Linux serveri(ammattiapua)

Hei!

Olen toisenasteen datanomi opiskelija, joka päätti tehdä päättötyökseni linux serverin. Eikä minulla ole vielä paljoa kokemusta linuksista, mutta kovin tahdon yrittää. Elikkä ensinnäkin kysyisin, millä linuksillä olisi fiksuinta tehdä serveri. Minulle ollaan ehdotettua Debiania?

Debian on ihan hyvä, Fedorakin voi olla kokeilemisen arvoinen, jos käytät apuna linux.fi wikiä, voi Fedora olla helpompi, koska ohjeen esimerkissäkin käytetään sitä.

Kiitos taidan yrittää siinä tapauksessa Fedoraa(3,4gt).

Jos teillä kokeneemmilla on joitan asioita tiedossa, joita kannattaisi ottaa huomioon tässä työssä. Mitä ei mainita lainkaan wikipedian ohjeissa. Niin otan mielelläni vastaan ideoita ihan mistä tahansa asiasta.

Kun saat työsi valmiiksi, niin laita yksityiskohtaiset ohjeet verkkoon, että muutkin pääsevät räpeltämään. Ilmoittaudun jonoon.

Itse tein Fedorasta kertovan aapiskukon normaalia toimistokäyttäjää varten. http://www.jyrkinen.fi/asioita/linux.html

Tosin tämä ei ole ns kokeneemman neuvo.

Jos sinulla ei oo kokemusta linuxista, niin unohda Debian. Niin hyvä ja opettavainen kun se oiskin, mutt joudut aivan pyörryksiin sen komentojen kanssa.
Vanhana kouluttajana suosittelen jotain muuta, graafisenpaa käyttistä, vaikka niitä konfauksia ja määrityksiä tekisit hiukka opittuasi komentoriviltä, niin kuin ‘alan miesten’ tuleekin toimia :wink: Varsinkin, jos oot tottunut vain wintoosaan käyttäjätasolla.
Esim Centossia (Redhat-klooni) monet pitävät hyvänä. Monet, varsinkin nuoret, pitävät Ubuntusta, mutt se on ehken enempi työasemakoneeseen sopiva. Mä ja meidän firma käyttää Suse Enterprise Serveriä, josta jotkut linux-fundamentistit saavat ‘näppylöitä nenäänsä’, kun Novell meni tekemään kauppoja Mikkisoftan kanssa. Tosin yritysmaailma tykkää siitä sopparista.

Mikäli tuosta fedora 9 saan irti jotakin ja saan työni toimimaan moitteettomasti. Voisin kyllä siinä tapauksessa sen pistää johonkin blogiin, ehkä siitä saa joku muukin sitten ideoita omaa serveriä varten, jos on tarvis.
Työtä nyt väsään tästä päivästä joulukuun puoleen väliin saakka ja tulen varmasti olemaan tämän foorumin aktiivi käyttäjä ainakin siihen asti, koska minulta likenee varmasti enemmän kuin pari kysymystä.
:smiley:

mainittakoon että olen itse asentanut Linux -serverin kahdesti, molemmilla kerroilla kyseessä oli Open Suse 10.3 ja Apache2 (luonnollinen valinta Linuxiin ;)), enkä voi sanoa olevani “kokenut” tässä asiassa, mutta tuo Fedoraan keskittyvä ohje ei juurikaan soveltunut Suseen, muista jakeluista en ole varma.

Myös Ubuntu voisi olla hyvä, en ole kylläkään koskaan siinä palvelinta pystyttänyt.

Aika vähänhän tuolla wikissä Fedora-keskeisiä artikkeleita on, Debiania uskaltaisin suositella omasta puolestani. Keskeistä olisi oppia ymmärtämään järjestelmän käyttö “pintaa syvemmältä”, eli tajuta mitä graafisen käyttöliittymän alla tapahtuu.

[quote=“Toni Alenius, post:7, topic:338”]mainittakoon että olen itse asentanut Linux -serverin kahdesti, molemmilla kerroilla kyseessä oli Open Suse 10.3 ja Apache2 (luonnollinen valinta Linuxiin ;)), enkä voi sanoa olevani “kokenut” tässä asiassa, mutta tuo Fedoraan keskittyvä ohje ei juurikaan soveltunut Suseen, muista jakeluista en ole varma.

