Kysely Linuxin käyttäjille (Kysyjä Omnia IT-opiskelijat)

Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos!

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?[/quote]

  1. Linux on avoin, vapaa, ilmainen (suomalainen), modulaarinen ja kevyt käyttöjärjestelmä. Ja se taipuu monenmoisiin tarkoituksiin.
    OS/2 v. 3.0 ei oikein taipunut TCP/IP-yhteyksiin, joten siirtyminen Linux:iin oli selkeä vaihtoehto.
    Red Hat oli ensimmäinen asennettu jakeluversiokokonaisuus (vaihtoehtoja ei tuolloin ollut kovin laajalti. Lähimmät vaihtoehdot olivat Slackware ja Debian).
  2. Linux:sta käytiin keskustelua newsseissä sekä BBS-keskusteluissa.
  3. Linux on avoin, erittäin muokattavissaoleva monenkäyttäjän käyttöjärjestelmä. Ytimen ja ohjelmistojen lähdekoodit käytettävissä vaikkapa käännettäväksi omiin tarkoituksiin. Linux-järjestelmien ja ohjelmistojen päivitys on vaivatonta, ja mm. siksi tietoturva on korkeaa luokkaa. Linux/Unix -järjestelmiin ei ole aktiivisesti toimivia viruksia/haittaohjelmia.
    Linux Unix:ien tapaan on jo alusta lähtien rakennettu verkkokäyttöön.
  4. Joitakin patentoituja suljetun koodin ohjelmia/kirjastoja/ajureita ei ole käytettävissä. Tämä ei toki ole Linux:in vika.
  5. Linux:in käyttö on yhtä helppoa/vaikeaa kuin minkä tahansa käyttöjärjestelmän. Ei esim. polkupyöräilyäkään imetä äidinmaidossa, joten järjestelmän ja ohjelmistojen käyttö vain pitää opetella.
  6. Nykyisin käyttöjärjestelmän asennus on todella helppoa, nopeaa ja vaivatonta (edellyttäen, että laitteet ovat tuettuja).
  7. Toki olen tyytyväinen Linux-käyttäjä.
  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
    En halunnut ostaa vanhoihin koneisiin maksullista käyttöjärjestelmää kun ilmainenkin oli tarjolla.
    Aluksi käytin RedHat:iä, mutta sitten siirryin kääntämään ohjelmat suoraan sourcesta.
    Sitten kokeilin Ubuntua, johon siirryin sen helppouden ja laadun takia. Nykyään käytän Debian jakelua, kun Ubuntun laatu mielestäni romahti.

  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
    Luin WEB:stä artikkeleita.

  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
    Hyvät:

  • Helppo käyttää ja linux tekee mitä käsketään eikä sooloile.
  • Ei viruksia eikä haittaohjelmia.
  • Ei lisenssiongelmia. Kaikkia ohjelmia saa käyttää.
  1. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  • Pelit ei toimi.
  • Jotkut uudet laitteet eivät toimi drivereiden puutteen takia. Pitää muistaa tarkistaa etukäteen.
  1. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  • Erittäin helppo. Ainakin minulla pääsyy Linuksin käyttöön nykyään on helppous. Olen asentanut sitä muillekin ja on toiminut hyvin. Riippuu tietysti paljon mitä tekee.
  1. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  • Ei viime aikoina.
  1. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?
  • Erittäin tyytyväinen. Asennan sen jokaiseen koneeseen nykyään joko dual bootiksi tai virtualboksiin mikäli windows on käytettävissä.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?

Koska kyllästyin windowsiin, (ubuntu ja rhel)

  1. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?

verkosta

  1. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?

joustavuus

  1. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?

desktop käyttö

  1. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?

ei kovin helppo

  1. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?

aina välillä tulee ongelmia :slight_smile:

  1. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

toki

Kiitos![/quote]

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos![/quote]

  1. Kyllästyminen windowsiin ja siitä johtuvien ongelmien ratkaisemiseen. Aluksi käytin Red Hat jakelua. Sitten Mandrivaa, Fedoraa. Tällä hetkellä käytän fedoraa palvelimessa ja työpöytä käytössä Ubuntua (lucid).

