Kysymys Linux-miniläppäristä (Acer Aspire One A110)

Hei kaikille !

Minulla on seuraava miniläppäri:

ACER ASPIRE ONE A110:
• Intel Atom N270 -prosessori • 512 Mt:n muisti (1 muistipaikka vapaana) • 8 Gt:n tallennustila (flash) • 8,9” näyttö (1024 x 600) • 10/100 LAN • 802.11b/g WLAN • Nettikamera • Stereokaiutin + mikrofoni • Liitännät: 3 x USB 2.0, VGA, audiotulo, audiolähtö, RJ-45 • Muistikortinlukija 5 in 1 • Erillinen SD-muistikorttipaikka, jolla voi lisätä Flash-muistin määrää • Ladattava akku, käyttöaika jopa 3 tuntia • Linpus Linux-käyttöjärjestelmä

Olen täysin aloittelija Linux käyttöjärjestelmän kanssa ja minulla olisi vähän kysymyksiä.

Pitääkö joku jakelulista ladata vai toimiiko kone tällä kokoonpanolla ? Käytän konetta melkein vain netin surffailemiseen ja messengerin käyttämiseen.

Pystyykö lataamaan taustakuvia silleen että taustakuva aukeaa kun koneen käynnistää niin kuin windowsin kanssa ? Niin pääsisi eroon siitä alkuperäisestä aloitusruudusta valikkoineen …

Kiitollinen avusta !!

[size=7pt]Mode-edit: Muutin hieman otsikkoa[/size]

Kaupasta kannettuna kone on täysin käyttökelpoinen ja sillä voi selata nettiä ja keskustella Messenger-verkossa (käsittääkseni mukana tulee tähän joku ohjelma, en omista ko. konetta). Mitään “jakelulistaa” ei tarvitse asentaa.

En ihan ymmärrä, että mitä tällä tarkoitat. Haluatko siis näkyviin ns. tavallisen työpöydän ja päästä eroon siitä “helpommasta” käyttöliittymästä, missä on ne sellaiset neljä kenttää?

Itse asiassa kone on siskon tytön, kirjoitan hänen puolesta.

Kun koneen käynnistää niin aukeaa valikkoruutu kuvakkeineen, täältä pääsee myös nettiin klikkaamalla netti kuvaketta.

Tyttö haluaisi että kone käynnistyisi niin kuin Windows, eli että aukeaa työpöytä missä on taustakuva.