KDE 4 vai KDE 3.5.10

Mietin valitsisinko työpöytäympäristöistä KDE 4 vai KDE 3.5.10. KDE 3.5 on jo tuttu, mutta onko KDE 4 vielä kelvollinen tavalliseen käyttöön?

4 en suosittele asentamaan ennen 4.2:hden ilmestymistä, nykyinen 4.1 on kyllä jo 4.0:aa vakaampi, mutta ei paljon.

Perusominaisuudet löytyvät 4.1:stä jo suhteellisen hyvin. Moni erikoisempi juttu on kuitenkin tulossa vasta 4.2:een tai 4.3:een.

Parhaiten asia selvinnee itse kokeilemalla, esimerkiksi täältä löytyy live-cd:t sekä 4.1.1:lle että 4.2:n kehitysversiolle.

KDE:n wikissä on myös artikkeli Is KDE 4.1 for you?

KDE 4 on ihan raakile vielä, en suosittele.

No - miten sitä nyt sanotaan - se vähän riippuu… Jos vaan käytät konetta mieluummin hyödyksi kuin huviksi, niin 3.5.10 on suositeltavampi munkin mielestäni. Mutt jos sulla on avointa uteliaisuutta aihetta kohtaan etkä heti hermostu ja ala kiroilemaan pikku bugeista, niin kyll KDE 4.1.2 alkaa, virheistään huolimatta, oleen ‘leikkimiseen’ kelpoinen.

Mua siinä risoo enää oikeestaan vaan OpenOfficen jonkinmoinen yhteensopimattomuus. Sekin on vähentynyt kk:sien myötä, mutta ei siis korjautunut nVidian omia ajureita käytettäessä GeForce-näytönohjaimen kanssa. Ja nekin omituisuudet korjautuu heti kun sulkee OO.o:n Muilla softilla en oo moista kälin sekoilua kokenut. (=iconit häviää ja alapalkki vilkkuu, tms)

Mun virheeni voi toki johtua myös vanhasta lankusta ja siinä olevasta piirisarjastakin, mutt samoja ongelmia on ollut maailmalla muillakin. Joillakin asiat on korjautuneet uusimmalla 177.80 ajurilla.

[quote=“nakki, post:6, topic:395”]niin kyll KDE 4.1.2 alkaa, virheistään huolimatta, oleen ‘leikkimiseen’ kelpoinen.[/quote] Juuri näin, leikkimiseen se soveltuu :stuck_out_tongue: Itse ajattelin ottaa sen käyttöön sitten kun 4.5 ilmestyy :smiley:

No taidan jättää KDE 4 väliin ja valita suosiolla 3.5.x.x.

Itse olen kyllä KDE 4:ään varsin tyytyväinen, Konsolen ohjausmerkkiasetuksia lukuunottamatta. Kyllä sitä kaikkien ainakin kokeilla kannattaa.

Mulla ei o kauhean hyviä kokemuksia. Yksinkertaisimmatkaan asiat ei toimi. Asensin esim Quick launch Widgetin paneeliin, joka kerta kun istunnon aloittaa uudelleen, siihen lisätyt kuvakeet katoavat. Noi widgetit on muutenkin tosi epävakaita, välillä koko plasmahässäkkä kaatuu ja kaikki juuri asettamasi asetukset katovat.

muoks: niin ja GTK ohjelmat kuten Firefox näyttävät aivan karseilta KDE 4ssä vaikka miten virittelis. Jos ottaa KDE tyylit käyttöön GTK softissa, firefoxin välilehdet hajoaa yms…

Mä oon jyrkästi eri mieltä kuin Owdy, että FF olis karseen näköinen muka, EI

Jos on vähänkin kokeilumieltä, niin kyll tosiaan voi tutustua - sen kun voi asentaa KDE 3.5.x:n rinnalle.
Ja jos ei miellytä, niin sitähän voi olla käyttämättä. Se 4.x kun ei mitenkään vaikuta 3.5.x:n toimintaan

[quote=“nakki, post:11, topic:395”]Mä oon jyrkästi eri mieltä kuin Owdy, että FF olis karseen näköinen muka, EI[/quote] Joo ei o jos tykkää GTK teemoista. Jos tykkäisin niistä käyttäisin Gnomea.

Minulla KDE 4 on erityisesti versiosta 4.1 alkaen toiminut erittäin hyvin. Kaatuilua ei oikeastaan ole, eikä mitään kovin ihmeellisiä bugejakaan. Kaikkia KDE 3:n toimintoja tässä ei ole, mutta ei KDE 3:ssakaan ole kaikkia KDE 4:n toimintoja. Kummastakin löytyy kuitenkin hyvin perusjutut.

Itse olen ehkä keskivertoa kärsivällisempi käyttäjä, mutta mistään vain leikkimiseen kelpaavasta ei minusta KDE 4:ssa todellakaan ole kyse. Ihan päivittäisessä käytössä tämä on minulla ollut sekä läppärissä että pöytäkoneessa suunnilleen versiosta 4.0.4 alkaen. 4.0 oli minusta ihan siinä hilkulla, että viitsiikö käyttää, mutta nykyinen 4.1 on jo ihan eri planeetalta.

