Terve,
Kuten varmasti monet ovat kuulleet, niin Opetusministeriö selvittelee mahdollisuutta jossa jokaiselle koululaiselle tarjotaan oma tietokone opetuskäyttöön. Huolestuttavinta on, että asiasta on keskusteltu VAIN Microsoftin (+ Laitetoimittajien) kanssa. Itse toivoisin Suomalaisilta Linux-yhteisöiltä yhteistyötä, joka olisi itse aktiivisesti ottamassa kantaa asiaan. Mielestäni esim. Ubuntun, Fedoran, OpenSuSen tai muun suurilevikkisen distron käyttäminen olisi varsin hyvä vaihtoehto kaupallisille ohjelmille.
Jos Microsoft saa haluamansa ratkaisut läpi, Suomeen syntyy sukupolvi joka oppii käyttämään vain Microsoftin tuotteita. Mielestäni tähän puutteeseen olisi puututtava mahdollisimman nopeasti. Linuxin sydän kuitenkin sykkii suomalaisen sydämmen tahdissa. Mitä yhteisöt ovat valmiita tekemään tämän eteen. Itse olen valmis uhraamaan omaa aikaa sille mahdollisuudelle, että uudet oppilaat saavat käsiinsä avoimen lähdekoodin ohjelmistoja käyttäviä tietokoneita. Microsoftin lobbarit tekevät kaikkensa, että he saavat oman tahtonsa läpi. Tästä syystä tarvitsemme yhteistyötä, joka mahdollistaa objektiivisemman päätöksenteon.
Kertokaa toki mielipiteenne
- Tero