Linux Mint ja Huawei E169, yhteys katkeaa 36h välein

Hei,

Minulla on tuolla yhdessä etäsijainnissa läppäri tekemässä lämpötilaseurantaa 1-wire -systeemillä ja se lähettää 5min välein lämpötiloista tekstitiedostot hitaan mobiilinetin yli tähän kotiin “palvelimelle”, joka sitten vääntään niistä tiedostoista graafit yms.

Aiemmin käytössä oli Linux Mint 17.4 ja toimi täysin. Nyt kun läppäri kävi muutenkin tässä kotona tuuletinhuollossa (x61s ja fan error…), niin menin tyhmänä päivittämään systeemin Linux Mint 18.3, kun kerran kunnon bitin päässä oltiin. Ensin ei tuon jälkeen tunnistanut koko E169-tikkua. Siitä selvittiin usb-modeswitchin asennuksella. Nyt pelaa muuten, mutta katkaisee pirulainen yhteyden tasan 36h välein. Tuosta toipuu kyllä helposti kun menee paikanpäälle, kysäisee vain salasanan ja pin-koodin ja taas nousee yhteys ylös toimiakseen sen 36h. Virransäästöjä olen mielestäni raksinut pois päältä, ei pitäisi mennä valmiustilaan ikinä, ei vaikka löisin kannen kiinni. Näyttö on lupa sammuttaa kyllä. Matkaa tuonne sijaintiin on 3-4km, eli pystyn kyllä käydä sen potkimassa ylös käsin, mutta pitäähän tuo toimimaan saada, en mä voi siellä alituiseen rampata. Ideoita, mikä aiheuttaa tuon tasan 36h välein tapahtuvan “aikakatkaisun” ja miten tilanne korjataan? Mikä muuttui tuossa versiopäivityksessä ja aiheuttaa nyt tuollaista?

Pin-koodin kyselyn saanet poistettua ongelmitta. Mutta tuohon 36 tunnin katkaisuun en tiedä ratkaisua.
Joskus pingaaminen johonkin palvelimeen auttoi, mutta koskapa oma palvelimesi lähettää dataa tasaisesti 5 min välein, en osaa sanoa, pitäisikö ping:iä lähetellä lyhyemmin välein.
Ehkä purkkaratkaisuksi riittäisi järjestelmän ajasajo, ja uudelleenkäynnistys 35:99h jälkeen.
Yleensä myös mobiiliverkko käynnistyy uudelleen käynnistyksen jälkeen. Mobiiliverkon sijaan suosittelisin muita verkkoratkaisuja.
Mint jakeluna on tosin minulle melko vieras, mutta se perustunee joko Ubuntuun tai Debianiin, Mint versiosta riippuen.
PS. Myös tuo mobiilitikku on aika antiikkinen, eikä ehkä edes hyvä vaihtoehto nykypäivinä :frowning:

Pin-koodin kyselyn saa pois kyllä, sen ei tosiaan pitäis olla ongelma. Mutta se ei auttane tähän ongelmaan, kun sen pin-koodin lisäksi kyselee myös käyttäjätunnuksen salasanaa (vai olikohan peräti root-salasanaa).
Tuo kone lähettää ne lämpötilatiedostot itseasiassa 2min välein, vaikka niitä tarkastellaankin täällä kotipalvelimella vain 5min välein. Näin jostain syystä epäonnistunut lähetys ei laita tarkistusskriptiä heti lähettämään minulle sähköpostia puuttuvista lämpötilatiedoista, tuo skripti siis poistaa tiedostot aina ajonsa lopussa ja jos ei niitä seuraavalle ajolle ole tullut uusia niin herja lähtee. Uudelleenkäynnistys ei toimi ratkaisuna, koska kyselee nuo pin-koodin ja salasanan myös silloin. Muut verkkoratkaisut olisi tottakai parempi vaihtoehto, mutta ei toimi tässä. Pienellä yhdistystoiminnan budjetilla mennään ja kaikki kiinteät yhteydet tulisivat kalliimmaksi kuin tuo hitain mahdollinen mobiilinetti. Mint tässä versiossaan perustuu tietääkseni Ubuntun versioon 16.04, edellinen versio pohjasi Ubuntun versioon 14.04. Mobiilitikku on kieltämättä antiikkia, mutta toimi aiemmassa Mint versiossa kuin se kuuluisa junan vessa!

Saapas nähdä oliko ongelman ydin nyt kuitenkin tuo pin-kysely. Sen kun sain pois mmcli loistuilla, niin ei kysele enää myöskään salasanaa ja mobiiliverkko nousee automaattisesti ylös rebootin jälkeen. Pitää laittaa ajastettu reboot kehiin, jos vielä katkeilee niin että ei toivu siitä itsestään.

PIN-koodin kyselyn saa pois myös vanhalla puhelimella jossa on iso SIM-kortti.
Laittaisitko ko. nmcli komennon tänne, siitä voi olla hyötyä jollekin muulle?

Lainaan tähän samaa ohjetta, jonka mukaan itse tein:

  1. list modems
mmcli -L
  1. get path to sim
mmcli -m "MODEM-NUMBER"
  1. disable PIN
mmcli -i "PATH-TO-SIM" --pin="PIN" --disable-pin

Nämä ohjeet löysin askubuntu-sivustolta: https://askubuntu.com/questions/209590/how-to-disable-popup-sim-pin-unlock-required/244771#244771

1 tykkäys