Jos ei ole liian riippuvainen tietyistä KDE 3:n toiminnoista, vaan riittää, että saa kivasti ohjelmia ja tiedostoja ohjattua ja hallittua, niin minusta KDE 4 on jo ihan suht valmista kampetta. Potentiaalia on kuitenkin vielä valtavasti käyttämättä, eli jatkossakin kannattaa sitä ainakin välillä vilkaista, vaikka ei ihan vielä jatkuvaan käyttöön uskaltaisikaan ottaa.

Tottumuskysymyksiähän nämä kuitenkin ovat suureksi osaksi.

Nyt täytyy vetää vähän sanoja takas. Ajelen testiksi opensuse 11.1 beta 2sta + KDE 4.1stä ILMAN Nvidian ohjainta ja elo on paljon mukavampaa. Fontit terävämmät, laahaaminen loppui jne. Taidan vaihtaa ATIin. :stuck_out_tongue: Toi Quick launch apletti ei toimi tässäkään. Firefixista sai siedettävän näköisen kun otti KDE teemat veks GTK sovelluksista ja asensi Firefoxin oman Oxygen teeman.

Käytän tällä hetkellä KDE 4.1 ja hyvin pelaa. Bugeja ja kaatumisia tulee joskus, mutta ei kovin usein.

Mulla OpenOfficen käyttäminen KDE 4.x:ssä aiheuttaa kuvakkeiden katomisia sekä työpöydästä että alapalkista.
Eikö sinulla? Jos et tiedä, niin voisitko kokeilla? Toivottavasti sulla on kuvakkeita tai esim analoginen kello työpöydällä, niinkuin mulla, niin saisit ‘testattua’.
Ne kuvakkeet ja alaplkki korjautuvat kyllä mulla heti automtic, kun OO:n sulkee

edit: käytän siis tarkennuksena nVidian näytönohjainta ja sen 173-versioista ajuria

[quote=“nakki, post:16, topic:395”]Mulla OpenOfficen käyttäminen KDE 4.x:ssä aiheuttaa kuvakkeiden katomisia sekä työpöydästä että alapalkista.
Eikö sinulla? Jos et tiedä, niin voisitko kokeilla? Toivottavasti sulla on kuvakkeita tai esim analoginen kello työpöydällä, niinkuin mulla, niin saisit ‘testattua’.
Ne kuvakkeet ja alaplkki korjautuvat kyllä mulla heti automtic, kun OO:n sulkee

edit: käytän siis tarkennuksena nVidian näytönohjainta ja sen 173-versioista ajuria[/quote]

Minulla on työpöydällä kuvakkeita niissä FolderView-plasmoideissa, mutta paneeleissa ei lainkaan. Niitä erillisiä kuvakkeiden plasmoideja en käytä lainkaan, enkä ole ihan varma, saako niitä edes KDE 4.1:ssa enää kovin helposti tehtyäkään.

Mitään ongelmia ei ole ollut OpenOfficen tai muidenkaan ohjelmien kanssa.

Näytönohjaimena RadeonHD 3650 vapaalla ati-ajurilla ja KDE tällä hetkellä Fedora 9:n päivityksistä löytyvä KDE 4.1.2. Myöskään Rawhiden KDE:ssa ei tuontyylistä ongelmaa ole näkynyt.

[quote=“nakki, post:16, topic:395”]Mulla OpenOfficen käyttäminen KDE 4.x:ssä aiheuttaa kuvakkeiden katomisia sekä työpöydästä että alapalkista.
Eikö sinulla? Jos et tiedä, niin voisitko kokeilla? Toivottavasti sulla on kuvakkeita tai esim analoginen kello työpöydällä, niinkuin mulla, niin saisit ‘testattua’.
Ne kuvakkeet ja alaplkki korjautuvat kyllä mulla heti automtic, kun OO:n sulkee

edit: käytän siis tarkennuksena nVidian näytönohjainta ja sen 173-versioista ajuria[/quote]
nvidian ohjain täällä ja kubuntu ja 4.X.x mikäliekkin versio.
Oo:n kanssa tekee juuri tuota mystistä kuvakkeiden katoilua, välillä tekee muidenkin kanssa…
näyttää kivalta, mutta useamman kerran on miettinyt että onko järkeä tässä touhussa käyttää päivittäin… Odotan innolla seuraavaa isompaa päivitystä jossa kasasta ongelmia päästäisiin eroon…

Mulla se teki sitä useiden GTK softien kanssa. OO, TB jne. Thunderbirdillä kun lähettää viestiä, valoshow on mahtava :smiley: Ongelmat loppui kun lopetti Nvidian ajurin käytön.

Saattaa siihen tulla muualtakin apua…

lainaus:
OpenOffice.org 3.0 integration continues and should be much better in this release. The most annoying bugs with missing icons, broken dialogs, Java registration, and others should be fixed…”

tunnistat varmaan mistä leikattu…