Linux mint 18.2 käytön kokeilu

Komennon dmesg tulos kuvassa.

Kannattaa kokeilla irroittaa kaikki lisälaitteet, kuulokkeet ja tulostin jne. ennen käynnistystä.
Nettipiuhakin voi olla hyvä irroittaa kokeeksi. Ja asennettu järjestelmä voi toimia paremmin kuin live.

Tuo dmesg listaus jatkuu pitkäään ylöspäin, katsele onko siellä erroreita (punaisia).
Alussa olevat luvut ovat sekunteja ja 33 sekunttia on normaalikäynnistysaika live-järjestelmälle.

Katsoppas mitä tämmöinen komento kertoo: glxinfo |grep OpenGL
Jos tuo sanoo ettei glxinfo ole asennettuna, niin asenna mesa-utils-paketti vaikkapa näin:

sudo apt-get update
sudo apt-get install -y mesa-utils

ja kokeile sitten uudestaan. Oletan tässä, että Mintissä glxinfo on paketoitu samalla tavalla kuin Ubuntussa, mutta voin olla väärässä eli tämä voi mennä pieleenkin ja saatkin vain virheilmoituksia. Kannattaa tuo komento kopioida päätteeseen, vaikkapa oikean hiirennapin takana olevilla Kopioi ja Liitä toiminnoilla. Samalla tavalla pystyt kopioimaan ja liittämään tännekin tekstiä päätteestä, jos laitat viestin suoraan Mint-koneelta ja maalaat sen halutun tekstin ensin hiirellä (toki noista kameran kuvistakin näkyy tarpeeksi). Tuosta tulosteesta pitäisi kuitenkin selvitä, mikä 3D-ajuri on käytössä. Itse et sitä varmaankaan saa tulkittua, mutta laita tuloste kuitenkin tänne niin katsotaan.

Sinänsä tuon Radeonin pitäisi olla ihan hyvin tuettu, mutta tässä on nyt joku muu ongelma OpenGL-ajurin kanssa.

No löytyihän sieltä punaista useastakin kohdasta, tässä kuva ensimmäisestä kun en linux puolelta löytänyt tätä foorumia.

seuraava

sitä seuraava

ja viimeinen punainen kohta ( aloittelijana jouduin lähettämään kuvat useana postina)

glxinfo |grep OpenGL sai aikaan myös punaista:

Glxinfon tuloste näyttää, että laitteistopohjainen 3D-kiihdytys tosiaan puuttuu, eli OpenGL-grafiikat piirretään ohjelmistopohjaisella rasteroijalla. Tämä on yleensä aika hidasta, minkä vuoksi työpöytäympäristö kieltäytyy koko leikistä ja tipahtaa jonkunlaiseen vikasietotilaan. Dmesg-printissä oleva UMS-virhe viittaa ilmeisesti puuttuvaan näyttömoodin asetusrajapintaan – eli ihan tuollaisenaan tuo ei voine toimia. En tiedä miksi Mint on tämän näin paketoinut. Joitakin kerneliparametrejä muuttamalla ongelman ilmeisesti saattaisi pystyä kiertämään, mutta en tiedä onko se ensimmäistä kertaa Linuxiin tutustuvalle vähän tarpeettoman mutkikasta.

Jos sinulla ei ole esimerkiksi nettiyhteyden kaistanleveyden tai DVD-aihioiden puutetta, niin tuorein Ubuntu, Fedora tai openSUSE saattaisi olla teknisesti viimeistellympi eikä kärsiä tämän tyyppisistä ongelmista. Jos olet jo mieltynyt Mintiin, niin MATE-versio toimisi ilman 3D-kiihdytystäkin.

Tapaus Linux mint 18.2 on koneessani loppuunkäsitelty tapaus. Kiitos avustanne!

Windowsin kanssa on ollut helpompaa, asennukset 3.1 versiosta lähtien ovat onnistuneet.

