Kevyt+pieni+helppo=minun linux?

Olen siis ihan noviisi näissä linux asioissa…
Pyytäisinkin mitä nöyrimmin vinkkejä, mikä linux kannattaisi asentaa n.8v vanhaan compaq läppäriin, joka ei ole muistilla eikä nopeudella pilattu.
Laite on:
Hp Compaq Presario 2105EA

  • Intel® Celeron® 1,6 Ghz -suoritin,
  • 14,1 tuuman TFT-näyttö,
  • ATI Mobility Radeon -näytönohjain,
  • DVD-asema
  • 256 megatavua muistia.
  • Kovalevy 20G
    Muuta en sitten osaa sanoakaan siitä.

Käyttö olis hyvin yksinkertaista, ihan perus kotikäyttöä nettiselauksineen, ei pelikäyttöä. Ei tarvitse olla suomenkielinen, lontoo taittuu. Se olisi kuitenkin hyvä, jos pakettienhallintaohjelma siitä löytyis, saisi tarvittaessa käyttöön jonkin ohjelman.

Toisessa koneessa on Ubuntu (tykkään, mutta iso. Läppärissäkin ollut Xubuntu mut ei jaksa oikeen pyöriä).
Olen koittanut DSL ja puppy linux, dsl olis muuten ok, mut ei vissiin sovellu hyvin ainoaksi käyttikseksi. Tarkoitus siis putsata koko kovo ja vain yksi pieni linux pyörimään.

Kurkkaas viimeisintä Linux Format -lehteä, jossa oli juuri kevytdistrojen vertailu. Voittajaksi saivat minulle ennestään tuntemattoman SliTazin. Lehden mukana tulleelta DVD:ltä löytyvät kaiketi kaikki verrokit (en ole vielä kurkannut).

Kymmenen vuotta vanhassa Compaqissa pyöri Ubuntu lxde:lla, jolla nopeus oli siedettävällä tasolla.
Nopein kokeilemani on Arch Linux openboxilla, mutta se ei olekaan aloittelijan hommia sen asennus ja käyttö.

http://lightlinux.blogspot.com/2008/06/top-10-of-lightweight-linux_24.html
Puppy Linux vaikuttaa mielenkiintoiselta.