  2. Kaverilta ja verkosta.

  3. joustavuus, helppo käyttöinen, tekee sen mitä käskee.
    ei viruksia ja haittaohjelmia.

  4. Kaupallinen peli valikoima suppea.

  5. On helppo oppia. Olen asentanut Linuxin usealle entiselle Windows käyttäjälle. Ja kaikki sitä ovat kehuneet.

  6. Ongelmia ei ole ollut.

  7. TOdella tyytyväinen.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
    Kyllästyin Windows XP:n jatkuvaan jumittamiseen ja kaatuiluun. Linux Fedora.

  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
    Eräs tuttu ATK asiantuntija ehdotti Fedoraa.

  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
    Jumiutui 1/30 siitä mitä WinXP. Luotettavuus. Tietoturva.

  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
    Erikoisohjelmien (taloushallinto) puute.
    Linux Fedorassa huonoa on tiheät päivitykset, joita tulee 2 kertaa vuodessa (varsinaiset Linux-ihmiset saattavat siitä pitääkin, mutta hyötykäyttäjä kiroaa). Jatkossa tutkailen ainakin Ubuntua.

  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
    Kyllä. Arkipäivän käytössä ei huomaa, että mikä käyttis on taustalla, koskapa työskentely tapahtuu OpenOfficen yms kautta. Huoltotöissä eroja on, mutta ei varsinaisia suuria ongelmia (alkuongelmien jälkeen).

  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
    Kaveri hoiti ensimmäisen asennuskerran joten ei tullut. Muutaman viikon jälkeen saatoin jo aloittaa Tumpelon oppaan kirjoittamisen verkkoon. Päivitysten jälkeen oli bugeja, jotka korjautuivat pian. Kun huomioidaan käyttöjärjestelmän ja ohjelmien asentaminen kokonaisuutena, niin Linux on ylivoimaisesti helpompi ja nopeampi asentaa kuin WinXP.

  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?
    Erittäin tyytyväinen Fedora 14:aan, mutta Fedora 17 on onneton raakile.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos![/quote]

  1. Ostin vanhan läppärin jossa ei ollut käyttöjärjestelmää, joten asensin siihen Ubuntun, koska se oli ilmainen ja Linux kiinnosti muutenkin. Nykyään kaikissa koneissani pyörii Debian GNU/Linux.

  2. Muutama kaveri ylisti Linuxia aikoinaan jo peruskoulussa, siitä se innostus lähti enkä käytä enää muita käyttöjärjestelmiä.

  3. Vapaus, muokattavuus ja etenkin yksityisyys. Tietoturva on myös aivan omaa luokkaansa. Linux sopii etenkin palvelimiin ja suuriin yrityksiin tai yhteisöihin, esimerkiksi koulut.

  4. Ajureiden puute. Tämä tosin ei ole Linuxin huono puoli vaan laitevalmistajien. Myöskään peleistä ei tule Linux-versioita ja Windows-pelien ajaminen Linuxilla on usein aika onnetonta. Luonnollisestikaan tämä ei ole Linuxin vika, vaan pelien kehittäjien.

  5. Perus työpöytäkäyttö on mielestäni helpompi oppia kuin Windowsin vastaava, sillä esimerkiksi kaikki ohjelmat ovat loogisesti järjestyksessä eikä niitä tarvitse kaivaa ties mistä. Yllättäen järjestelmän täydellinen oppiminen voi olla vaikeaa ja viedä aikaa.

  6. Suurempia ongelmia ei itselläni ole koskaan ollut. Jos ongelmia on ollut, olen saanut niihin asiallisen vastauksen IRC:n puolelta. Ottaen huomioon, että Linux on ilmainen käyttöjärjestelmä, ongelmia ratkotaan tehokkaammin maksullisiin käyttöjärjestelmiin verrattuna.

