Linux serveri(ammattiapua)

[quote=“varaani, post:40, topic:338”][quote author=Peku_88 link=topic=324.msg2002#msg2002 date=1225906233]
Minulla oli asetuksissa, jotta koneeni hakee IP osoitteen automaattisesti DHCP:llä.
Asetin kiinteät osoitteet, mutta minulta hävisi vain kokonaan nettiyhteys.
Väliaikaisesti nyt ainakin, joudun asetamaan IP.n automaattiseksi. Koska en vikaa löytänyt mistään, osoitteidenkin pitäisi kyllä olla sopivat.
Mutta en kyllä saanut yhteyttä palvelimeeni, koneilla jotka ovat samassa verkossa.
[/quote]

miten netti on järjestetty? onko kaikki koneet + palvelin kytkimessä ja kytkin modeemissa, vai onko kaikki koneet suoraan palvelimeen ja palvelin modeemiin?[/quote]

moodemi + kytkin + Wlan, mutta Palvelin on lisätty kytkimeen, joka on suoraan yhteydessä modeemiin.

[quote=“Peku_88, post:39, topic:338”]Minulla oli asetuksissa, jotta koneeni hakee IP osoitteen automaattisesti DHCP:llä.
Asetin kiinteät osoitteet, mutta minulta hävisi vain kokonaan nettiyhteys.
Väliaikaisesti nyt ainakin, joudun asetamaan IP.n automaattiseksi. Koska en vikaa löytänyt mistään, osoitteidenkin pitäisi kyllä olla sopivat.
Mutta en kyllä saanut yhteyttä palvelimeeni, koneilla jotka ovat samassa verkossa.[/quote]

Minkä tyyppiset osoitteet sulla on käytössä?
10.xxx.xxx. tai 192.xxx.xxx vai millaset?

Millä tavalla (sovelluksella) sä yrität yhteyttä ottaa?
Ja millasilla tunnuksilla yrität yhteyttä?
Onko sillä yhteyttä yrittävällä tunnuksella oikeusia siihen palvelimeesi?
Muista, ett ei kellä tahansa Maijalla tai Matilla oo oikeuksia kirjautua palvelimelle…

Minkä tyyppiset osoitteet sulla on käytössä?
10.xxx.xxx. tai 192.xxx.xxx vai millaset? 192…

Millä tavalla (sovelluksella) sä yrität yhteyttä ottaa? Linukalla Samba, Windowsilla kirjoitan ip-osotteen ie:n osoiteriville.
Ja millasilla tunnuksilla yrität yhteyttä? Olen tehnyt tunnukset niin palvelin koneelle, josta olen siirtänyt ne Sambaan.
Onko sillä yhteyttä yrittävällä tunnuksella oikeusia siihen palvelimeesi? Luku ja kirjoitus oikeus
Muista, ett ei kellä tahansa Maijalla tai Matilla oo oikeuksia kirjautua palvelimelle…
Olen pistänyt, ettei sisään voi kirjautua ilman tunnuksia.

Ohimennen tuohon “säätämiseen” suosittelen satunnaiseen käyttöön http://webmin.org osoitteesta löytyvää web pohjaista hallintaa.
Itse olen käyttänyt ja tuolla onnistuu näppärästi asioiden säätäminen vaikka tekstinä, taikka valmiita “pohjia” käyttäen.
Ei tarvitse ihan jokaista samban asetusta, yms muistaa ulkoa…

[quote=“petro_din, post:44, topic:338”]Ohimennen tuohon “säätämiseen” suosittelen satunnaiseen käyttöön http://webmin.org osoitteesta löytyvää web pohjaista hallintaa.
Itse olen käyttänyt ja tuolla onnistuu näppärästi asioiden säätäminen vaikka tekstinä, taikka valmiita “pohjia” käyttäen.
Ei tarvitse ihan jokaista samban asetusta, yms muistaa ulkoa…[/quote]

http://www.elisanet.fi/walpas/Linux_win_samba.htm
Tuota sivustoa olen käyttänyt apunani, siellä kerrotaan aika tarkasti Samban asetuksista.
Yms.

