Kone tiltissä

Asus EeePC 4G Miniläppäri alkuperäinen käyttöjärjestelmä ollut Xandros, ilmeisesti yritetty asentaa jotain muuta käyttistä (en varma)

sain tuollaisen ilmaseksi ja koneen tilanne se että, laitan käyntiin niin kuvassa vilahtaa ASUS eec PC ja menee samantien näyttö mustaksi ja kursori vilkkuu vasemmassa yläkulmassa. mitään ei pysty kirjottaan. kun käynnistän koneen ja pidän esc pohjassa tulee valikko sinisellä pohjalla jossa lukee. please select boot device: ja valittavana on USB:Disk Pro ja Network:Atheros Boot agent.
kun valitsen USB:Disk Pro niin kursori menee vasempaan yläkulmaan ja näyttö pimenee ja jos valitsen Network:Atheros Boot agent. tulee:Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected boot device and press a key.

aikani googletin ja laitoin muistitikun Unetbootilla boottaavaksi ja kokeilin eri Linux versioita ubuntu netbook edition,Linux puppy,Mandriva,eeexubuntu ja viimesimpänä openSUSE + olin kyllä biosista laittanut muistitikun buutissa ekaksi että siitä pitäisi aloittaa mutta ei vaan mikään tehoa koska ei edes lähde lukemaan muistitikkua vaikka tunnistaa sen kyllä. bios kyllä aukee ihan normaalisti f2:sta naputtamalla mutta oikeen mitään muuta ei sitten aukeakkaan.

lisäystä, nyt käynnistäessä sanoo GRUB Loading stage1.5. GRUB loading,please wait… Error 15

itsellä Linuxeista kokemus on olematon joten olisko jollain hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla ?

jeps, just varmistu että tähän on yritetty asennella jotain muita Linuxeja ja siinä ilmeisesti menny kone sekasin, siksi kai ilmaseksi sainkin.

[quote=“Tero-74, post:1, topic:1285”]Asus EeePC 4G Miniläppäri alkuperäinen käyttöjärjestelmä ollut Xandros, ilmeisesti yritetty asentaa jotain muuta käyttistä (en varma)

sain tuollaisen ilmaseksi ja koneen tilanne se että, laitan käyntiin niin kuvassa vilahtaa ASUS eec PC ja menee samantien näyttö mustaksi ja kursori vilkkuu vasemmassa yläkulmassa. mitään ei pysty kirjottaan. kun käynnistän koneen ja pidän esc pohjassa tulee valikko sinisellä pohjalla jossa lukee. please select boot device: ja valittavana on USB:Disk Pro ja Network:Atheros Boot agent.
kun valitsen USB:Disk Pro niin kursori menee vasempaan yläkulmaan ja näyttö pimenee ja jos valitsen Network:Atheros Boot agent. tulee:Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected boot device and press a key.

aikani googletin ja laitoin muistitikun Unetbootilla boottaavaksi ja kokeilin eri Linux versioita ubuntu netbook edition,Linux puppy,Mandriva,eeexubuntu ja viimesimpänä openSUSE + olin kyllä biosista laittanut muistitikun buutissa ekaksi että siitä pitäisi aloittaa mutta ei vaan mikään tehoa koska ei edes lähde lukemaan muistitikkua vaikka tunnistaa sen kyllä. bios kyllä aukee ihan normaalisti f2:sta naputtamalla mutta oikeen mitään muuta ei sitten aukeakkaan.

lisäystä, nyt käynnistäessä sanoo GRUB Loading stage1.5. GRUB loading,please wait… Error 15

itsellä Linuxeista kokemus on olematon joten olisko jollain hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla ?

jeps, just varmistu että tähän on yritetty asennella jotain muita Linuxeja ja siinä ilmeisesti menny kone sekasin, siksi kai ilmaseksi sainkin.[/quote]

Hei,

Missäpäin kone sijaitsee? Itse asentaisin Linuxin usb cdromilta ja silloin se varmasti helposti elvyyntyisi.


Eero

[quote=“eero, post:2, topic:1285”][quote author=Tero-74 link=topic=1657.msg7683#msg7683 date=1303040251]
Asus EeePC 4G Miniläppäri alkuperäinen käyttöjärjestelmä ollut Xandros, ilmeisesti yritetty asentaa jotain muuta käyttistä (en varma)

sain tuollaisen ilmaseksi ja koneen tilanne se että, laitan käyntiin niin kuvassa vilahtaa ASUS eec PC ja menee samantien näyttö mustaksi ja kursori vilkkuu vasemmassa yläkulmassa. mitään ei pysty kirjottaan. kun käynnistän koneen ja pidän esc pohjassa tulee valikko sinisellä pohjalla jossa lukee. please select boot device: ja valittavana on USB:Disk Pro ja Network:Atheros Boot agent.
kun valitsen USB:Disk Pro niin kursori menee vasempaan yläkulmaan ja näyttö pimenee ja jos valitsen Network:Atheros Boot agent. tulee:Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected boot device and press a key.