  7. Itse Linuxiin olen enemmän kuin tyytyväinen. Tyytymätön olen sen sijaan muutamien jakeluiden ja työpöytäympäristöjen uudistuksiin. Näyttävyys laitetaan käytettävyyden edelle.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos![/quote]

  1. Äiti asensi vanhaan Mikro Mikkoon vuosituhannen vaihteessa Mandrake Linuxin, mutta se oli vähän turhan uudenaikainen järjestelmä niin vanhaan koneeseen, joten ei sillä mitään tehnyt. Serkku lähetti postissa sittemmin OpenSuse -asennuslevyjä, ja ne laitoin meidän perheen Windows-koneeseen 2005 tai niillä main. Internet-yhteyttä en kuitenkaan tuolloin saanut aikaiseksi, koska meillä oli vanhanaikainen puhelinmodeemi. 2006 muutin kaupunkiin, ja laajakaistakin oli saatavilla. Nyt pystyin käyttämään OpenSusea, mutta sain sen heti sekaisin. Internetistä löysin Ubuntu-nimisestä järjestelmästä mainintoja, ja asensin sen kevättalvella 2006.

Minua kiehtoi ajatus, että järjestelmä ei olisi niin hidas ja ärsyttävä kuin Windows, ja että ohjelmia pystyisi asentamaan napinpainalluksella. Hämmästyin silti tavattomasti, miten paljon kone nopeutui, ja miten helppoa ohjelmien asentaminen todella oli.

  1. Serkuillani oli Linux-koneita, joilla pelattiin Fozen Bubblea ja Tux Raceria ynnä muita hienoja pelejä. Vanhempani myös puhuivat asiasta 90-luvun lopulla, kun Linux nousi isoksi uutisaiheeksi: kansainvälistä monopolia uhkaava epäkaupallinen järjestelmä kuulosti heistäkin varmaan hienolta. En ole varma, missä nettisivuilla 2006 kuulin Ubuntusta. Ehkä Linux.fi tai Raja-antura kertoivat minulle siitä?

  2. Laaja ja jännittävä yhteisö, laaja maksuttomien ohjelmien valikoima, vakaus ja muokattavuus. On aina mukavaa tavata toinen Linux-käyttäjä ja jutustella hänen kanssaan. Linux tuntuu paljon inhimillisemmältä systeemiltä kuin Windows tai OS X. Kaikkien ohjelmien tekijät pystyy kaivamaan esiin – sen pienimmänkin apuohjelman suomentajan, ja laittamaan vaikka sähköpostia.

  3. Huono tuki kaupallisilta valmistajilta (oli kyse sitten laitteistosta tai ohjelmistoista), liian vähän käyttöliittymäsuunnittelijoita - mistä johtuen ohjelmat ovat välillä käyttölogiikaltaan omituisia, miesten ylivoimainen enemmistö, mikä välillä johtaa tarpeettomaan sovinismiin. Lisäksi harmittaa suurten Linux-jakelujen piittaamattomuus meistä muusikoista ja tarpeistamme, sekä se, että on olemassa niin monta erilaista asennuspakettiformaattia.

  4. Hankala sanoa, kun opin sen jo kuusi vuotta sitten, jolloin järjestelmä oli vielä hankalampi! Luulen, että näinä päivinä Linux on hyvin helppo oppia, koska kaikki sukulaiseni sitä kerran käyttävät. Ubuntun Unity-käyttöliittymälle täytyy antaa pisteet, että se on helpottanut hirveästi peruskäyttäjien tietokoneenkäyttöä. Isäni ei ennen Unityä osannut vaihtaa ikkunasta toiseen, mutta nyt se jo tuntuu sujuvan.

  5. Mitä tuohon nyt vastaisin? Vuosien varrella olen asentanut aikamoisen määrän Linux-versioita aikamoiseen määrään koneita, joten onhan niitä ongelmiakin tullut. Nykyisen Thinkpad-tietokoneeni kanssa asennukset ovat aina sujuneet ongelmitta.

  6. Nyt kun asia puheeksi tuli, niin kyllä minä muuten olen ollut! Nykyään olen enemmän tyytyväinen kuin aiemmin, koska asiat ovat helpottuneet. Windowsin käytön lopetin joskus siinä 2006 syksyllä, ja kovalevyiltäni se poistui lopullisesti kai 2009. Nykyään suurin osa asioista tehdään joka tapauksessa netissä, ja Minecraftkin pyörii Linuxin päällä ongelmitta, joten mikäs tässä on ollessa!

