Kysymys Linux-miniläppäristä (Acer Aspire One A110)

Hei kaikille !

Minulla on seuraava miniläppäri:

ACER ASPIRE ONE A110:
• Intel Atom N270 -prosessori • 512 Mt:n muisti (1 muistipaikka vapaana) • 8 Gt:n tallennustila (flash) • 8,9” näyttö (1024 x 600) • 10/100 LAN • 802.11b/g WLAN • Nettikamera • Stereokaiutin + mikrofoni • Liitännät: 3 x USB 2.0, VGA, audiotulo, audiolähtö, RJ-45 • Muistikortinlukija 5 in 1 • Erillinen SD-muistikorttipaikka, jolla voi lisätä Flash-muistin määrää • Ladattava akku, käyttöaika jopa 3 tuntia • Linpus Linux-käyttöjärjestelmä

Olen täysin aloittelija Linux käyttöjärjestelmän kanssa ja minulla olisi vähän kysymyksiä.

Pitääkö joku jakelulista ladata vai toimiiko kone tällä kokoonpanolla ? Käytän konetta melkein vain netin surffailemiseen ja messengerin käyttämiseen.

Pystyykö lataamaan taustakuvia silleen että taustakuva aukeaa kun koneen käynnistää niin kuin windowsin kanssa ? Niin pääsisi eroon siitä alkuperäisestä aloitusruudusta valikkoineen …

Kiitollinen avusta !!

[size=7pt]Mode-edit: Muutin hieman otsikkoa[/size]

Kaupasta kannettuna kone on täysin käyttökelpoinen ja sillä voi selata nettiä ja keskustella Messenger-verkossa (käsittääkseni mukana tulee tähän joku ohjelma, en omista ko. konetta). Mitään “jakelulistaa” ei tarvitse asentaa.

En ihan ymmärrä, että mitä tällä tarkoitat. Haluatko siis näkyviin ns. tavallisen työpöydän ja päästä eroon siitä “helpommasta” käyttöliittymästä, missä on ne sellaiset neljä kenttää?

Itse asiassa kone on siskon tytön, kirjoitan hänen puolesta.

Kun koneen käynnistää niin aukeaa valikkoruutu kuvakkeineen, täältä pääsee myös nettiin klikkaamalla netti kuvaketta.

Tyttö haluaisi että kone käynnistyisi niin kuin Windows, eli että aukeaa työpöytä missä on taustakuva.

Kokeilin ottaa taustakuva tuolta sivulta http://www.linuxhotbox.com/msn-messenger-for-linux.htm mutta en saa taustakuvan tuolle aloitussivulle missä on se valikkoruutu (tosin valikkoruutu peittää melkein koko näytön että taustakuva ei paljon näkyiskään )

Onkohan tämä aloitussivu Linpus Linux-käyttöjärjestelmän ominaisuus mitä ei pääse muuttamaan ?

Lyhimmät ohjeet löytyivät täältä:

http://jorge.ulver.no/2008/08/06/acer-aspire-one-tips-and-tricks/#Changingtothedefaultdesktop

Oikeastaan tuota työpöydän vaihtoa ei kaipaa, kun ottaa käyttöön tuon hiiren oikean näppäimen, jolla saa valikot esiin. 12 v tyttöni on käyttänyt päivittäin koko syksyn ja pärjää tuolla pika-aloituksella hienosti. Olen vaihtanut joskus sen pois, mutta hän on halunnut alkutilanteen takaisin aika pian…

Kiitos linkistä, täytyy lukea läpi !

Siskon tyttö on myös 12v ja tuossa iässä koneen “ulkoasu” on tärkeä, tärkeintä hänelle on se taustakuva :slight_smile:

Messenger on myös tärkeä hänelle kun hän haluaa chattailla kavereitten kanssa mutta hän ei ole tyytyväinen koneessa olevaan messengeriin.
Löytyykö toista messenger ohjelmaa mikä sopisi hänen koneseen ?

Löytyykö joku hyvä opas miten konetta käytetään ?

Olen ymmärtänyt että virustorjuntaohjelmaa ei tarvitse asentaa mutta palomuuri pitää varmaan olla päällä.
Olen amatööri itsekin koneitten kanssa ja en löydä koneesta palomuuriasetukset, voitteko neuvoa siinäkin, kiitos!

