Koneongelma

Minulla on vasta hankittu pöytäkone , käytetty räppänä, josta olisi tarkoitus tulla tilpäiskone uudempaa odotellessa. Ongelma on se ettei kone käynnisty mitenkään kunnolla. Valmiiksi asennettu XP avautuu logoon asti mutta ei toimi sen enempää. Ei myöskään vikasietotilassa tms. Minulla on tuossa kolme linux-distroa jotka ajattelin asentaa sinne mutta kun ei vaan asennu. Pääsen Biosiin mutta en pysty muuttamaan sieltä käynnistysasetuksia kun eivät vaan muutu vaikka tekisi mitä. Käynnistysvalintoihin voisin kirjoittaa vaikka mitä mutta kun en tiedä mitä kirjoittaisin.

Voisiko tuon kovalevyn vain formatoida jotenkin? Olisiko muuta vinkkiä miten toimia?

[quote=“Tampio, post:1, topic:1286”]Minulla on vasta hankittu pöytäkone , käytetty räppänä, josta olisi tarkoitus tulla tilpäiskone uudempaa odotellessa. Ongelma on se ettei kone käynnisty mitenkään kunnolla. Valmiiksi asennettu XP avautuu logoon asti mutta ei toimi sen enempää. Ei myöskään vikasietotilassa tms. Minulla on tuossa kolme linux-distroa jotka ajattelin asentaa sinne mutta kun ei vaan asennu. Pääsen Biosiin mutta en pysty muuttamaan sieltä käynnistysasetuksia kun eivät vaan muutu vaikka tekisi mitä. Käynnistysvalintoihin voisin kirjoittaa vaikka mitä mutta kun en tiedä mitä kirjoittaisin.

Voisiko tuon kovalevyn vain formatoida jotenkin? Olisiko muuta vinkkiä miten toimia?[/quote]

Jossain biosseissa on eri access leveleitä, onhan sinulla pääkäyttäjän oikeudet biossiin? Käynnistysvalintaan ensimmäiseksi bootti cd:ltä ja sitten vaan ubuntu kiekkoa sisään…

Yleensä boot valinnan saa suoraan esim f9:llä kun kone käynnistyy ja valitsee vaan että cd/dvd boot…


Eero