Java ongelma

niin. olen siis asnetanut sunin nettisivuilta tiedoston jdk-6u16-linux-i586-rpm.bin ja olen purkanut sen muotoon dk-6u16-linux-i586.rpm ja tuli myös muitakin tiedotoja:

• sun-javadb-common-10.4.2-1.1.i386.rpm
  • sun-javadb-docs-10.4.2-1.1.i386.rpm
  • sun-javadb-client-10.4.2-1.1.i386.rpm
  • sun-javadb-javadoc-10.4.2-1.1.i386.rpm
  • sun-javadb-core-10.4.2-1.1.i386.rpm
  • sun-javadb-demo-10.4.2-1.1.i386.rpm

kun yritän asentaa yhtä noista rpm:llä niin tulee viesti:
sun.javadb-common is needed by sun-javadb-…-10.4.2-1.1.i386.rpm (tuossa muo pisteet tarkoittavat tiedsto nimeä jota yritän asentaa)

ja ku yritän asentaa sun-javadb-common-10.4.2-1.1.i386.rpm komennolla rpm -ivh sun-javadb-common-10.4.2-1.1.i386.rpm
se tulostaa virheen:
virhe: transaktio-lukon luonti /var/lib/rpm/_db.000:een ei onnistu (tiedostoa tai hakemistoa ei ole)

niin ja tietenkin… minun käyttöjärjestelmä on mandriva

kiitos jo etukäteen.

Oletko pääkäyttäjänä eli root-käyttäjänä, kun asennat?

en ole kirjautunut rootilla mutta kokeilenpa nyt…

vaikka en olekkaan kirjautunut laitanpa tämän kaiken varalta

tässä siis on miten asensin javan:

kun olin ladannut tiedoston niin purin sen binistä komennolla sh ./ tiedostonimi
sitten tuli joukko .rpm paketteja jotka luettelin tuossa ja loppu onkin tuossa edellisessä

[quote=“MHFN, post:3, topic:805”]en ole kirjautunut rootilla mutta kokeilenpa nyt…

vaikka en olekkaan kirjautunut laitanpa tämän kaiken varalta

tässä siis on miten asensin javan:

kun olin ladannut tiedoston niin purin sen binistä komennolla sh ./ tiedostonimi
sitten tuli joukko .rpm paketteja jotka luettelin tuossa ja loppu onkin tuossa edellisessä[/quote]

Jos et ole roottina niin se käsittääkseni purkaa ne paketit rpm:ksi ja sit joudut roottina sanomaan esim siinä hakemistossa rpm -ihv *rpm.
Jos ajat sen roottina, niin se tekee itse sen asennuksen, näin muistelisin.

Eero