Kuinka Linux Ubuntussa asennetaan ohjelmia komentorivin avulla?

Hei,

Minäkin olen täysin aloittelija Linuxin suhteen. Minulla on ollut Ubuntu
kannettavallani jo jonkin aikaa, mutta en voi tehdä sillä paljon mitään,
koska en osaa asentaa tarvittavia ohjelmia siihen. Olisi oikein mukavaa,
jos joku joutaisi selitteleen yksityiskohtaisti.
Aloitusoppaasta en ole löytänyt kuin ohjeet asennukseen graafisen asennusohjelman
kautta. Se ei jostain syystä onnistu, koska asennusvaiheessa “ok” nappi ei
ole aktiivisena ja sitä siis ei voi klikata: voi painaa vain “peru” siinä vaiheessa.
Tekisi mieli yrittää asentaa ohjelmia komentorivi-menetelmällä, mutta en tiedä miten.

Odotan neuvoja. Nyt on kyllä asia vähän hankaloitunut, kun internetyhteyteni on
katkaistu. Asun kirjaston vieressä ja kirjastossa on langaton verkko, mutta
koneeni ei löytänyt sitä automaattisesti. Verkkoyhteydet-kansiosta ei edes löytynyt
"langaton verkko" yhteydenmuodostuskohtaa, vaikka mielestäni näin sen aikaisemmin siellä.

-Smaragdi52-

Ubuntussa on useiden muiden distrojen tapaan käytössä konsolikomento apt-get jolla asennetaan ohjelmia, päivitetään niitä sekä poistetaan tarpeettomia ohjelmia, ohjeita löydät joko wikeistä tai syöttämällä konsoliin komennon ‘man apt-get’ ilman hipsuja.

en ole itse käyttänyt juurikaan apt-getiä, joten en voi auttaa enempää

Ubuntun paketinhallintaa käytetään komentoriviltä komennoilla apt-get ja aptitude. Myös graafiset työkalut ovat olemassa (sekä Lisää/poista… -työkalu että Synaptic-ohjelma). Katso lisätietoja artikkelista Ohjelmien asentaminen ja Ubuntu tutuksi -wikikirjasta.

Viestisi perusteella on vähän hankala antaa neuvoja muihin ongelmiin. Työpöydän oikeassa yläkulmassa olevaa verkkoyhteyksien hallintakuvaketta napsauttamalla pitäisi nähdä kaikki alueella kuuluvat WLAN-verkot.