Mutta jos kolmas kerta sanoisi toden eli onnistuisi. Olisin kiinnostunut mielipiteistänne linuxin jäljellevien versioiden sopivuudesta minulle ja koneelleni.

Teen vapaa-ajan harrastuksena omiin tarpeisiini kuvan, äänen ja videoiden käsittelyä. Käytän niissä sellaisia yleensä freewaresovelluksia kuten Audacity, ProjectX, DVDAuthor Gui, Photoshop, Cdex, FlickFetch, VLC ja Avidemux. Onko niistä tai vastaavista sovelluksia linuxpuolella käytettävissä vai kannattaako ne työt tehdä jatkossakin windowspuolella?

Audacity -> Audacity
ProjectX -> ProjectX
DVDAuthor -> (ehkä) DeVeDe (viisaimmat voivat valistaa)
Photoshop -> Gimp
Cdex -> ???
FlickFetch -> ???
VLC -> VLC
Avidemux -> Avidemux ? (epävirallisista repoista löytyneen https://askubuntu.com/questions/865440/how-do-i-install-avidemux-on-ubuntu-16-04-1 )

Kyllähän sovelluksia on aika paljon tarjolla, mutta klassisena esimerkkinä GIMP-kuvankäsittelyohjelma on aika erilainen käyttää kuin Photoshop, ja tuskin millään loppukäyttäjän mittarilla varsinaisesti parempi käyttää. Perusongelmana on tietysti se, että kaupallisten ohjelmien kehittämiseen on runsaasti resursseja, vapaaohjelmiin vähemmän.

Itse olen pitkästä aikaa palannut Linux-työpöytäkäyttäjäksi, mutta en ole kyllä nykyisin kovin herkkä suosittelemaan muille. Ajuriongelmien lisäksi olen havainnut monenmoista kaatuilua ja muuta laadun puutetta. Omalla kohdallani työtehtävien (ohjelmistokehitys) parempi sujuminen Linux-ympäristössä on riittävä syy, mutta pystyn kuvittelemaan että mediatyöskentelyssä tulee hankaluuksia.

Ohjelmisto- ja IT-työtehtävien lisäksi web-sovelluksia hyödyntävät työt sujuvat tietysti Linuxilla hienosti, eivätkä työpöytäympäristöt ole välttämättä yhtä raskaita kuin Windows. Näin monessa tapauksessa vanhasta koneesta saa kustannustehokkaan toimistokoneen asentamalla soveltuvan Linux-jakelun.

Itse käytän Ubuntua, ts. KDE-työpöydällä varustettua Kubuntua. Ubuntu on jakeluista eniten käytetty, minkä ansiosta vaikkapa foorumeilta on parhaiten tukea saatavilla.

Tämä näyttää siltä, että sinulla on mahdollisesti jostain syystä nomodeset tai modeset=0 käynnistysparametri käytössä. Silloin et saa 3D-kiihdytystä. Voisit vielä katsoa Grubin (käynnistyslataaja) asetuksia ja ottaa sen pois, jos sieltä nomodeset-sana löytyy.

sudo -i gedit /etc/default/grub

Sitten tosiaan poista sieltä tuo nomodeset riviltä, joka alkaa GRUB_CMDLINE_LINUX (lopussa voi olla DEFAULT), jos siellä sellainen on. Jos ei ole, niin voisi silti olla hyödyllistä nähdä, mikäli siellä on muuta erikoista. Tämän jälkeen tallenna ja sulje editori sekä aja seuraava komento:

sudo update-grub

Ja tuon valmistuttua käynnistä uudelleen.


Jos kuitenkin tämän sijaan päädyt jakelua vaihtamaan, niin Ubuntu on kyllä ihan hyvä valinta. Sille on helppo saada tukea ja yleensä kaikille ohjelmille tehdään asennusohjeet nimenomaan Ubuntulle. Itse käytän enemmän Fedoraa ja edistyneille käyttäjille suunnattua Arch Linuxia.

