Kannettavan akun säilyttäminen elinvoimaisena?

Nyt kun talouteen on hissuksiin siunaantunut jo aikansa palvelleita, käytettyjä kannettavia, on jäänyt arvuuttelun asteelle, kuinka akun kanssa pitäisi oikeaoppisesti toimia. Onhan akut kulutustavaraa kuten myös CD/DVD -asemat tai kiintolevyt, mutta erityisen nopeasti akut tuntuvat menettävän tehonsa.
Mikä olisi ‘Se Oikea Tapa’ © kiusata kannettavan akkua sen elinkaaren maksimoimiseksi. Pääsääntöisesti käytän kannettavia verkkovirralla aina, kun se on mahdollista ja vain harvoin koneita käytetään yksinomaan akkuvirralla. Käytön jälkeen toki suljen koneen ja irroitan verkkopiuhan koneesta.

Jos läppäri on pääasiallisesti verkkopiuhan päässä, niin lataa se akku täyteen ja pidä normaalisti irti koneesta. Pari kertaa vuodessa akun voi kiinnittää koneeseen ja ajaa kohtuu tyhjäksi ja ladata sitten , ellei homa toteudu käytön puitteissa. Mulla on kahdenksanvuotias läppäri ja akku ja vielä kukkuu pari tuntia akulla tuolla metodilla eli lähes alkuperäisen verran.

Latauskerrat ovat ne pääasiassa akkua kuluttavat tekijät. Jatkuvasti akkua kiinni pitäen niitä sattaa tulla useampi päivässä.

Ystävällisin terveisin

Jallu59

Hei,
Vanha triidi, mutta kun hieman väärää asiaa, niin toivottavasti joku hyötyy tiedosta, että kun kannettavan akun purkaa 40 prosenttiin ja laittaa mahdollisimman viileään paikkaan, muttei kuitenkaan pakkaseen (lue: jääkaappi) niin silloin on paras säilyminen taattu. Ja lähde on tässä:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Olen käyttänyt omaa Asustani ilman akkua 1,5 vuotta ilman ongelmia, ja akku on aina herännyt henkiin kun sitä on kokeillut. Viimeksi kapasiteetista oli jotain 96% jäljellä…

Vanha tarina, mutta edelleen ajankohtainen. Nämä litium ioni akut ovat kalliita ja näiden kanssa vaan pitää elää. Jonkinlainen riippuvuus siis tämäkin… ;D

Tässä jo kuukausia sitten alkoi olla Fujitsu Lifebook A läppärillä sellaista ilmiötä, että akun varaustila hiljalleen pieneni. Kone oli lähes aina verkkolaturissa kiinni ja kesän aikaan kun ukkosia oli toisinaan niin silloin vaan akun varassa. Kun varaus oli enää 11% eikä siitä noussut, piti alkaa selvittää mitä on tehtävissä.

Katsoako akun tyyppi ja tilata netin kautta Kiinasta uusi? Ehkä ensin rajataan ohjelmalliset tekijät. Kun ei ole tullut poisteltua vanhoja kerneleitä, kokeilin ensin kaikkein vanhimmalla mitä löytyy. Tätä kirjoitettaessa mennään Ubuntu 12.04 32bit ja kernel 3.2.0-70 ja otin sen sijaan 0-60 ja käynnistin sillä. Ihan sama vika sittenkin. Vielä oli mahdollisuus Windowsilla, jolla oli myös sama vika. Akun lataus pysyi samassa 11% lukemissa.

Sitten muistin vanhan virtanappi poppakonstin. Virtajohto irti, kone sammuksiin, akku pois ja virtanappi pohjaan ja siellä pitäen 10 sekuntia. Sitten akku paikoilleen, virtajohto kiinni ja kone käyntiin. Ja niin lähti vanha akku latautumaan.

Näistä sähkövehkeistä tällainen vanha sähkömies mitään tiedä. Ilmeisesti akkulaturin osia on sekä verkkolaitteessa, emolevyllä, että itse akun kotelossa. Joku bitti siellä jää poikittain ja kääntyy vasta kun joku kondensaattori tai vastaava purkautuu.

Sen olen anatnut itselleni kertoa, että litium ioni akku kuolee kahdesta asiasta: ylilatauksesta liian korkeaan jännitteeseen, sekä tyhjänä pitämisestä liian pitkiä aikoja, jotka ovat viikoista vuosiin. Vajaa varaustila missä tahansa arvossa siinä tyhjän ja täyden välissä ei aiheuta mitään ongelmia, joka lienee yksi litiumakun hyviä puolia. Minulla on vanhojakin hyvin toimivia litiumakkuja läppäreissä, vanhin 6 vuotta, mutta on myös 5 vuoteen pilaantunut akku, joka korvattiin uudella, joka sitten pilaantui alle 3 vuodessa.

Puhelimien kanssa olen usein huomannut latausautomatiikan vaativan eräänlaisen päivityksen sille tiedolle: mikä on akun tyhjä-tila ja täysi-tila. Se asettuu kun antaa laitteen purkaa akkunsa tyhjäksi ja sitten heti laittaa lataukseen ja lataa täyteen. Millään muulla Linuxilla kun Androidilla en ole sellaista joutunut tekemään.

Taitaa ilman kosteus tehdä lopun Litiumakuista pikku hiljaa. Lienee 2…3 vuotta hyvä saavutus.