LINPUS: asennusongelmia

moi, olen aika aloittelija linuxissa, sori… :slight_smile:
mulla on uusi acer aspire one, missä linux linpus.
sain ohitettua normaalin käyttiksen niin, että saan kunnon add/remove programmes -listan näkyviin hiiren oikealla näppäimellä klikkaamalla. jee.
mutta sitten pitäisi asentaa bittorrent… no, kone sanoo että on asennettu, mutta bittorrenttia ei kuitenkaan öydy mistään valikosta.
vain file systemissä löytyy hakukomenolla bittorrent-nimisiä faileja vähän sieltä sun täältä.
kun yritän avata isointa folderia, tulee herja, että ei voi avata koska nautilus ei ole päällä. nautilusta ei myöskään löydä mistään valikosta, mutta huomasin, että senkin nimisiä tuo file systemin hakutoiminto löyytää. niidenkään klikkaamisesta ei tunnu löytyvän mitään apua. kerran nautilus jopa herjasi, ettei voi avata nautilusta koska nautilus ei päällä…

tiedän että olen tässä täys daiju, mutta:

• mistä saan selville, mihin ladattavat ohjelmat oikein menevät (downloads-folderissa ne eivät ole)?
  • mistä ylipäänsä tunnistan varsinaisen ohjelman ikonin kaikkien niiden tiedostojen seasta?
  • mistä voin saada näkyviin kaikki ohjelmat mitä koneella on?
  • miten saan bittorrentin tai vastaavan toimimaan (yritin myös paria muuta vastaavaa ohjelmaa, ei toimi. limewiren sain asennettua niin pitkälle, että user folderiin ilmestyi kuvake,mutta sitä klikkaamalla ei tapahtunut mitään…)? help!

ja kiitos kärsivällisyydestä :wink:

anu

Linpus ei ole kovin yleinen jakelupaketti (ja sitä paitsi kaupallinen), joten piti oikein selvittää mistä siinä on kyse. Se on ilmeisesti rakennettu Fedora-jakelupaketin pohjalta ja käyttöliittymä taitaa enimmäkseen pohjautua Gnomeen (jossain tosin puhutaan KDE:stä).

Vaikuttaisi siltä, että koneessa on vain tekstipohjaisesti (komentoriviltä) toimiva bittorrent-ohjelma (joka siis on pelkästään nimellä bittorrent). Ratkaisuna voisi olla jonkin muun graafisen bittorrent-ohjelman asennus (esimerkiksi Deluge tai Ktorrent, molempien pitäisi löytyä add/remove programmes -hausta).

Limewiren toimimattomuus saattaa johtua siitä, että javan kanssa on jotain häikkää (Limewire pohjautuu javaan). Toinen vaihtoehto on, että olet ladannut siitä väärän asennusversion. Täytyy valita “Other systems”, sillä “Linux” viittaa (typerää kyllä) vain Debian-pohjaisille jakelupaketeille tehtyyn asennustiedostoon (.deb-päätteinen).

Asennettavat ohjelmat menevät sekalaisiin paikkoihin /usr-hakemiston alle tiedostojärjestelmässä. Itse binäärit (vastaa Windowsin exe-tiedostoja) löytyvät enimmäkseen hakemistosta /usr/bin. Sinne ei tosin tarvitse mennä, vaan mahdolliset valikosta löytymättömät ohjelmat voi käynnistää Terminalista (ohjeita löytyy wikin Komentorivin perusteet -artikkelista).

Linpusissakin on todennäköisesti myös jokin erillinen valikko, missä asennetut ohjelmat on jaoteltu noin 10 eri kategoriaan.

Linuxissa ohjelmat asennetaan melkein aina add/remove programmes -tyyppisillä ohjelmilla (ns paketinhallintajärjestelmällä), eikä nettisivuilta lataamalla.

Nautilus on Gnomen tiedostonhallintaohjelma, ja varoitukset voivat johtua siitä, ettei sitä ole asennettu. Sen pitäisi löytyä add/remove programmes -ohjelman hausta.

Yleensä näissä läppärien esiasennetuissa Linuxeissa on oletuksena jokin omatekoinen “helppokäyttötila” (isoja kuvakkeita keskellä ruutua yms). Jostain kuitenkin pitäisi päästä myös normaalin tapaiseen työpöytään, missä on tavallisia kuvakkeita, tiedostonhallintaohjelma, pakettienhallintaohjelma (add/remove programmes) ym. Näistä helppokäyttöjutuista johtuen on ulkopuolisen valitettavasti vähän vaikea sanoa, miten se järjestelmä oikeasti toimii (ja mikä voi olla vialla).

hei!
suurkiitos vastauksesta.
linuxiin ja nautilukseen en saanut tolkkua (nautilus on koneella mutta ei jostain syystä toimi). delugen onnistuin asentamaan ja se aukeaakin, mutta… ja taas seuraa tyhmä kysymys… miten siinä oikein etsitään mitään?
missään ei näy searh-ruutua. ainoat mitä voi klikata on add, preferences, clear ja plugins. search-komentoa en löydä mistään, pudotusvalikoistakaan. olen käyttänyt aiemmin vain napsteria ja limewireä, nämä muut on tuntemattomia.

mulla on just tuollainen valmiina ostettu “helppo” versio tässä koneella (desktopissa keskellä isot valikkosymbolit). edellisessä romukoneessa oli ubuntu ja täytyy sanoa että se oli paljon helppokäyttöisempi. tässä on kaikki jotenkin tuon helppouden takana helvetin hankalasti piilotettuna…

kiitos neuvoista, hyvin terkuin anu

Bittorrent-verkko tarjoaa ainoastaan siirtotien, ei mitään hakupalveluita tai vastaavia. Torrent-tiedostoja indeksoi monikin sivu, Googlella niitä löytyy. Juridisista syistä ei liene syytä rueta niitä tässä latelemaan, :slight_smile:

Linpusissa on ilmeisesti kaksi eri tilaa, jotka näyttävät tältä. Näiden välillä vaihtamisen pitäisi onnistua alapaneelin napista.

Työpöydän perusosat tulevat Linpus Litessä Xfce:stä (ml tiedostonhallintaohjelma Thunar). Gnome-palikoita myös on mukana, mihin tuo Nautilus-juttu viittaisi.

Kummaa tosiaan, jos tiedostonhallinnan tapainen perusjuttu ei tahdo toimia. Jos kovin huonosti toimii, voisi kai asentaa jonkin toisen tiedostonhallintaohjelman Thunarin rinnalle. En tosin tiedä mikä se voisi olla, kun Thunar, Nautilus ja KDE-työpöytäympäristön Konqueror ovat poissa laskuista.

moi, joo, torrent… sitä oppii joka päivä jotain uutta :wink:
mutta löysinkin lopulta frostwiren, ja se näyttäisi toimivan.

tiedostojen ja ohjelmien hallinta on kyllä tosiaan jotenkin hankalaa. luulen että paras ratkaisu on, että opettelen käyttämän terminalia.

kiitos avusta!
anu