Linux emulaattorit

Toimisiko Macintoshilla QEmu nimisellä ilmais PC Emulaattorilla kubuntu 7.10 x86 ???

Olteetko ikinä käyttäneet mitään Linux emulaattoreita? :slight_smile:

Varsinaisista linux-emulaattoreista ei voi puhua, esim. QEMUhan emuloi kokonaista PC:tä ja sillä toimii yhtä hyvin Linux kuin Windows tai OS/2:kin. Sama pätee VMwareen ja VirtualBoxiin sekä Macille tarkoitettuun Parallelsiin. Macin virtuaalikoneista ei itsellä ole kyllä pahemmin kokemusta, mutta Googlaamalla sitä löytynee.

Ite käytän usein Qemua macissa kun testailen vähän noita linuxeja, uudet raskaammat linuxit käynnistyvät hyvin hitaasti, muistaakseni tuo emulointi tekee prosessorin tehoa noin 140 MHz:ksi joten vanhemmat linuxit (2.4.x) jonkin verran toimii siedettäväksi.

Tänään olen testannut pari kolme eri linux-distrot käyttöä virtualboxilla, ainakin ne toimivat hyvin PCLinuxOS:lla.

Ainakin nyt on jo Debian 4.0 r1.386 asennettua ja nyt päivitän uusia ohjelmia.

Se ohjelma löytyy: http://www.virtualbox.org/

VirtualBox on kyllä hyvä (vaikkei avointa koodia täysin olekaan?), pyöritän siinä opiskelun takia Windows XP:tä ja Windows Server 2003:a.

Kokeiluintoani olen tyydyttänyt asentamalla VirtualBoxiin OpenSUSE 10.2:n ja 10.3:n (tämä jäljellä), Debian 4:n ja Lineox Enterprise Linuxin. Ainakin Fedoraa ja PCLinuxOS:ää tekisi mieli kokeilla, miksei Gentoota ja ArchLinuxiakin.

[quote=“pjotr, post:5, topic:172”]VirtualBox on kyllä hyvä (vaikkei avointa koodia täysin olekaan?), pyöritän siinä opiskelun takia Windows XP:tä ja Windows Server 2003:a.

Kokeiluintoani olen tyydyttänyt asentamalla VirtualBoxiin OpenSUSE 10.2:n ja 10.3:n (tämä jäljellä), Debian 4:n ja Lineox Enterprise Linuxin. Ainakin Fedoraa ja PCLinuxOS:ää tekisi mieli kokeilla, miksei Gentoota ja ArchLinuxiakin.[/quote]
Joku oli sanonut, että se ei ole emulaattori vaan virtualisointi… meni multa näitten erosta juttu yli hilseen… osaako joku selvittää?

virtualisointi = toisen käyttöjärjestelmän “virtuaalinen” ajo toisen käyttiksen päällä :slight_smile:

[quote=“vms100, post:7, topic:172”]virtualisointi = toisen käyttöjärjestelmän “virtuaalinen” ajo toisen käyttiksen päällä :)[/quote]Sitä se olikin :wink: