Linux ei löydä ulkoista kovalevyä (Lacie 3T Porsche desing)

Eli kyseessä on ihan uusi kovalevy. Toimi aluksi hyvin, kerkisin parissa päivässä siirtää teran verran tärkeitä tiedostoja siihen. (levy ollut pöydällä koko tämän ajan ei tippunut tai saanut muutakaan osumaa!)
Alkuperäisen muuntajan (12V 1,5A) olen korvannut isommalla 12V 2,25A eli ei voi johtua siitäkään, kai.
Nyt yhtäkkiä ei windows ei linux noteeraa koko levyä. G-partedkin yrittää etsiä loputtomiin, kaikki päättyy viestiin: Error fsyncing/closing/dev/sdb: Vastapään I/O-virhe

Kun levyn kytkee USB-porttiin niin levy kaksi kertaa yrittää kiihdyttää sitten se alkaa vilkuttaa ja se meinaa "Data access"
http://manuals.lacie.com/EN/manuals/porsche-desktop/start

Mikä neuvoksi, tiedostot pakko säilyä?? Kiitos etukäteen jos joku guru osaa neuvoa!!

Vaikuttaa vakavasti siltä, että USB-levysi on rikki. Tiedostojen palautus fyysisesti rikkoutuneelta levyltä on kohtuullisen haastavaa…
Otan osaa :frowning:
Nimim. “Varmuuskopiot kunniaan”

Valitettavasti kuulostaa tosiaan laitevialta. Tuurilla voisi olla kyse usb-sata-moduulin viasta, eli dataan saattaisi vielä päästä käsiksi purkamalla kotelo ja kytkemällä levy suoraan tietokoneen sata-väylään.

Toivottavasti vinkit eivät ole myöhässä, mutta tallennusmedioiden kanssa on muutama perusperiaate hyödyllinen:

  • Ei tärkeää dataa vain yhdelle levylle
  • Levyrikot painottuvat elinkaaren alku- ja loppupäähän

Jälkimmäinen tarkoittaa siis sitä, että juuri pakasta vedetty tai toisaalta aivan ikäloppu levy ovat niitä todennäköisempiä hajoajia.

Jep eli mulle osu tämä pakasta vedetty. En voi vielä avata kovalevyä ennenkuin saa takuuasiat selviksi jos nyt saan pitää edes rikkinäisen.

Mutta kiitos vastauksista!

Harmillinen juttu, toivottavasti saat datat talteen.

dd_rescue tai ddrescue auttaa.

saat yleensä datat ulos.

Eero

Ehkäpä - ehkäpä ei :frowning: Minulla on valitettavia kokemuksia useammistakin Lacie-kiintolevyistä, jotka vain aika ajoin särkyvät. Nimenomaan noita USB-väyläisiä massamuistilaitteita olen käyttänyt varmuustallennuksiin, joten joissakin tapauksissa tallennettavat datat ovat olleet yhä tallella (enempi vai vähempi) myös muilla medioilla.
Kun levy on fyysisesti rikki, ei oikeastaan taida löytyä apuja kuin IBAS:lta. Datat voivat olla yhä tallella kiintolevykiekoilla, mutta kun niitä ei laite enää osaa lukea, jää homma puolitiehen, ja paremmin tekniikanpuolen taikureille.

Joo nyt on omat keinot yritetty ddrescue, testdisk yms. osiointi näyttää mitä sattuu. Suurella todennäköisyydellä mekaaninen vika. joten IBAS tai Lacien oma data recovery jää vaihtoehdoiksi.