[quote=“ANN, post:6, topic:514”]Messenger on myös tärkeä hänelle kun hän haluaa chattailla kavereitten kanssa mutta hän ei ole tyytyväinen koneessa olevaan messengeriin.
Löytyykö toista messenger ohjelmaa mikä sopisi hänen koneseen ?[/quote]

Tuo Acerin Linpus-Linux-jakelu perustuu Fedora Linuxiin ja itse löysin Fedoran ohjelmalähteistä ainakin sellaiset ohjelmat kuin amsn, pidgin ja emesene. Minä en tuota Microsoftin Messengeriä ole koskaan käyttänyt, niin en osaa sanoa mikä niistä nyt olisi paras. Asennus on kuitenkin tehtävä terminaalin (päätteen) kautta, tai sitten tuossa “tavallisessa” työpöytätilassa on varmaan käynnistettävissä asennusohjelma. Neuvon nyt kuitenkin päätteen kautta, kun se on minulle helpompaa. Tuolla klreksin linkittämissä ohjeissa neuvotaan päätteen avaus näin: On your desktop, under the File category, select My Documents. When this opens, select File and then Terminal

Kun pääte on auki, sinne syötetään seuraavat komennot:

sudo yum install fedora-release

Tämä komento päivittää Fedoran ohjelmalähdeasetukset

sudo yum install amsn emesene pidgin

Tämä komento asentaa kaikki nämä kolme Messenger-ohjelmaa

Olen ymmärtänyt että virustorjuntaohjelmaa ei tarvitse asentaa mutta palomuuri pitää varmaan olla päällä. Olen amatööri itsekin koneitten kanssa ja en löydä koneesta palomuuriasetukset, voitteko neuvoa siinäkin, kiitos!
En ole varma onko tuossa koneessa valmiiksi asetettu palomuuri, mutta ei sitä välttämättä myöskään tarvitse. Yleisenä periaatteena on se, että jos Linux-koneessa ei ole päällä mitään palveluita mitkä kuuntelevat verkkoa, niin palomuurikaan ei ole välttämätön. Aspire Onesta en tarkasti osaa sanoa, osaisikohan joku muu?

Lainaten tuolta linkiltä http://jorge.ulver.no/2008/08/06/acer-aspire-one-tips-and-tricks/#Changingtothedefaultdesktop

Most websites will tell you to do the following:

su to root:

$ sudo su -
and open the file /etc/xdg/xfce4-session/xfce4-session.rc:

mousepad /etc/xdg/xfce4-session/xfce4-session.rc

and find the line:

Client0_Command=xfdesktopnew
Change it to:

Client0_Command=xfdesktop-xfce
But the thing is, when you replace xfdesktopnew with xfdesktop-xfce, a script called xfce-mcs-manager won’t start up, and that is what some people find so “horrible” about the regular xfce-desktop. If we open up the file xfdesktopnew located in /usr/bin/, we find the following:

#!/bin/sh
if [ -f /usr/bin/xfce-mcs-manager.new ];then
sudo mv /usr/bin/xfce-mcs-manager.new /usr/bin/xfce-mcs-manager
fi
/usr/bin/xfdesktop2 & >/dev/null 2>&1
sleep 5
if [ -f /usr/bin/xfce-mcs-manager ];then
sudo mv /usr/bin/xfce-mcs-manager /usr/bin/xfce-mcs-manager.new
fi

KYSYMYS, mihin kirjoitan tuon komennon:

su to root:

$ sudo su -
and open the file /etc/xdg/xfce4-session/xfce4-session.rc

Siitä eteenpäin pärjään varmaan sitten itse :slight_smile:

KIITOS TAAS KERRAN !!

[quote=“ANN, post:8, topic:514”]KYSYMYS, mihin kirjoitan tuon komennon:

su to root:

$ sudo su -
and open the file /etc/xdg/xfce4-session/xfce4-session.rc

Siitä eteenpäin pärjään varmaan sitten itse :)[/quote]

Päätteeseen, jonka saat siis ilmeisesti auki näin: On your desktop, under the File category, select My Documents. When this opens, select File and then Terminal

Kiitos paljon, täytyy tänään mennä “virittelemään” !

