Linux minut asennus

Tuli mieleen…
onko koneessa pyörivä levy vai ssd ?

Jos ssd, niin en keksi parantamista, mutta pyörivän kiekon tapauksessa saattaisi kokeilla SSD-kiintolevyä, koska niissä ei tule lämpöä aivan niin paljoa kuin pyörivistä kiekoista.

Ok, voi olla että koneen lämmöt on korkealla. Ehkä prosessori, kiintolevy ja/tai sata-ohjain ei pelaa kunnolla kuumenemisen takia. Prosessorin jäähdytin pitäisi puhdistaa, Lämpötahna vaihtaa jne.

Voisit kokeilla hakea lämpöanturienluku sovelluksen. Mikähän se on Mintillä? Ajaa muutama tunti live moodissa ja katsoa lämpöjä. Voi olla että koneessa on myös vioittuneita kondensaattoreita…

… ja SSD levy on aina hyvä idea, edellyttäen että kone on vielä muutoin käyttökelpoinen.

Sadistinen testi: Sammuta kone ja vie se puoleksi tunniksi pakkaseen. Kokeile jumittuuko jo asennetun linuxin käynnistys…

Ja tietenkin, jos saat käsiisi uuden kiintolevyn, mieluummin SSD, niin mikään ei estä testaamasta vielä sitä vaihtoehtoa.

1 tykkäys

Kiitos teille hyvistä ohjeista ja vaivannäöstä. Laitan läppärin ainakin joksikin aikaa sivuun.
Täytyy seurailla jos jostakin saisi kiintolevyn jota voisi kokeilla.

Hivenen vähemmän sadistinen kokeilu voisi olla laittaa koneen alle muutama kylmäkalle, mutta jos siinäkin epäonnistuu, niin se ei kuitenkaan poissulje lämpöongelmaa. Onnistuessaan se toki tekee niin.

Aivan sama juttu jokin aika sitten kolmen vanhan kannettavan kanssa peränjälkeen, kaikki vanhoja Vistakoneita, Asus, Acer ja HP. Yksi en muista mikä niinstä ei lähtenyt boottaamaan ollenkaan ei tikulta eikä levyltä. Kaksi lähti juurikin levyltä mutta sama juttu ensimmäisessä käynnistyksessä black screen. kaikkiin koneisiin meni Win heittämällä, yhteen tosin ei kannattanut kymppiä laittaa. Tätä asiaa puitiin silloin, mulla oli apuna kahden koneen kanssa kaveri joka työkseen asentelee Linuxeja ja Untubeja ja hänkään ei saanut, kokeiltiin useampia boottimedioita ja tikkuja ja vaikka mitä ja ei käynnistynyt. Koneita ei enää ole, ja asia jäi vähän kesken kun koneet piti saada eteenpäin mutta jotkut vanhan kannettavat eivät vaan suostu asentumaan. En tiedä vaatisiko biosin päivittämisen vai mitä, ei ollut viimeeksi aikaa.

Jostakin muistan lukeneeni että linux on herkempi laitetason vioille kuin Windows. Minulle on tullut eteen kone joka ei suostunut toimimaan Windowsilla, mutta linux asentui.

Se vaihtelee …
… minulla on kokemuksia molempiin suuntiin.

Kokemuksia on niin monenmoisia. En ole törmännyt ainukaiseenkaan PC-laitteeseen, johon Linux ei olisi asentunut.
Perusidea toki on se, että laitteen kiintolevylle määritellään osio, jolle järjestelmä asennetaan.

Tosin en liene koskaan asentanut MS-käyttöjärjestelmää :frowning: Jos MS-DOS järjestelmää ei lueta…

Kysyin täältäkin apua, ja useista neuvoista huolimatta asennus ei onnistunut. Niitä oli kyllä paljon että kyllä se asentuu teet vain jonkun virheen, mutta eivät auttaneet ohjeet.

HP tuntuu olevan jotenkin kettumainen kone Linuxin kanssa. Itse jouduin starttiasetuksia kokeilemaan monen monta eri variaatiota, ennen kuin pelasi. Lenovon läppärit ovat minulla asentuneet laakista.

Kaivoin kannettavan esille HP probook 4515s asensin uudestaan, asennus sujui ongelmitta kun asennuksen jälkeen käynnistys alkoi tuli tyhjä ruutu, lähdin siirtämään kannettavaa toiseen paikkaan hipaisi lataus johtoa ja kuinka ollakaan Linux mint käynnistyi. Olen nyt käynnistänyt monta kertaa ja sama käynnistys menetelmä toimii lataus johto pois ja taksin paikoilleen. Akussa on virtaa normaalisti.

Jaahas, onkohan läppärin laturin kaapeli “melkein” poikki tai läppärin latausliitin on saanut joskus tällin ja vähän irronnut piirilevyltä jollakin tapaa (??)

Muistankin nyt että minulla oli joskus media PC (linuxpurkki) joka kävi epävakaaksi ja alkoi kaatuilla. Vaihdoin toisen tehonlähteen niin alkoi pelaamaan. Eli “laturissa” (tehonlähde) voi myös olla vikaa, sähkön laatu niin huonoa että kone menee sekaisin.

Hyvä että sait toimimaan. Ikävä että käyttäessä joutuu konstailemaan.