohjeet pätevät.

Vaikka menee jo enemmän OffTopic-osastolle, on todettava, että Lilossa on etunsa.
Vaikka Grub onkin kätevästi muokattavissa komentoriviltä, ja Grub2 etsii ansiokkaasti koneen kovalevyilta (kiintolevyiltä tai massamuisteista) käynnistettäviä käyttöjakeluja, toimii lilo, vaikka ko. järjestelmä olisi osioltaan poistettu eli Lilo mahtuu kokonaisuudessaan MBR:ään.
Jos olen ymmärtänyt oikein, käynnistää Lilo vain järjestelmän levyn tietyiltä sektoreilta eikä kaipaa lst/conf/cfg -tiedostoja.
Lisäksi Lilon ominaisuuksiin kuului tallentaa alkuperäinen mbr ennen mbr:n ylikirjoittamista, jota minusta Grub ei ymmärrä tehdä :frowning: En sen tosin tuohon tarvitse kyetäkään, koska tiedot noudetaan järjestelmästä, josta Grub on asennettu.

Samantekevää mikä käynnistyksenlataaja MBR:ssä on, kunhan se osaa hommansa. Jopa Windowssin menuun on ollut lisättävissä myös järjestelmät, joista Windows ei edes ymmärrä.
Lilon käynnistysvalikon editointiin tosin aina tarvitaan järjestelmä, jossa lilo.conf:in uudelleenkirjoittamisen jälkeen onnistuu lilon asennus (vaikkapa) mbr:ään.
Ja kertaus on opintojen äiti: Lilossa on puolensa, joita ei kannata väheksyä.

Xubuntu on ihan kiva, mutta se nyt vaan on niin, että kaikki koneet eivät sovi kaikille Linuxeille. Tuo tulostimen errori ei sitten lähde millään pois, ja koska tulostin tunnistetaan niin vikaa korjatessa joutuisi varmaan kaivautumaan korvia myöten koodiin.

Kumma jos se bluetooth näy edes lspci:ssä (yleensä tuo kyllä on usb-väyläinen, joten komento olisi lsusb), mutta jos se ennen on näkynyt niin joku kytkin tai biosin asetus on varmaan säätänyt sen pois käytöstä.
Asia on juuri näin. Biosin asetuksissa on disabloitunut Bluetooth ja kamera. Ja vaikka ne sieltä enabloi, niin seuraavalla bootilla sama juttu. Äääh.
Oliko ne napit oletuksena käytössä tuossa 9.04 UNR:ssä? Jos oli niin sitten pitää Googlailla vähän lisätietoa tuosta, mutta jos teit jotain niin todennäköisesti samat ohjeet pätevät.
Pikanäppäimet ihan päävalikon järjestelmä>asetukset kautta. Ne olivat muistaakseni oletuksena Ubuntulla, mutta asennettavissa lisää/poista sovelluksia varastosta. En vaan ihan sitä löytänyt Xubuntulle. Vastaavanlaisia kyllä parikin, joten ei kai se ole kynnyskysymys. Ne tarvitaan ettei nuo alumiinin väriset lisänapit jää tyhjänpantiksi. Oikeastaan estetiikkaa vaan.
Lilossa on puolensa, joita ei kannata väheksyä.
Ihan tosi tuokin. En edes tullut ajatelleeksi, että se olisi jotenkin outo. Luulin vaan vanhaksi systeemiksi ennen Gruppia. Ajelin aikani Zenwalkia ja siinä tuli se Lilo tutuksi. Zenwalk on kaikilta kanteilta katsottuna piristävän erilainen tässä Linux joukossa, ja siksi se jotenkin viehättää. Kuitenkin tulee väistämättä mieleen, että milloinkahan se erilaisuus osoittaa jotain puutteellisuuksia? Voi olla ettei milloinkaan. Ainakin siinä tuntuisi olevan kaikkien datastreamien koodekit jo valmiina. En äkkiä löytänyt mitään mikä video tai ääni siinä ei pelaisi, mutta WLAN oli hidas ja muutenkin laitteiden kanssa oli pientä värkkäämistä. Se ei liene Zenwalin vika.

Yritän vielä saada testatuksi sen Jolicloudin. Jos ei sitä .isoa saa ladatuksi niin täytynee yrittä sitten verkon yli asennusta.

Tähän asti mukavin on ollut ihan “normi” Ubuntu 10.04 desctop. Olisi vaan jotenkin mielenkiintoisempaa, jos talossa olevien tietokoneiden käyttöjärjestelmät olisivat edes hiukan erilaisia keskenään. Mieluiten kuitenkin ottaisin jonkin LTS jakelun.

Ja onko sellaista Linuxia olemassakaan, joka jatkuvasti ylläpidolla pidetään tuoreena? On. Rolling release -jakelut ovat sellaisia ja siihen luokkaan kuuluvat ainakin Arch, Sidux ja Gentoo.
Jolicloudin sivuilta en ihan äkkiä löytänyt mainintaa, lieneekö se rolling... vai periikö tämän Ubuntun uusimistahdin. Saa nähdä...

Testaaminen jatkuu…

Ihan tosi tuokin. En edes tullut ajatelleeksi, että se olisi jotenkin outo. Luulin vaan vanhaksi systeemiksi ennen Gruppia.[/quote]

Sitähän se on (myös). Kuten juyli totesi, Lilo on yksinkertaisempi ja siten helpompi hallita kuin Grub. Siitä kuitenkin myös seuraa, että ”virheilmoitukset” ovat tyyliä ”montako kirjainta sanasta ’LILO’ ehdittiin tulostaa ennen kuin järjestelmä seisahtui”. Ongelmien ratkominen voi käydä hammaskaluston päälle.

Zenwalk on kaikilta kanteilta katsottuna piristävän erilainen tässä Linux joukossa, ja siksi se jotenkin viehättää.

Olen samaa mieltä: Zenwalk on hyvin onnistunut omassa filosofiassaan. Tiedä sitten, kuinka käy, kun käyttäjä astuu remmiin ja asentelee sitä sun tätä muista järjestelmistä oppimansa mukaan eikä ensin yritä mahdollisimman pitkälle selvitä Zenwalkin tapaan.

Mieluiten kuitenkin ottaisin jonkin LTS jakelun.

Tässä vaiheessa on pakko muistuttaa, että termi ”LTS” on nimenomaan Canonicalin eikä liity muihin jakeluihin millään tavoin. Metaforisesti sitä toki voi käyttää muistakin.

Kannattaa kokeilla myös pitkäaikaisiin asennuksiin suunniteltuja jakeluja kuten Debiania tai CentOSia. Usein ne vaativat vähän enemmän tuunaamista, jotta ne saa mieleisikseen, mutta sen jälkeen ne on helppo pitää vakaina pitkään.

Jolicloudin sivuilta en ihan äkkiä löytänyt mainintaa, lieneekö se rolling... vai periikö tämän Ubuntun uusimistahdin. Saa nähdä...

Veikkaisin – mutten tiedä –, että Jolicloud uusiutuu *buntun tahtiin joko puolivuosittain (= kaikki *buntun versiot) tai parin vuoden välein (= LTS-versiot).