[quote=“Peku_88, post:41, topic:338”][quote author=varaani link=topic=324.msg2003#msg2003 date=1225907312]

miten netti on järjestetty? onko kaikki koneet + palvelin kytkimessä ja kytkin modeemissa, vai onko kaikki koneet suoraan palvelimeen ja palvelin modeemiin?
[/quote]

moodemi + kytkin + Wlan, mutta Palvelin on lisätty kytkimeen, joka on suoraan yhteydessä modeemiin.[/quote]

hetkinen - pieni tarkennus. Onhan se palvelin kiinni siinä samassa kytkimessä kuin ne yhteyttä yrittävät koneetkin?
Muussa tapauksessa ne yrittävät yhteyttä netin kautta sisäisen verkon osoitteeseen (192.xxx), johon ei voi reitittää mitään. Eli ei pääse ulkokautta.

[quote=“Peku_88, post:43, topic:338”]Minkä tyyppiset osoitteet sulla on käytössä?
10.xxx.xxx. tai 192.xxx.xxx vai millaset? 192…

Millä tavalla (sovelluksella) sä yrität yhteyttä ottaa? Linukalla Samba, Windowsilla kirjoitan ip-osotteen ie:n osoiteriville.
Ja millasilla tunnuksilla yrität yhteyttä? Olen tehnyt tunnukset niin palvelin koneelle, josta olen siirtänyt ne Sambaan.
Onko sillä yhteyttä yrittävällä tunnuksella oikeusia siihen palvelimeesi? Luku ja kirjoitus oikeus
Muista, ett ei kellä tahansa Maijalla tai Matilla oo oikeuksia kirjautua palvelimelle…
Olen pistänyt, ettei sisään voi kirjautua ilman tunnuksia.[/quote]

muistanet/tietänet kaiketi, mutt varmuuden vuoksi nyt kuitenkin, ett selainhan ottaa kaiketi yhteyttä http-protokollalla…
ei siis smb:llä (samba)

Eli sun täytyy kertoa sille selaimelle, mitä prokollaa sen tulis käyttää. Joten osoitteen eteen on laitettava protokollaa osoittava merkintä, esim smb://192.xxx …

Ja sitt inho juttu, mutt Firefox ei tue smb-protollaa. Mä käytän vastaavassa paikassa Konqueroria. Se tukee eli siinä tuo smb ja osoite -komento yhteyden avaamiseksi…

Nakki: Koneet ovat kaikki samassa reitittemessä, ainakin ne joilla olen yrittänyt ottaa yhteyttä palveimeen. Mutta tosiaan, täytyy yrittää tuolla smb jutulla. Kun kotio pääsen illalla. :slight_smile:

…kysyinkö mä todella, että onko ne samassa reitittimessä…
enkö mä kysynytkään, ett onko ne samassa kytkimessä…?

nimittäin, jos ne on samassa reitittimessä, niin sun yhteytes toimii aina operaattorin kautta eikä sisäverkossa suoraan… Jolloin sisäverkon osoitteilla (192.xxx ja/tai 10.xxx) ei palvelemillesi voi mitenkään päästäkään.

[quote=“nakki, post:49, topic:338”][quote author=Peku_88 link=topic=324.msg2018#msg2018 date=1225961681]
Nakki: Koneet ovat kaikki samassa reitittemessä, ainakin ne joilla olen yrittänyt ottaa yhteyttä palveimeen. Mutta tosiaan, täytyy yrittää tuolla smb jutulla. Kun kotio pääsen illalla. :slight_smile:
[/quote]

…kysyinkö mä todella, että onko ne samassa reitittimessä…
enkö mä kysynytkään, ett onko ne samassa kytkimessä…?[/quote]

Hups siis, my fault. Ovat saman kytkimen alaisena.

Edit: Pitää varmaan alkaa opettelemaan lukemaankin kaiken muun ohella :smiley:

Tällä hetkellä tilanne ei ole pahemmin kerinnyt muuttumaan, edelleen en saa palvimeen yhteyttä.
Mutta sen verran tilanne on kuitenkin edistynyt että tällä hetkellä näen Windows-koneiden jakoja, palvelin koneellani. Mutta kansioihin en tietenkään pääse sisään, koska tiedostot ovat windows-pohjaisia ja linux ei niitä kykene lukemaan, tai sitten olen väärässä. Tai sitten kyse onkin vain siitä, että en pääse palomuurien takia kyseisiin windowspohjaisiin kansioihin. Mutta Fedorasta ainakin olen ottanut pois hetkeksi palomuurin, eikä sillä näyttänyt olevan vaikutusta. Tuon pitäisi mielestäni olla hyvä merkki silti tiedänpä olevani ainakin samassa verkossa varmasti. Pitäisikin saada enään windows koneilla yhteyttä palvelimeen.