aikani googletin ja laitoin muistitikun Unetbootilla boottaavaksi ja kokeilin eri Linux versioita ubuntu netbook edition,Linux puppy,Mandriva,eeexubuntu ja viimesimpänä openSUSE + olin kyllä biosista laittanut muistitikun buutissa ekaksi että siitä pitäisi aloittaa mutta ei vaan mikään tehoa koska ei edes lähde lukemaan muistitikkua vaikka tunnistaa sen kyllä. bios kyllä aukee ihan normaalisti f2:sta naputtamalla mutta oikeen mitään muuta ei sitten aukeakkaan.

lisäystä, nyt käynnistäessä sanoo GRUB Loading stage1.5. GRUB loading,please wait… Error 15

itsellä Linuxeista kokemus on olematon joten olisko jollain hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla ?

jeps, just varmistu että tähän on yritetty asennella jotain muita Linuxeja ja siinä ilmeisesti menny kone sekasin, siksi kai ilmaseksi sainkin.

[/quote]

Hei,

Missäpäin kone sijaitsee? Itse asentaisin Linuxin usb cdromilta ja silloin se varmasti helposti elvyyntyisi.


Eero[/quote]

Luulen että ongelma on siinä, että kun poistat usb tikun, niin levyasemien numerointi muuttuu ja grub ei löydä kerneliä:

ks. http://stringofthoughts.wordpress.com/2009/05/25/grub-error-15-debianubuntu/

Todennäköisesti melko helppo korjata grubin menullakin.


Eero

niin, cd asemaa tässä ei ole niin siksi pakko tikun kautta kokeilla eikä ole edes ulkoista että voisi sillä paremmin kokeilla. nyt kokeilin tikulta super grub disk 09799:ä sekä smart boot manageria eikä vaan tunnu tikulta lukevan yhtään mitään vaikka sen tunnistaa ja monet kerrat biosista laittanu sen ensimmäiseksi käynnistäväksi.

eikös periaatteessa tuon pitäisi osata Grub lukea muistitikultakin ? ja voiko yleensä samalle tikulle asentaa monta eri softaa ?

Luulen että ongelma on siinä, että kun poistat usb tikun, niin levyasemien numerointi muuttuu ja grub ei löydä kerneliä:

siis jos oikein tajuan tuon niin ei tämä kone sano yhtään mihinkään oikeen mitään, bios kaiketi ainoa mikä toimii sekä Atheros boot Agent jossa on kohta (please select boot device): 3 valintaa voi tuosta tehdä [HDD:SM-SILICONMOTION SM223AC] [USB:USB DISK Pro] [Network:Atheros Boot Agent]

Todennäköisesti melko helppo korjata grubin menullakin.
katsoin tuon linkin, mun enkun taito heikohko mutta tajuan noi komennot laittaa kunhan vaan tietäs mihin ja miten menulle voi laittaa, oon niin tottunu windows käyttäjä ja täs menee kyllä erilailla näköjään kaikki mutta uskon että selviän.

oikeestaan oletin kun tämän sain että jos on fyysisesti ehjä kone niin tarvii vain joku Linux jakelu asentaa mutta ilmeisesti ei pysty.

ja muuten, oon tos hiukan googletellu ja huomasin että sellanenkin on kuin Lilo, onko tuo GRUBia helpompi tms, ja onnistuisko tälläsessä tilanteessa ajamaan tuon käynnistyslataajan täysin uusiksi ?? koneen palauttaminen tehdas asetuksille ei onnistunut ainakaan f9 yhdistelmällä mikä tämmösessä pitäisi toimia.

Jos kone on jyrätty, niin se recovery ei toimi. Kun sinulle ei ole tuo linux tuttu, niin suosittelen että etsit lähipaikan linux kerhoista jonkun osaajan joka sen osaa asentaa oikein tai lainaan usb cdromin, sillä saat sen helposti kuntoon…


Eero

[quote=“eero, post:6, topic:1285”]tai lainaan usb cdromin, sillä saat sen helposti kuntoon…


Eero[/quote]

eli USB cd asemalla saa asennettua uuden käyttiksen helpolla ?? jos noin niin, eipä noitten hinnat montaa kymppiä ole. melkipä vois ostaa itelle tollasen vaikka harvoin tarviikin.

[quote=“Tero-74, post:7, topic:1285”][quote author=eero link=topic=1657.msg7689#msg7689 date=1303103178]
tai lainaan usb cdromin, sillä saat sen helposti kuntoon…


Eero
[/quote]

eli USB cd asemalla saa asennettua uuden käyttiksen helpolla ?? jos noin niin, eipä noitten hinnat montaa kymppiä ole. melkipä vois ostaa itelle tollasen vaikka harvoin tarviikin.[/quote]

Jep, onnistuu ilman tuunaamista. noiden boottaavien usb tikkujen kanssa on aina ollut niin säätöä, että itse olen lopettanut ne tuunailut.


Eero