Myös Ubuntu voisi olla hyvä, en ole kylläkään koskaan siinä palvelinta pystyttänyt.[/quote]

Ubuntua olen kyllä hieman käsitellyt, pääasiassa vain tuollaisia perusjuttuja. Mitään pintaan syvemmin en ole päässyt linuxiin käsiksi, kun olen oikein tiennyt mistä alkaisin tekemään ja mitä. Mutta kun olen sattunut kuulemaan, että sitä ei kovin usein käytetä servu pohjana en kyseistä linuxia tällä kertaa valinnut projektiksini.
Mutta tottahan se on että makuasia sekin taas on, joku on tottunut toiseen ja toinen toiseen.
Mutta asiasta toiseen kuinka graaffisia Apache ja Open Suse ovat, koska en usko että tulen kovin hyvin pärjäämään näin aloittelijana pääasiallisina tekstipohjaisten käyttöliittymien kanssa. Mielellään enemmän graaffisempi käyttöliittymä olisi näin windowsin käyttäjän näkökulmasta parempi vaihtoehto…
Thx :slight_smile:

Kyll konfasmahdollisuudet on nykyään jo varsin ‘täydellisiä’.
Kysymys on enempi millä/kummalla tavalla sitä kukakin haluaa/osaa tehdä.

Minä oon vanha höyrypää, joka teen kaiken paljon mieluummin graafisesti, vaikka kyllä osaan ‘komentaakin’ ja myönnän, että komentoriviltä tekeminen on selkeesti tehokkaanpaa, nopeenpaa - ja ‘mystisenpää’…

Mutt jos alkuun haluu myös ite ymmärtää ja nähdä tekemänsä, niin suosittelen lämpimästi graafisia menetelmiä ekaks alkuun.

Ja muutenkin, aloittelijalle Debian tai esim Slacware, ei minun mielestäni sovi lainkaan. Sanon hyvin tietäen, että vannoutuneimmilla ‘karvat nousee’ pystyyn tuosta, mutt mitä siitä - se on heidän ongelmansa.

ps. Jos haluut oppia myös jotain serverin käytön hyödyistä myös käyttäjälle, niin pelkkä (m)asentaminen ei paljon lämmitä. Olis hyvä huomioida erityisesti mitä sillä serverillä saavutetaan käyttäjien kannalta. Hehän eivät aina edes tiedä jonkun serverin osuudesta omiin tekemisiinsä.

Meiän yrityksessä otettiin just käyttöön esim iFolder, NetStorage, iDirectory, ym… Ja ne palvelut auttavat käyttäjiä missä sitten liikkuvatkin tai työnsä tekevätkin.

iFolderilla esim, saa suojatun yhteyden omiin palvelimella oleviin tietoihin mistä päin maailmaa tahansa rakentamatta mitään vpn-putkia, tms. Samoin käyttäjä saa sillä myös muiden hänelle jakamat tiedot vaikka Kualalumburissa ollessaan.

Me käytetään Susea ja openSusea

Toivottavasti jaksat tutustua kunnolla aiheeseesi.
Niille tiedoille ja taidoille on jo nyt kysyntää yrityksissä

[quote=“nakki, post:10, topic:338”]Toivottavasti jaksat tutustua kunnolla aiheeseesi.
Niille tiedoille ja taidoille on jo nyt kysyntää yrityksissä[/quote]

Juuri tämä oli yksi syy, jonka vuoksi päätin tehdä päättötyöni kyseisestä aiheesta. Koska yritysmaailmassa yhä useampi yritys rupeaa siirtymään linux-pohjaisiin servereihin.

Millaisia ohjelmia olette käyttäneet serveriä pystyttäessänne? Olisi mukava jos vähän samalla kertoisitte ohjelman luoneesta, mutta se ei ole välttämätöntä voin sen kaivaa itsekkin tietooni vaikka googlettamalla.

On mukava nähdä, että tällä foorumilla saa paljon vastauksia, jotka ovat asiallisia ja aiheellisia. Monilla foorumeilla on paljon porukkaa, joilta tulee ihan läppä vastauksia. Mutta tällä hetkellä minun kohdallani ei ole kun ainoastaan hyviä kokemuksia tältä foorumilta.

Käytettävät ohjelmathan riippuvat toki aivan palvelimen tarkoituksesta. Jos rakennat kotisivupalvelinta niin http-palvelin kuten Apache tai LigHTTPD ovat hyviä valintoja, ja siihen kaveriksi PHP-ympäristö ja MySQL-tietokanta. Wikin puolelta löytyy niihin jonkunlaista dokumentaatiota.

Olet oikeassa ja itse olenkin hieman tiedosto- ja kotisivupalvelimen vaiheilla. Kun olisi kiinnostusta molempiin, mutta tiedostopalvelimen käyttöosaamista olisi yritysmaailmassa varmasti enemmän ns arvostusta.