Homman oon nyt saanut edettyä siihen malliin, jotta pääsen kirjautumaan palvelimelle. Mutta jostain kumman syystä, avatessani jaossa olevaa kansiota tulee ilmoitus ettei minulla ole oikeuksia avata näitä kansioita, sinällään ihme koska olen pistänyt kirjoitus- ja lukuoikeudet samabasta. Sekä käynyt pistämässä oikeudet kuntoon kansioissa hiiren oikealla kansiota klikkaamalla ->> “ominaisuudet ->> oikeudet” paikasta olen asettanut yksilökansioihin yksilölliset oikeudet sekä kaikille yhteiseen kansioon olen asettanut koko ryhmälle oikeudet käyttää kansiota luku ja kirjoitusoikeuksin.

mistä voi olla vielä kiinni, miksi en pääse kansioihin sisälle?

edit: Pistin toisen koneen kiinni palvelin koneeseen ainoastaan hubin kautta, ettei siinä ole yhteydessä kuin kannettava(ulkoverkkoa ei ole). Tosin sama ongelma tulee käyttöoikeudet eivät kuulemma piisaa.
-Palomuurinkin otin pois käytöstä

Sitten vielä sellainen pien kysymys, kun menet valitsemaan kansion jonka haluat jakaa valitset sen hiiren oikealla ja menet ominaisuudet kohtaan ja sieltä “oikeudet” välilehteen. Kun asetat sieltä kansiolle arvot ja klikkaat alahalla olevaa painiketta. Miksi ne tiedot näyttävät nollaantuneilta, vaikka juuri ne muutin ihan toisella tapaa?

Nyt on tultu perehdyttyä hieman noihin koodista muokkaamiseen, mm kansion oikeuksista. Valitettavasti eivät kyllä ole “chmod a+rwx” komennolla ja parilla muulla vastaavalla asetukset silti toimineet kyseisessä kansiossa. Tai en ainakaan verkossa ole saanut kaikille yhteistä kansiota käytettäväksi millä tahansa käyttäjällä.
Mutta jokaisen käyttäjän oman henkilökohtaiset kansion asetukset sain toimimaan eräällä koodin pätkällä, en nyt satu muistamaan sitä ulkoa.

Mutta kykenen luomaan ja poistamaan tiedostoja kyseisiin henkilökohtaisiin kansioihin. Että homma alkaa oleen sitä myöten hyvässä jamassa, vielä kun saisin tuon yhden kaikille yhteisenkansion toimimaan. 8)

Onks tää edelleen sitä samba-jako-juttua? vai mitä?
Eli haluatko jakaa windows-palvelimelta tietoja linux-työasemille, tms?
Jos, niin muista edelleen, niillä kaikilla, jotka sinne jakoon pyrkivät tai haluat päästää, on oltava tunnus sekä siinä koneessa, jossa se jaettava hakemisto/tiedostot ovat ja siinä samba-serverissä/servicessä.
Olkoon homma mielestäsi kuinka hankala ja omituinen tahansa, niin noin vaan pitää tehdä ja homma toimii.

[quote=“nakki, post:54, topic:338”]Onks tää edelleen sitä samba-jako-juttua? vai mitä?
Eli haluatko jakaa windows-palvelimelta tietoja linux-työasemille, tms?
Jos, niin muista edelleen, niillä kaikilla, jotka sinne jakoon pyrkivät tai haluat päästää, on oltava tunnus sekä siinä koneessa, jossa se jaettava hakemisto/tiedostot ovat ja siinä samba-serverissä/servicessä.
Olkoon homma mielestäsi kuinka hankala ja omituinen tahansa, niin noin vaan pitää tehdä ja homma toimii.[/quote]

Olen luonut ensin tunnukset palvelin koneelle, jonka jälkeen olen samballa valinnut kyseiset käyttäjät koneeltani. Ongelmani ei ole enään niissä kansioissa, jotka ovat jokaisen käyttäjän henkilökohtaiset. Niihin sisälle ei pääse kukaan muu kuin se henkilö, joka on tunnuksellaan kirjautunut. Vaan enään siinä samba-kansiossa, jonka pitäisi olla kaikille käyttäjille käytössä oleva kansio, jonne kaikki käyttäjät voivat käydä pistämässä tiedostoja yhteisesti “jakoon” niin luku kuin kirjoitus oikeuksineen.

