Lineox Enterprise Linux

Morjens
Mulla on ko. linuxin ohjelma levyke jonka ajattelin laittaa Vistan tilalle. Minkälainen ko.ohjelma on toimisto/kotikäyttäöön. Miten eroaa Ubutusta?

ensinnäkin se on RH -pohjainen, lienee samankaltainen kuin RHEL.

Lineox on Raimo Kosken porukan tekemä klooni RHEL:istä (Red Hat Enterprise Linux). Melko pitkälti siis sama kuin Fedora, mutta pidemmällä tukiajalla, paremmin testattuna ja harvemmilla julkaisuilla. Jokin tällainen RHEL-klooni voi olla hyvä, jos tavoitellaan vakautta eikä haluta jatkuvasti päivitellä systeemiä. Toisaalta ehkä valitsisin mieluummin CentOSin tai White Boxin, sillä Lineoxia ei ole päivitetty pitkään aikaan ja uusinkin versio on pahasti vanhentunut ainakin työpöytäkäytössä. Koko Lineox-projekti vaikuttaa olevan alasajovaiheessa, niin kuin muutkin Raimo Kosken jutut ovat olleet jo pitkään.

Fedora ja RHEL-kloonit poikkeavat Ubuntusta eniten siinä, että tavoitteena on yleiskäyttöinen Linux-jakelu eikä vain yksinkertainen työpöytäkäyttö. Siinä missä Ubuntu-projektin fokus on pitkälti asennusohjelman, koodekkiasennuksen, graafisen paketinhallinnan ja oletusohjelmavalikoiman viilaamisessa ja yksinkertaistamisessa, panostaa Fedora-puoli järjestelmään kokonaisvaltaisemmin, esimerkiksi viime aikoina on tullut runsaasti parannuksia virtualisointitukeen. Itse olen huomannut, että Fedora/RHEL on Ubuntua helpompi mukauttaa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Myös graafisia asetusohjelmia on jossain määrin enemmän. Asennus vaatii hiukan enemmän taustatietoja, mutta tarjoaa toisaalta enemmän valinnanvaraa (vaikeaksi en sitä silti sanoisi). Fedora-puolen periaatteena on (osittain myös USA:n lainsäädännöstä johtuen) jaella vain vapaita ohjelmistoja, mikä tekee multimediakoodekkien ja muun epävapaan softan asennuksesta mansaarelaiseen Ubuntuun verrattuna astetta monimutkaisempaa. Käytännössä tarvitaan epävirallisen pakettilähteen (RHEL-kloonien tapauksessa RPMForge) asennus sekä tarvittavien pakettien (mplayer, libdvdcss ym) asennus käsin paketinhallinnan kautta.