Linux & MacBook Pro

Moro,

Nyt tarvittais vihjeitä raudan hankintaan, luonnollisesti Linuxia varten. Olen käynyt läpi erilaisia vaihtoehtoja (ns. yritys)läppäreistä (Lenovo T450s, HP EliteBook 840 2G, Dell XPS13), mutta hieman kiinnostaisi myös Applen MacBook Pro. Onko minkälaisia kokemuksia Linuxin ajamisesta MacBook Prossa? Onko odotettavissa mahdollisia (ajuri)ongelmia, jos tälle linjalle lähtee? Pros/cons vs. “PC läppärit”? Itsellä kokemus Applen tuotteista on käytännössä 0, joten kaikki vihjeet otetaan kiitollisena vastaan.

Ei ole henkilökohtaisi kokemuksia, mutta olen ollut siinä luulossa, että nykyomppuun menee linux ongelmitta.

Nykyäänhän omput ovat samaa rautaa kuin PC:tkin, vaikkei aina päinvastoin.

Itselläni on vanha Eliittikirja, ja siinä käytän Linuxia tosin USB-muistin kautta. En ole ainakaan vielä asentanut siihen natiivisti Linuxia, vaikken siinä olevaa Windowsia ole kuin vahingossa käyttänyt. Olen kyllä muuten todella tyytyväinen Eliittikirjaan … … tatti ja padi löytyy, ja toimii ongelmitta, vaikka yleensä en tykkää ollenkaan käyttää ilman hiirtä. Lisäksi siinä on kiva näppäimistövalo hämärätyöskentelyä parantamaan … ja se pyörii yllättävänkin viileenä, joten lämpöongelmia ei itselläni ole.

Edit - Boottaan kyllä aina kokonaan, joten unitiloista ja vastaavista ei ole kokemusta.

Noissa on Macbook Pro:ssa on aika monia eri hardware versioita olemassa, uusimpien kanssa voi olla aluksi aina haasteita. testaa mieluiten vaikka UBuntu livecd:llä ennen ostamista, mikäli mahdollista

Yleensä vähän vanhempi macbook pro rauta on paremmin tuettuna.

Eero

ArchWikissä on käsitelty MacBookkeja jonkun verran. Sitten kun tiedät haluamasi mallin, niin kannattaa katsoa mitä siitä on sanottu tuolla.
https://wiki.archlinux.org/index.php/MacBook

Itse olen aina yritysläppäreissä suosinut ThinkPadeja. Jos ThinkPadin ostoa harkitsee niin kannattaa vilkaista ThinkWiki, joka on keskittynyt juuri Linuxin pyörittämiseen ThinkPadilla.
http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Pakko sanoa että yritysläppäreiden laatu on aivan omaa luokkaansa verrattuna kuluttajille myytäviin koneisiin. Minulla on ikivanha IBM ThinkPad T22, joka on toiminnassa vieläkin. Tosin nykyään siinä pyörii BSD eikä Linux.

Kiitokset kaikille vastauksista.

Näyttää tuo Linuxin ajaminen Macissa olevan nykyisin jo varteenotettava vaihtoehto. Tosin alkaa vaaka sittenkin kallistua yhä enemmän tuon Lenovon suuntaan, sen verran positiivisia kokemuksia on itsellänikin noita ThinkPadeista. T40 oli aikanaan pitkään omana Linux läppärinä, T400 taas työkoneena Windowsilla. Vaikka positiivisesti on vakuuttanut myös HP:n EliteBook. Nykyinen EliteBook 2540p on ollut rankassa käytössä viimeiset 4 vuotta (kovo pyörinyt ainakin 28405h) ja hyvin on toiminut.

Pitää tehdä viimeiset vertailut ja tutustua vielä lisää Macin ihmeelliseen maailmaan.