Oma mielipide asiaan on, että kannattaisi työn sisällön laajuuden ja laadun takia paneutua ihan tekstipohjaiseen serveri-ratkaisuun ja dokumentointiin. Jos ei muuta hyötyä niin ainakin saa sen kuvan että on ammattilaisen otteet. :wink:

Mielelläni minä sen tekisinkin tekstipohjaisena, mutta ei tämä ukkelin päähän tuota koodirivikirjastoa ole oikein vielä karttunut pahemmin. mysql vasta alottelemassa opiskelemaan, niin sen vuoksi ajattelin aloittaa ainakin graafisemmasta. Mutta mikään ei estä toki asiaa myöhemmin paneutumasta syvemmin, vai kuinka moni teistä oppi välittömästi kaiken oleellisen ku sai linuxin käsiinsä?

Itse kannustaisin aloittamaan Linuxin oppimisen komentoriviltä jos siihen haluaa syvemmin sisälle. Jos pääsee komentorivipelosta pois jo heti kättelyssä niin huomaa, ettei se niin vaikeaa ole kuin luulisi, ja vielä myöhemmin huomaa, että sehän on itse asiassa helpompaa kuin hiirellä sohiminen. Palvelinkäytössä joutuu ihan varmasti kuitenkin jossain vaiheessa sen komentotulkin avaamaan. Graafiset kikkareet on Linux-maailmassa usein vain “ylimääräisiä” käyttöliittymiä varsinaisen ohjelman päällä.

Itse aloitin Linuxin täydellisenä nyyppänä 3 vuotta sitten - kuinkas muutenkaan kuin rakentamalla Linux-palvelimen Gentoo-alustalle. Gentoon asentaminen oli itsessään melkoinen haaste ja siinä olikin sitten eka kerralla vähän kokeneempi käyttäjä apuna. Mitään en osannut, muuta kuin lukea ohjetta, kysellä ircissä ja googlettaa. Se riittää oppimiseen. Vähän aikaa hakkaa päätä seinään ja sitten sen jälkeen se on koko ajan vain helpompaa ja luontevampaa.

Tärkeintä on ottaa ennakkoluuloton asenne ja lähteä askel kerrallaan perusasioista. Komentorivipohjaisen käyttöjärjestelmän ja siihen muutaman lisäohjelman asentaminen ei vaadi kovinkaan monta komentorivikomentoa opeteltavaksi kerralla. Pelkkä hiirellä klikkailu ei opeta käyttämään ja hallinnoimaan käyttöjärjestelmää, vaan ainoastaan käyttöliittymää.

Ja tohon distrovalintaan. Itselläni on vieläkin Gentoo käytössäni, mutta luulenpa, että seuraavaan palvelinasennukseeni tulee Debian stable.

Niin, graafisen ympäristön opiskelusta ei siinä mielessä ole hyötyä, että taustalla pyörivästä ympäristöstä pitäisi kuitenkin ymmärtää jotakin, eikä graafinen ympäristö oikein asioita opeta. Linuxin komentorivin käyttöön ei tarvita “koodirivejä”, vaan muutamia komentoja… Wikin komentorivin perusteet -artikkelista löytyy hyvä perusopas komentorivin käyttöön, kannattanee lukaista se läpi. Kukaanhan ei ole seppä syntyessään, että ei kannata lannistua vaikka Linuxin ja komentorivin käyttö ei heti aivan luontevalta tuntuisikaan.

Kiitos hyvistä vastauksistanne, ja olette kyllä oikeassa että ei siinä graafisessa sinänsä opi itse käyttöliittymästä paljoa, joten taidan yrittää tuota komentojen opiskelua alustapitäen. :slight_smile:

kerro sitt kun alat saada selkoa niistä komentojen parametreistä ja vivuista, jotka on pakko tietää oikein, kun jotain komentaa.
Linux nimittäin ei kysy, ett ootko varma? Se olettaa, että komentaja tietää mitä tekee.
Joskus ei toimi ja joskus voi vahingossa tuhota kaiken.
Mutt eikun onnea matkaan! …vaikk et puheitani uskonutkaan.

[quote=“nakki, post:19, topic:338”]kerro sitt kun alat saada selkoa niistä komentojen parametreistä ja vivuista, jotka on pakko tietää oikein, kun jotain komentaa.
Linux nimittäin ei kysy, ett ootko varma? Se olettaa, että komentaja tietää mitä tekee.
Joskus ei toimi ja joskus voi vahingossa tuhota kaiken.
Mutt eikun onnea matkaan! …vaikk et puheitani uskonutkaan.[/quote]

Kyllä minä jokaisen teidän vastauksen olen tosissani ottanutkin, ei siitä olisi kyse. Minä se tässä aloittelija olen, ei minulla ole paljoa vaihtoehtoja. Paitsi työni suhteen…