Kysymys asentamisesta

Ajattelin asentaa fedora 27 puhtaalta pöydältä. Mulla on koneessa windows 10
ja haluaisin välillä käydä windowsissa ilman että tarvii asentaa taas uusiksi fedora koska joka kerralla grub häviää.
Niin kysymykseni kuuluu että auttaisiko jos fedoran grubin asentaa fedoran juureen ja sitten käy biossin kautta käynnistämässä sen? Voiko niin tehdä?

Luultavasti toimii, kun asennat toiselle fyysiselle kiintolevylle Grub:n.

Toinen (ja varmempi) tapa on asentaa GRUB-muistitikkuun, jota ei pidä koneessa kiinni yhtä aikaa Windowsin käynnistämisen kanssa.

Aivan 100% varmaksi en voi sanoa tätäkään, kun en ole kokeillut sitä omassa koneessani. Enhän omista Windowsiakaan kuin yhdellä koneella, ja siinäkään en sitä käytä.

No en sitten onnistunut asennusvaiheessa saamaan grubia muistitikulle. Onnistuuko se jotenkin jälkikäteen? Tikun osoite on /dev/sdc

Yritithän asentaa GRUB:n eri tikulle, kuin missä livelevy on ?

Olethan ottanut levykuvan vanhasta järjestelmästä ennen kokeiluja ?

En uskalla antaa tarkkoja ohjeita, mutta tällaisia löysin…
https://wiki.ubuntu-fi.org/Grub2-kaynnistyslataaja
https://linux.fi/wiki/GNU_GRUB_2

Valitettavasti kyseiset ohjeet eivät käy sellaisenaan, vaan niitä pitää soveltaa.

En uskalla antaa ohjeita, kun jos annan väärät, niin pahimmillaan voi sössiä koko järjestelmän.

Fiksu ratkaisu ongelmiin on RescueCD-jakelu. Itse olen päätynyt asentamaan minkä tahansa Linux-jakelun ulkoiselle medialle (kuten USB-tikku), joka osaa etsiä ja lisätä grub-valikkoon kiintolevyille asennetut Linux-jakelut.
Kun USB-tikku käynnistää kiintolevyllä olevan järjestelmän, on helppoa asentaa ko. järjestelmän grub käynnistymään suoraa kiintolevyltä.

Ei ole normaalia, että Grub häviää jos käynnistää Windowsin.

Minulla on dual bottina Windows 10 Pro ja Ubuntu. Mitään ihme temppuja en ole sen eteen tehnyt, mutta kyllä se Grub sieltä aina esiin tulee kun koneen laittaa tulille.

Mikähän tuossa on mahtaa olla sitten, en osaa sanoa.

Veikkaan Windowsin fastboottia tms. mikä se liekään oikealta nimeltään, kannattaa kytkeä pois päältä.