[quote=“Peku_88, post:15, topic:338”][quote author=dshnr link=topic=324.msg1587#msg1587 date=1220450124]
Oma mielipide asiaan on, että kannattaisi työn sisällön laajuuden ja laadun takia paneutua ihan tekstipohjaiseen serveri-ratkaisuun ja dokumentointiin. Jos ei muuta hyötyä niin ainakin saa sen kuvan että on ammattilaisen otteet. :wink:
[/quote]

Mielelläni minä sen tekisinkin tekstipohjaisena, mutta ei tämä ukkelin päähän tuota koodirivikirjastoa ole oikein vielä karttunut pahemmin. mysql vasta alottelemassa opiskelemaan, niin sen vuoksi ajattelin aloittaa ainakin graafisemmasta. Mutta mikään ei estä toki asiaa myöhemmin paneutumasta syvemmin, vai kuinka moni teistä oppi välittömästi kaiken oleellisen ku sai linuxin käsiinsä?[/quote]

Itse aloitin komentorivillä noin vuonna 1998, suosittelen sitä sinullekkin niin tiedät mitä tapahtuu gui:n takana.


Eero,
RHCE

[quote=“eero, post:56, topic:338”]Itse aloitin komentorivillä noin vuonna 1998, suosittelen sitä sinullekkin niin tiedät mitä tapahtuu gui:n takana.


Eero,
RHCE[/quote]Totta, vaikka se saattaa aluksi tuntua hankalalta niin äkkiä siihen tottuu. Vähän ajan käytön jälkeen huomaa, että asiat sujuvat todella paljon paremmin ja nopeammin kuin hiirellä sohimalla. En väitä etteikö GUI:sta olisi mitään hyötyä, mutta palvelimissa ja ylläpitotehtävissä CLI vain on monta kertaa parempi (monia syitä mitä on turha ruveta tähän listaamaan).

[quote=“trilog, post:57, topic:338”][quote author=eero link=topic=324.msg2327#msg2327 date=1229323492]
Itse aloitin komentorivillä noin vuonna 1998, suosittelen sitä sinullekkin niin tiedät mitä tapahtuu gui:n takana.


Eero,
RHCE
[/quote]Totta, vaikka se saattaa aluksi tuntua hankalalta niin äkkiä siihen tottuu. Vähän ajan käytön jälkeen huomaa, että asiat sujuvat todella paljon paremmin ja nopeammin kuin hiirellä sohimalla. En väitä etteikö GUI:sta olisi mitään hyötyä, mutta palvelimissa ja ylläpitotehtävissä CLI vain on monta kertaa parempi (monia syitä mitä on turha ruveta tähän listaamaan).[/quote]

Sen verran voisin puolustaa graafisia käyttöliittymiä (tai GUI:ta, jos jargonia halutaan käyttää :wink: ), että monessa asiassa ne ovat huomattavasti havainnollisempia, millä voi olla suuri merkitys eritoten aloittelijalle. Esimerkiksi MySQL tapauksessa, kun näkee taulut graafisesti (ja jopa niiden väliset suhteet) ja tehdyt muutokset reaaliajassa, on se paljon opettavaisempaa ja selkeämpää kuin kikkailla komentoja (joiden vaikutuksesta ei ole varma) komentorivillä.

Toki komentorivi sitten myöhemmässä vaiheessa kun kokonaiskuva on selkeytynyt on tehokas ja erinomainen työkalu.

Palautan työni keskiviikkona. Tarpeeksi valmiin näkösen sain siitä kuitenkin tehtyä, sitten loppujen lopuuksi vaikka välillä pahalta näyttikin. Mutta en kyllä aijo jättää linuxiin perehtymistäni tähän, että voi olla että rakennan tuosta masiinasta kotio paremman palvelimen. Sitten vielä kun perehtyy siihen koodi puoleenkin ja on tässä sitten tuo työasema fedora projekti alkeilla, että toivottavasti kiinnostus vain pysyy yllä kun tästä kuitenkin tulee alalla olemaan hyötyä vielä.

Täytyy sanoa että kiitos kaikille, jotka ovat minua tämän projektin suhteen auttaneet ja neuvoneet, olette olleet suunnattoman suuri apu tämän homman etenemiseen.