Ajuritukeen ja ohjelmiston puutteeseen kaatuneen OS/2:n jälkeen Windows maistui aina pakkopullalta. Sinnittelin 98:sta XP:hen, mutta koko ajan ajoin Linuxeja siinä rinnalla. Kun huhut Vistasta muuttuivat aina synkemmiksi, vaihdoin lopullisesti Linuxiin – tuolloin Kubuntuun, vaikka enimmäkseen olin aiempina vuosina kokeillut SuSEa (myöhemmin openSUSEa).

2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?

Ensi kerran tietotekniikkaa Helsingin yliopistossa opiskelleelta kaveriltani (vastauksena kumpaankin kysymykseen). Tuolloin ei Linuxissa edes ollut vielä mitään jakeluja, vaan sitä jaettiin tsiljoonalla korpulla. Aiemmin olin samalta kaverilta saanut ”lainaan” Minix 2:nkin.

3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?

Vapaus. Järjestelmä ei ole pakkopaita vaan pikemmin kävelytuki.

4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?

Vapaudesta tahtoo seurata ikuinen käymistila. On vaikea löytää niin vakaata ympäristöä, että siinä voisi elellä muutaman vuoden.

5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?

Minusta riittävän helppoa, mutten lähtökohtaisestikaan – myönnettäköön kyllä – ollut asian suhteen ihan sormi suussa.

6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?

Alkuaikoina paljonkin, vuoden 2000 jälkeen ei juurikaan.

7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Ehdottoman.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?
Kiitos![/quote]

  1. Kokeilin Linuxia jo kymmenen vuotta sitten. En ollut silloin tyytyväinen. Ostin nyt kuitenkin uuden koneen, Linuksilla, koska sain sen ilman windows-lisenssiä halvemmalla. Olen nyt ollut tyytyväinen
  2. Luin juttuja tietokonelehdistä ja netin keskustelupalstoilta
  3. Hyvää on pieni virusriski. Windows-koneeseen tuli aikoinaan virus ja Linux-koensiin ei ole vielä.
  4. Multimediatuli on huonompi kuin Windowsilla. Esim MTV:n katsomon videoita en saa kaikkia toimimaan.
  5. On. Graafinen Linux on luonteva. Ohjeet komentorivin käyttöön löytyvät netistä.
  6. AIkoinaan tappelin kovasti näytönohjaimen ja äänikortin ajurien kanssa.
  7. Olen. Linux on syntynyt netissä ja tätä konetta käytän pääasiallisesti netissä.
  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?

Tutustuin linuxiin ensin vuosikausia sitten ja silloin kyseessä oli Spackware kernel 0.96.
Sitten melkein 10 vuotta myöhemmin asensin koneeseen Red Hat 9:n ja sen jälken olen pysytellyt Fedorassa vaikka olenkin kokeillut myös Ubuntua sillointällöin.

Nykyinen työpöytälinuxini (pöytäkoneessa, kannettavassa sekä Raspberry Pi:ssä): Fedora 17 XFCE
Nykyinen palvelinkäyttikseni: CentOS 6.3

  1. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?

En muista. Se oli sitä aikaa kun Linus oli itse vielä Helsingin yliopistolla…

  1. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?

Avoimuus ja sen mukanaan tuoma vapaus.

  1. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?

Mielestäni jakeluversioita on hieman liikaakin. Keskittymällä vähempään standardoitaisiin asioita vielä paremmin.

  1. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?

Erittäin helppo. Muutosvastarinta on pahin vihollisesi.

  1. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?

Ei koskaan.

