Joo, tossa aikaisempi linux tilttas ihan kivasti ennenkuin alkoi pätkiä, asensin uudestaan entisen päälle formatoimatta kun en halunnut menettää tiedostoja, päivitin uudeksi ja huomasin että alkaa sammuilemaan yhtäkkiä ilman mitään syytä. Nyt kun laitoin torrentit päälle ja aloin latailemaan, tuli viestiä että toisella levyllä (jaettu kahteen osioon koko kovalevy) on jotain reilut 200 megaa, vaikka levyllä tossa alapalkissa lukee 12,5 gigaa.
Mitä kekkosta? Mihin se tila muka on kadonnut, ja johtuuko tuo sammuilu siitä? Olen siis huono linuxin kanssa.
PS: Olin poissa niin en vastaillut aikaisempaan ketjuuni, ja sain asian sitten korjattua vahingossa.
Jaa hetkinen, taisin erehtyä. Koitin ladata tonne lataukset-kansioon (josta poistin ne ja siellä on nyt ilmeisesti 3,7gb), onko tämä nyt sitten jaettu sittenkin kolmeen osioon? ÄÄÄHÄHÄHNBHGNH. Mitä kannattaisi tehdä kun kone meinaa epäilyttävästi sammuilla?
su - -c ‘fdisk -l’ kertoisi osioinnin (Ubuntussa sudo fdisk -l).
df (diskfree) kertoo liitettyjen levyosioiden vapaan tilan ja koot.
free komento kertoo muistinkäytöstä sekä swap-osion käytöstä.
top komennolla näet mitä prosesseja koneesi ajaa.
"ostaa uusi, koska vaikuttaa että nykyisen rauta on rikki.
–
Eero"
Osaisitko sanoo et mikä osa todennäköisimmin on rikki?
“su - -c ‘fdisk -l’ kertoisi osioinnin (Ubuntussa sudo fdisk -l).
top komennolla näet mitä prosesseja koneesi ajaa.”
[quote=“Vituttaakuneiosaa, post:5, topic:1091”]“su - -c ‘fdisk -l’ kertoisi osioinnin (Ubuntussa sudo fdisk -l).
top komennolla näet mitä prosesseja koneesi ajaa.”
Asensin ubuntun tuossa pari viikkoa Acerin kannettavalle. Muutamaan otteeseen se sammui ilman varoitusta kerrasta. Paras veikkaukseni syyksi liittyy emon lämpöihin… Pitämällä kannettavan kovalla alustalla ja suorittamalla kannettavan puhaltimen säädöt ja määritykset tilanne on korjaantunut…toistaiseksi…
Mitä taas tuohon nicissäsi mainitsemaan osaamiseen tulee, niin koitapa työstää tilannetta hieman. Itse olen linukkaa käyttänyt vasta noin puolitoista vuotta. Muistan alun olleen paikoin karikkoinen, ja täynnä kysymyksiä. Mutta selvittämällä ongelmia yksi kerraallaan alkoi tilanne kohentua, ja jonkinlainen perustietämyksen taso tuli saavutetuksi. Lukaisepa joskus ajatuksen kanssa artikkeli “Miksi Linux ei ole Windows” (löytyy googlella". Tuon pohjalta huomannet, että ei pidä lannistua ns. osaamattomuudestasi, koska siitä johtuen etsit tietoa, ja opit tekemään asiat oikein linuxissa. Myönnän, että alussa on yleensä haasteita, mutta käytännössä aina ne on ylitettävissä. Toki rautapuolelta löytyy kamaa, joka selättää kovimmankin sudottajan, mutta ne lienevät aika harvassa. Suosittelen viettämään aikaa linukan wikiä lueskellen. Tietyt perusasiat täytyy oppia ja omaksua itse. Kaikki tälläkin foorumilla olevat ovat joskus aloittaneet nollasta. Rohkeasti vain noobien leima otsaan, ja asioista selvää ottamaan!
Komentorivin käytöstä löytyy täältä Linux.fi Wikistä asiaa: http://linux.fi/wiki/Portaali:Komentorivi
Luettuasi noita wiki-sivuja, ja omaksumalla niiden annin, voit joutua vaihtamaan nimimerkkisi johonkin fiksumpaan.
Asensin ubuntun tuossa pari viikkoa Acerin kannettavalle. Muutamaan otteeseen se sammui ilman varoitusta kerrasta. Paras veikkaukseni syyksi liittyy emon lämpöihin… Pitämällä kannettavan kovalla alustalla ja suorittamalla kannettavan puhaltimen säädöt ja määritykset tilanne on korjaantunut…toistaiseksi…
Mitä taas tuohon nicissäsi mainitsemaan osaamiseen tulee, niin koitapa työstää tilannetta hieman. Itse olen linukkaa käyttänyt vasta noin puolitoista vuotta. Muistan alun olleen paikoin karikkoinen, ja täynnä kysymyksiä. Mutta selvittämällä ongelmia yksi kerraallaan alkoi tilanne kohentua, ja jonkinlainen perustietämyksen taso tuli saavutetuksi. Lukaisepa joskus ajatuksen kanssa artikkeli “Miksi Linux ei ole Windows” (löytyy googlella". Tuon pohjalta huomannet, että ei pidä lannistua ns. osaamattomuudestasi, koska siitä johtuen etsit tietoa, ja opit tekemään asiat oikein linuxissa. Myönnän, että alussa on yleensä haasteita, mutta käytännössä aina ne on ylitettävissä. Toki rautapuolelta löytyy kamaa, joka selättää kovimmankin sudottajan, mutta ne lienevät aika harvassa. Suosittelen viettämään aikaa linukan wikiä lueskellen. Tietyt perusasiat täytyy oppia ja omaksua itse. Kaikki tälläkin foorumilla olevat ovat joskus aloittaneet nollasta. Rohkeasti vain noobien leima otsaan, ja asioista selvää ottamaan!
Tota joo, kun kone simahtaa niin siihen tulee jotain “logical error” ja pari riviä tekstiä, ja oon huomannu että se simahtaa helposti joistain tietyistä nettisivuista. Esimerkiksi sanakirja.orgin kohdalla kun yrittää kääntää jotain sanaa niin simahtaa, mut ei ilmeisesti sammu linux ihan kokonaan koska se käynnistyy nopeammin kuin mitä jos uudelleenkäynnistää, mut kaikki ohjelmat sammuu kuitenki eikä palaudu seuraavalle istunnolle.
Opettelusta, juu, kyllä kunhan tässä kerkeää, mutkun on muitakin kiireitä…prkl.
Komentorivin käytöstä löytyy täältä Linux.fi Wikistä asiaa: http://linux.fi/wiki/Portaali:Komentorivi
Luettuasi noita wiki-sivuja, ja omaksumalla niiden annin, voit joutua vaihtamaan nimimerkkisi johonkin fiksumpaan.