Kuinka prosessorintuuletin toimii?

Onko prosessorintuulettimen toiminta mitenkään riippuvainen käyttöjärjestelmästä?
Eli jos Linux ei tunnista prosessorin lämpötilaa ollenkaan, pysyykö tuuletin rasittamattomana?

Ei varsinaisesti, mutta eri käyttöjärjestelmissä on mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Jos biossisi tukee lämpötilojen mittausta.

cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature

Jakeluissa on siis tarjolla aiheeseen liittyviä ohjelmia. Riippuen jakelustasi esim. lm_sensor lienee eräs vaihtoehto:
http://packages.zenwalk.org/?p=lm_sensors-3.1.1-i486-1.txz&zversion=current
http://packages.ubuntu.com/karmic/lm-sensors
http://packages.debian.org/lenny/lm-sensors
jne. jne.

Mietin vain, kun on kasauksessa p55-pohjainen kone, jossa lm_sensors ei ainakaan vielä toimi, jonka takia Intelin Turbo toimii vain osittain.
Kellottaminen kompensoisi sitä mukavasti, jos tarvetta on tehoja lisätä.
Jos suorittimen kellottaa yli valmistajan speksien käy kone kuumempana ja jäähdyttimen pitäisi toimia tehokkaammn. Tapahtuuko se automatiikalla?

[quote=“Immo, post:3, topic:979”]Mietin vain, kun on kasauksessa p55-pohjainen kone, jossa lm_sensors ei ainakaan vielä toimi, jonka takia Intelin Turbo toimii vain osittain.
Kellottaminen kompensoisi sitä mukavasti, jos tarvetta on tehoja lisätä.
Jos suorittimen kellottaa yli valmistajan speksien käy kone kuumempana ja jäähdyttimen pitäisi toimia tehokkaammn. Tapahtuuko se automatiikalla?[/quote]

ei tapahdu.


Eero

Eli eikö jäähdytin reagoi suorittimen rasitukseen mitenkään, jos käyttöjärjestelmä ei tunnista sen lämpötiloja?
Ei kuulosta hyvältä.

[quote=“Immo, post:5, topic:979”]Eli eikö jäähdytin reagoi suorittimen rasitukseen mitenkään, jos käyttöjärjestelmä ei tunnista sen lämpötiloja?
Ei kuulosta hyvältä.[/quote]

Ylikellotuksessa mennään rajoille eli tarkoitin sitä että tuuletin ei boostaa itseään ylikellotuksen aiheuttaman lämmön takia kuin omaan maksimiinsa joka ei yleensä ylikellottajalle riitä…

Eero

tuuletin ei boostaa itseään ylikellotuksen aiheuttaman lämmön takia kuin omaan maksimiinsa

Aaa. Eikös maksimi ole kuitenkin maksimi, eikä sen yli mennä, vaikka mikä ooässä olisi käytössä? Vai mitä tarkoitit?

Itse olen käsittänyt että se on useimmiten emolevyn firmware (yleensä BIOS) joka tuota tuuletinta ohjaa prosessorin lämpötilan mukaan. Voin tietysti olla väärässäkin.

Itse olen käsittänyt että se on useimmiten emolevyn firmware (yleensä BIOS) joka tuota tuuletinta ohjaa prosessorin lämpötilan mukaan.

Tuon minä juuri haluaisin tietää. Jäähdytin on Noctuaa eli tehot ei kesken lopu, mutta parempi olisi, että se toimisi asianmukaisesti.

Tälläisessä uskossa olen minäkin…
Sitten joitain voi lisäksi ohjailla ohjelmatasolla käyttöjärjestelmän puolelta (lähinnä windows puolelta)
Tähän asti kaikki biossit joissa säätö on ollut mahdollista tehdä ovat toimineet linux käytössäkin

Tämähän on melko helppo testata. Laitat vain tuulettimen asetukset BIOSista siten kun hyväksi näet, ja kokeilet miten se toimii Windowsissa kuorman alla. Sitten vaihdat Linuxin puolelle ja kuormitat prosessoria (vaikkapa perinteinen [font=monospace]cat /dev/urandom > /dev/null[/font]) ja tarkkailet miten tuuletin tällä kertaa reagoi.

Pittää kokeilla, kun on kone kasattu.