Otin käyttöön tuon hiiren oikean näppäimen mutta tyttö ei ollut tyytyväinen siihen, hän on niin itsepäinen että taustakuva on pakko saada :smiley:

Ymmärsinkö oikein että pystyy asentamaan mikä tahansa taustakuva tuolta sivulta http://www.linuxhotbox.com/msn-messenger-for-linux.htm , vai onko se vain tietyt taustakuvat mitä voi käyttää ?

On se vaikea tuo Linpus Linux.

Onnistuin saamaan sinisen taustakuvan missä xfce logo ja hiiren kuva logon yläpuolella.

Mutta, ei millään että saisi muita taustakuvia.
Tuolla sivulla http://www.linuxhotbox.com/msn-messenger-for-linux.htm on iso määrä taustakuvia tarkoitettu Linux järjestelmään, kerron miten toimin tuolla sivulla:
valitsen taustakuvan sieltä , painan hiiren oikeata nappia ja valitsen Aseta Työpöydän Taustakuvaksi.
Näinhän se pitäisi toimia mutta ei, en edes tiedä mihin se kuva häviää.

Rupee mielenkiinto mennä kokonaan tuohon Linuxeen … >:(

[quote=“ANN, post:12, topic:514”]On se vaikea tuo Linpus Linux.

Onnistuin saamaan sinisen taustakuvan missä xfce logo ja hiiren kuva logon yläpuolella.

Mutta, ei millään että saisi muita taustakuvia.
Tuolla sivulla http://www.linuxhotbox.com/msn-messenger-for-linux.htm on iso määrä taustakuvia tarkoitettu Linux järjestelmään, kerron miten toimin tuolla sivulla:
valitsen taustakuvan sieltä , painan hiiren oikeata nappia ja valitsen Aseta Työpöydän Taustakuvaksi.
Näinhän se pitäisi toimia mutta ei, en edes tiedä mihin se kuva häviää.

Rupee mielenkiinto mennä kokonaan tuohon Linuxeen … >:([/quote]

Kannattaa varmaan kokeilla jotain UBuntia, siihen saa apua helpommin.


Eero,
RHCE

Oikeastaan mikä tahansa normaali Linux-jakelu toimii paremmin kuin Linpusin helppokäyttöteippiviritelmä.

Asennus onnistuu kopioimalla sopivan asennuslevyn levykuva usb-muistille, ja käynnistämällä kone se sisäänlaitettuna. Näppäimellä F12 pääsee valitsemaan, käynnistetäänkö kone kiintolevyltä vai usb-muistilta.

Eri jakeluiden asennusohjeita:

[ul][li]Debian[/li]
[li]Fedora[/li]
[li]openSUSE[/li]
[li]Ubuntu[/li][/ul]

Kiitos !

Kiitos vastauksista!

Nyt on sitten kone mennyt yhtäkkiä sekaisin.
Kun on netissä niin se vaihtaa nettisivuja itsekseen ja välillä ei pysty mitään kirjoittamaan vaan kone jumittuu, mistä tämä voi johtua ? Vaikea uskoa että virus on päässyt koneelle kun tyttö surffailee luotettavilla sivuilla.

Onko teillä vinkkejä miten koneen saisi toimimaan normaalisti, ennen kun vien takuuhuoltoon?

Minulla on kokemusta vain windows järjestelmästä, että jos pystytte auttaa niin olisin tosi kiitollinen !

rauta tai software vika. itse varmaan ensiksi kokeilisin palauttaa koneen alkuasetuksiin recovery medialla.


Eero

Ok!

Olen tosiaan täysin aloittelija Linuxen kanssa, että voitko vielä kertoa miten tuo koneen palauttaminen alkuasetuksiin recovery medialla tehdään ? Joku linkki ?

KIITOS !

[quote=“ANN, post:18, topic:514”]Ok!

Olen tosiaan täysin aloittelija Linuxen kanssa, että voitko vielä kertoa miten tuo koneen palauttaminen alkuasetuksiin recovery medialla tehdään ? Joku linkki ?

KIITOS ![/quote]

Käynnistämällä kone recovery medialla. Tuossa mallissa käsittääkseni se vaatii ulkoisen usb cd aseman tai usb tikun, minne recovery laitetaan. Huomioi, että tämä poistaa kaikki vanhat tiedostot koneesta. Jos kone ei tämänkään jälkeen toimi kunnolla, niin seuraava paikka on sitten takuuhuolto.


Eero

Kiitos !