  1. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Yritykseni on ollut yli 10 vuotta 100% linux käytössä.
Toimistolla ja kotona ei ole lainkaan Windows-koneita. Olen erittäin tyytyväinen ja muuhun en vaihda.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos![/quote]
1.Kyllästyin windowsin ikuisiin viruksiin ja en pelaa kauheasti koneella joten linux on mieluinen vaihtoehto koneeseen,taisin ensiksi asentaa ubuntun ja se ei pelannut ollenkaan sen hetkisellä koneella ja kokeilin varmaan 30-50 eri distroa,päädyin mandrivaan ja siitä sitten mageiaan.
2.Ensimmäisen kerran yläasteella olisiko vuosi ollut 2000 eli 9.luokalla atk opettaja käytti linuxia,n.9v myöhemmin vasta asensin kun katselin vaihtoehtoista käyttöjärjestelmää korvaamaan windowsin ja ubuntu tuli ensimmäisenä googlesta vastaan.
3.Ilmainen ja avoin ja voi itse vaikuttaa kehitykseen.
4.Ei ole.
5.Erittäin helppo,helpompi kuin windowsin.
6.Ei tainnut muuta kuin laitteistosta johtuvia ongelmia,tosin korjaantuivat kyllä toisessa distrossa.
7.Erittäin tyytyväinen.

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]Hei! Teemme tutkimusta koulussa Linuxin käytöstä ja tutkimme eri ohjelmamuotoja, ennen Linuxin asentamista tietokoneille. Arvostaisimme jos joillakin teistä olisi aikaa vastata muutamiin kysymyksiin.

  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Kiitos![/quote]

  1. Ubuntun valitsin ensimmäiseksi Linux-ympäristöksi. Miksi? Koska sille tuntui löytyvän helpoiten ohjeita ja tuntui aloittajaystävälliseltä vaihtoehdolta. Oikeastaan syynä voisi sanoa, että teki vain mieli kokeilla Linuxia MS:n tuotteiden jälkeen.
  2. Taisi olla jokin Mikrobittilehden artikkeli?
  3. No ilmaisuus ei toki ainakaan haittaa. Avoimuus tietenkin on hyvä ja koko Linuxia “kantava” asia.
  4. Suhteellisen korkea oppimiskynnys. Ohjelmistojen asentaminen ainakin alkuun tuntui todella kankealta ja oli vaikeuksia löytää Windows maailmasta tutut ohjelmien korvaajat.
  5. No yllä jo mainittu.
  6. Ihan ensimmäisessä kokeilussa, joka oli jo kauan sitten kuollut SOT-linux, niin siinä oli mm. näytönresoluution asettamisen kanssa ongelmia ja siihen, sekä koska nettiä ei silloin ollut, niin kokeilu jäi aika lyhyeksi. On ollut toki rautaongelmia myös monilla muilla läppäreillä. Erityisesti jos ne ovat olleet suhteellisen tuoreita yksilöitä. Pöytäkoneiden kanssa homma on käytännössä aina rokannut ilman ongelmia. Myös läppäreiden kanssa ongelmia ei ole enää lähellekään niin paljoa, kuin jokunen vuosi sitten oli.
  7. Pääsääntöisesti kyllä. Täydellistä järjestelmää ei ole keksittykään.

Olin haaveillut Linuxiin siirtymisestä jo jonkin aikaa, ja MikroBitissä olleen vertailun kannustamana tulin Ubuntun käyttäjäksi. Aluksi koneessani oli sekä Ubuntu että Windows XP.

Kuten jo sanoin niin MikroBitistä, jonka tilaaja olin.

Vapaus, avoimuus ja saada illuusio tietokoneen hallitsemista.

Pelit, vaikkakin tilanne on parantumassa. Suljetut laitteet, jonka takia joutuu jättämään kauppaan kaikkein halvimmat lisäosat.

On, mutta ongelmana on se että asiat tehdään eri tavalla kuin Windowsissa, joten "kaiken tietävä Windowsguru on kuin silakka kuivalla maalla.

Ei.

Olen.

Oleppa hyvä.

XP:n tultua markkinoille ja tapeltuani sen yhteensopimattomuuden kanssa päätin, että en kyllä enää maksa windows-roskasta ja w2k-koneeni simahdettua päätin seuraavaan asentaa linuxin. Olin opintojeni aikana tullut tutuksi Unix:ien kanssa joten ajattelin kokeilla Linuxia, jonka käyttö merkkipohjaisesti oli minulle hyvin tuttua. Yritin ensin Debian Sargea(3.1), mutta se ei koskaan bootannut asennuksen jälkeen koneessani (MSI-6178). Sen sijaan Ubuntu 5.10 toimi kuin unelma ja sillä tiellä olen edelleen, joskin mielestäni kelvottoman Unityn jälkeen olen tällä hetkellä Xubuntun suosija.
[/quote]2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?[/quote]
Olin tutustunut linuxiin alan lehdissä.
[/quote]3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?[/quote]
Pitää lähteä. Jatkan illemmalla…

