Levyn kloonaus clonezillalla SSD -> SATA?

Eli kysymys kuuluu.

Onnistuuko clonezillalla levyn kloonaus jos kloonattava levy on SSD ja se mihin siirretään on “tavallinen” SATA2? Meneekö boottisektori “oikeaan” paikkaan?

Kyseisellä levyllä on CentOS 6.3 systeemi (siis “/boot” ja “/”, mutta itse “/home” on toisilla levyillä (4*1TB RAID 10 pakassa).

Nyt tuli vain tilanne, jossa SSD on ilmeisesti rikki. Kone on aito palvelin, jossa hot-swap paikat (8kpl) ja kyseisen ykköspaikan SSD-levyn kohdalla “kovalevyn” valo palaa melkein koko ajan. Kone käynnistyy normaalisti ja toimii pari päivää, kunnes se jumii kokonaan. Vain kylmä virtapiuhat pois bootti auttaa. Sitten kone pelaa taas toiset noin 2 päivää…

…noh, mulla on kopio “/etc”:stä, joten pahimmassa tapauksessa vain asennan systeemin uusiksi ja palautan"/etc":n. Itse data on HD-tason RAID10 pakka ja mountattu “/mnt/data” kansioon, joten kaiken pitäisi pelata lennosta noinkin. Tuolla raidipakassa on myös tietokannat ja wwwroot, pois “/var”:n alta siirrettyinä.

[quote=“odysseus, post:1, topic:1467”]Eli kysymys kuuluu.

Onnistuuko clonezillalla levyn kloonaus jos kloonattava levy on SSD ja se mihin siirretään on “tavallinen” SATA2? Meneekö boottisektori “oikeaan” paikkaan?

Kyseisellä levyllä on CentOS 6.3 systeemi (siis “/boot” ja “/”, mutta itse “/home” on toisilla levyillä (4*1TB RAID 10 pakassa).

Nyt tuli vain tilanne, jossa SSD on ilmeisesti rikki. Kone on aito palvelin, jossa hot-swap paikat (8kpl) ja kyseisen ykköspaikan SSD-levyn kohdalla “kovalevyn” valo palaa melkein koko ajan. Kone käynnistyy normaalisti ja toimii pari päivää, kunnes se jumii kokonaan. Vain kylmä virtapiuhat pois bootti auttaa. Sitten kone pelaa taas toiset noin 2 päivää…

…noh, mulla on kopio “/etc”:stä, joten pahimmassa tapauksessa vain asennan systeemin uusiksi ja palautan"/etc":n. Itse data on HD-tason RAID10 pakka ja mountattu “/mnt/data” kansioon, joten kaiken pitäisi pelata lennosta noinkin. Tuolla raidipakassa on myös tietokannat ja wwwroot, pois “/var”:n alta siirrettyinä.[/quote]

sata ja ssd ei juurikaan eroa toisistaan. siis datan kopiointi hoituu kuin kopioisit satalta satalle. jos levy on rikki niin voi olla haasteita. dd_rescue auttaa silloin.

Eero

[quote=“eero, post:2, topic:1467”]sata ja ssd ei juurikaan eroa toisistaan. siis datan kopiointi hoituu kuin kopioisit satalta satalle. jos levy on rikki niin voi olla haasteita. dd_rescue auttaa silloin.

Eero[/quote]

Sori pitkä vastausaika…

Itseasiassa en ole tehnyt vielä mitään, sillä aivan yllättäen kone on nyt pysynyt päällä jo pari viikkoa aivan hyvin. Tosin sillä samalla hetkellä ajoin koneeseen viimeisimmät päivitykset, joten oliko siinä jotain tähän liittyvää???
Ehkä vika onkin toisaalla tai sitten systeemi osaa jotenkin merkata viallaisia muistipaikkoja kuten viallisia sektoreita konsanaan? Yhä edelleen minua mietityttää kyseisessä hot-swap paikassa koko ajan palava “kovalevyn” valo. Kaipa se sitten SSD:llä on tavallaan aina päällä (vaikka ei lueta tai kirjoiteta) -ja ko levy on parametrilla “noatime” varustettu?

Kuitenkin tuohon vastaukseen se kommentti, että minä ajattelin, että tuo kloonaus olisi tosiaan tehnyt 100% kloonin, eli data olisi samassa paikassa. Samoilla sektoreilla siis. No näinhän se ei tietenkään mene jos kerran kloonin voi palauttaa toisenlaiselle levylle, joten kyllä tuo siis kaiken järjen mukaan pelaa kloonaamalla.

Seuraan siis tilannetta.