Kiintolevyn vaihtaminen kannettavaan

Hei.
Osaisiko kukaan neuvoa kannettavan kiintolevyn vaihtamisessa. Kannattaako yleensä tavallisen kiintolevyn vaihtaminen SSD levyyn.

Minulla on Acer 5553G kannettava siinä oli Toshiba HDD2H81, 640 GB:n kiintolevy. Siinä on ollut vikaa pidemmän aikaa, mutta nyt siihen ei enää pystynyt lataamaan käyttöjärjestelmää. Olen ajatellut vaihtaa tilalle SSD, 240 GB:n levyn.
Onko SSD levy vaihdettavissa suoraan entisen levyn paikalle?
Miten käyttöjärjestelmän saa ladattua uudelle levylle? Pitääkö se alustaa tai jotain.

Olen vähän tottumaton 77v kokeilija

SSD:n voi laittaa suoraan kiintolevyn tilalle, jos se on liitännöiltään ja ulkoisesti samanlainen ja käytännössä kannettavien kohdalla näin on. Tuo Toshiba on SATA-levy (eipä niitä nykyään muita ole) ja 2,5" koossa eli kun ostat sellaisen SSD-levyn, joita suurin osa niistä on niin sen voi laittaa sinne tilalle ihan suoraan. SSD-levy nopeuttaa koneen toimintaa monissa kohdissa yleensä moninkertaisesti perinteiseen kiintolevyyn verrattuna eli kyllä se kannattaa. SSD-levyjen huonot puolet ovat flash-muistin rajalliset käyttökerrat (näillä pelotellaan mielestäni turhaan) ja harmillisen yleiset laiteohjelmiston (firmware) ongelmat, joita sitten korjaillaan päivityksillä. En usko että ainakaan nuo käyttökerrat tulevat vastaan kenelläkään tavallisessa käytössä ja uusimmissa levyissä ei ole tainnut olla kovin paljoa pahoja laiteohjelmiston ongelmia, joten aika huoletta saa olla.

Alustusta ei tarvitse erikseen tehdä vaan asennusohjelma osaa sen tehdä.

SSD-levyille voi olla hyödyllistä ajaa ajastettu trim-komento tai laittaa fstabiin discard-optio; kumpi nyt sattuu käyttäjää miellyttämään enemmän. Itse käytän discard-optiota, vaikka sen pitäisikin vähän laskea suorituskykyä (en kyllä ole huomannut mitään hitautta), mutta kone on harvemmin mihinkään tiettyyn aikaan päällä, joten ajastettu trim ei oikein toimisi. Trim-komennon tarkoitus on siis kertoa SSD-levylle varaamattomista lohkoista, jotta se voi tyhjentää niitä valmiiksi seuraavaa käyttökertaa varten. Ne kun pitää SSD-levyissä aina tyhjentää ennen käyttöä ja se joudutaan tekemään viimeistään kun tallennetaan tietoa ja silloin suorituskyky laskee. Tietääkseni trimiä ei kai missään jakelussa oletuksena käytetä eli siitä käyttäjän pitää huolehtia sitten.