GIMPistä pitää sen verran huomauttaa, että jossain tapauksissa siinä ei ole aivan kaikkia ominaisuuksia, joita Photoshopia ammatikseen käyttävät odottavat. Suurin syy siihen on kehittäjien pienet resurssit.

Noista mainitsemistasi sovelluksista osa on jopa vapaita ohjelmistoja (siis ei pelkästään freewarea eli ilmaisohjelmistoja). Ainakin Audacity, ProjectX, VLC ja Avidemux ovat tällaisia ja niistä kaikista löytyy Linux-versiot. Avidemuxista en koskaan tykännyt, se tuntui toimivan huonosti. DVD-levyjä en enää tee, mutta ehkä joku osaa neuvoa, mikä niiden kanssa on nykyaikaisin tapa toimia. Musiikkilevyjä saat ripattua monillakin ohjelmilla kuten Rytmilaatikolla (Rhythmbox, esimerkiksi Ubuntussa vakiona), musiikkimaijalla (Sound Juicer) tai joidenkin suosimalla abcde:llä. Jälkikäsittelyyn ja tagittamiseenkin varmasti löytyy työkalut – minä en vain ole niiden ekspertti. FlickFetchin kaltaista käyttöliittymää en tiedä olevan, vaikka muuten noiden nettistreamien tallennus luultavasti onnistuukin (Areenalle yle-dl, Ruudulle on joku ohje Linux.fin wikissä, mutta en tiedä toimiiko se). Kannattaa kysellä työkaluja tehtävän mukaan, toki aika paljon voi asennella jo ihan sovellusvalikoimasta hakemalla.

Huomioitavaa on, että nämä ohjeet eivät toimi live-DVD:n kanssa, kuten tässä tapauksessa. Jotenkin siis livejakeluun on päätynyt mukaan väärän oloinen konfiguraatio.

Kauhiast ihmettelen noita linuxvaikeuksia. Olen ihan vain harrastuksen vuoksi asennellut tod. yli 10 vuotta. Ekat Ubuntut tuppasivat juuttumaan, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Ihan vain ilokseni kokeilen uusia jakeluja kun muiden romujen lisäksi olen keräillyt vanhoja romupc- ja mac-mikroja.

Aika varma ja helppo jakelu on Lupuntu tai ihan vain aito Ubuntu. Ongelmia toki saattaa olla, mutta Windowssin ja Mac-järjestelmien kanssa niitä on useammin kuin linuxissa. Näin siis minun maallikon kokemusten mukaan. Ammattilaisilla on usein koneissaan erityistä kamaa, jokla ei toimi kunnolla ilman valmistajan ohjainta. Kärsikööt ja maksakoot.

Aika kova kuvankäsittelijä täytyy olla jos ilmainen Gimp ei muka riitä vaan tarvitsee kalliin Adoben tuotteen! Toki tarvitsee jos on sitä käyttämään kurssitettu. Mutta eihän käyttöliittymä Gimpissä ole vaikea, se on vain omanlaisensa. Microsoftin toimisto-ohjelmasta on yksityishenkilön järjetöntä maksaa. Libre Office ja muut vapaat toimistoohjelmat pystyy vähintään samaan. Mutta toki jos on yrityksen kanssa tekemisissä voi olla poakoitettu maksamaan koska ohjelmiin on mahdollista räpelöidä omia sovelluksia, jotka joskus Microsoftan sähellyksissä tehtyinä eivät ole muualla kotonaan.

Nämä olivat vain yhden 83 v. äijän näpyttelyjä Suomenlahden saarelta.

1 tykkäys

Kiitos palautteesta. Jatkan harjoituksia linuxin kanssa kunhan löydän siihen aikaa. Tämä kun ei ole ollut ihan päivän päälle kiireinen asia.

1 tykkäys