4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

[quote=“omnia123, post:1, topic:1462”]1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?[/quote]

  1. Itse päädyin Debianiin hermostuttuani Windowsin kankeuteen ja kunnollisen komentorivin puutteeseen.
  2. En muista mistä tutustuin Unix järjestelmiin.
  3. Muokattavuus, vapaus ja hieno käyttäjäyhteisö.
  4. Huonot puolet? Satunnaiset ongelmat jotka pistävät miettimään ja joidenkin laitteitten huono tuki.
  5. Yllättävän helppo.
  6. Asennus on aina mennyt ongelmitta.
  7. Olen erittäin tyytyväinen verrattuna Windowsiin.
  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?
    XP.n tullessa tuli mitta täyteen Microsoftin tahallisesta yhteensopimattomatomuudesta omien vanhempien tuotteidensa kanssa, erityisesti verkko-ominaisuuksien osalta. Olin päättänyt, että niin kelvottomasta tuotteesta en enääsuostu maksamaan. Kun sitten W2k-koneeni päätti päivänsä, hommasin uuden käyettyn ja aloin asentamaan siihen linuxia. Minulla oli opiskeluajoilta 80-luvulta Unix-kokemusta. Yritin ensin Debiania(3.1), mutta se ei koskaan boottannut asennuksen jäkeen. Ubuntu 5.10 meni sitten heittämällä.
  2. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
    Tietokonelehdistä.
  3. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?
    Järjestelmä on omissa käsissä. Ei mitään kaupallisista intresseistä kumpuavia rajoitteita versioiden ominaisuuksien suhteen.
  4. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?
    Joidenkin laitevalmistajien nihkeä suhtauminen linux-ajureiden tekoon.
  5. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?
    On, erityisesti nuorille ja vanhuksille.
  6. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?
    Kuten ym. mainitsin Sarge Debian ei bootannut koskaan, vaikka asennus meni läpi virheittä.
  7. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?
    Erittäin tyytyväinen, en ole tarvinnut windowsia sitten vuoden 2005.
  1. Miten päädyit Linux-käyttöjärjestelmään? Miksi? Minkä jakelun valitsit?

Kokeillessa Windows kahdeksaa uudella läppärillä. Sain sen kustomoitua jotensakin mieleisekseni mutta kuukauden päästä asennuksesta buuttaus kesti jo viisi minuuttia. Silloin ajattelin että linux kortti on katsottava. Mint 13 oli se ihan ensimmäinen jakelu jolla harjoittelin, Sittemmin olen siirtynyt Manjaro-linuxiin koska halusin rullaavan jakelun

  1. Keneltä kuulit Linuxista tai miten löysit sen?
    Kirjauduin Youtubessa usealle Linux aiheiselle kanavalle ja hankin selaimeen laajennuksen joka aina ilmoittaa uudesta videosta. Alun perin linuxista on tullut kuultua aika kauan sitten

  2. Mitkä ovat Linuxin hyvät ja yksilöivät puolet?

Valinnanvara Linuxin puolella sekä versioissa että mukautuksessa on omaa luokkaansa. Maksaminen jää omaan harkintaan ja ylläpito on helpompaa.

  1. Mitkä ovat Linuxin huonot puolet?

Omassa uudessa koneessa ajurihelvetti oli melkoinen kun minkäänsortin internet ei toiminut. Lisäksi jotkut kaupalliset yritykset kuten Audible tai Spotify panostavat erittäin puolivillaisesti tai eivät ollenkaan Linuxille.

  1. Onko Linuxin käyttö helppo oppia?

On, mutta skaala on laaja eri jakeluiden välillä.

  1. Tuliko asennuksessa mitään ongelmia?

Ei, nykyäänhän Live-Usb:n avulla kokeilu ja asennus on helpompaa kuin laki sallii.

  1. Oletko muuten ollut tyytyväinen Linuxiin?

Ehdottomasti.