[quote=“ordyh, post:4, topic:1018”][quote author=eero link=topic=1107.msg5888#msg5888 date=1266433944]
Onko jollain koneessa SSD (solid state disk).
[/quote]
Täältä löytyy. Aiheesta voisi melkeen kirjoittaa sivun wikiin, sillä jotta levyn kulumisen voi pitää minimissä pitää tehdä melko kasa muutoksia järjestelmään ja ottaa useita asioita huomioon, vaikka kaikki toimii toki ilmankin - levy vain voi kuolla odotettua elinikää aikaisemmin.
En nyt muista edes kaikkea mitä olen tehnyt. Tässä fstab:
/dev/sda1 / ext4 relatime,errors=remount-ro,async 0 1
tmp /tmp tmpfs defaults 0 0
varlog /var/log tmpfs defaults 0 0
vartmp /var/tmp tmpfs defaults 0 0
varlock /var/lock tmpfs defaults,sync 0 0
varrun /var/run tmpfs defaults,sync 0 0
/tmp ja /var:in tmp-, run- ja lock-hakemistot on hyvä laittaa tmpfs:lle (s.o. muistilevyjärjestelmä, joka kasvaa automaattisesti levyjärjestelmän koon mukaan siten, että yhteensä korkeintaan puolet järjestelmän muistista voi olla tmpfs-levyjen käytössä). Tämä on tärkein vaihe “turhien” kirjoitusten vähentämisessä. Jos kyseessä ei ole palvelinkone ja varsinaista tarvetta lokien säilömiselle käynnistysten välissä ei ole, suuren määrän "turhia"kirjoituksia voi säästää myös laittamalla /var/log:in tmpfs:lle. tmpfs on myös luonnollisesti kertaluokkaa nopeampi verrattuna mihin tahansa fyysiseen levyyn (SSD tai HDD). Useimmat distrot ovat itse asiassa käsittääkseni siirtymässä säilömään /tmp:n tmpfs:lle noin muutenkin.
Juurihakemisto mountataan optioilla relatime ja async. async on jokseenkin vapaaehtoinen, ja sitä suositellaan vain osassa ohjeita. relatime on hyvä olla, sillä muutoin jokainen levyltä tehty luku aiheuttaa viimeisin luku -ajan (access time) päivityksen, eli siis aika paljon turhia kirjoituksia. relatime muuttaa access -aikaa vain, jos se oli aikaisempi kuin viimeisin muutos -aika (modify time), joka riittää useimmille ohjelmille.
Jossain ohjeissa (esim. tässä) puhutaan levyajastimen erikoissäädöistä, mutta en ole katsonut näitä itse tarkemmin.
Mitä sovellusohjelmiin tulee, niin Firefox käyttäjille on hyvä siirtää oman profiilin cache-tiedot tmpfs:lle. Tämä tapahtuu muuttamalla about:config -ruudussa avain browser.cache.disk.parent_directory esim. arvoon [tt]/tmp/firefox-cache[/tt].
Kehittyneempi versio tästä on, että siirtää koko firefox-profiilin /tmp:n. Jokainen sivulla käynti yms. aiheuttaa päivityksen firefoxin SQLite tietokantaan. Tästä tulee loppupeleissä aika iso määrä kirjoituksia. Tätä varten pitää myös kirjoittaa skriptit, jotka esim. jokaisen firefoxin käynnistyksen tai jokaisen bootin/shutdownin yhteydessä kirjoittavat profiiliin tehdyt muutokset takaisin kovalevylle. Kääntöpuolena esim. virtakatkon tai järjestelmän hyytymisen sattuessa profiiliin tehdyt muutokset menetetään.
Myös muiden ohjelmien (VLC, muut selaimet) välimuistit (cache) kannattaa siirtää tmpfs:lle. Missään nimessä tälläisessä järjestelmässä ei tietenkään tule käyttää swap-osiona SSD-levyä.
Ohjelmia, jotka kirjoittavat paljon levylle, voi profiloida työkaluilla [tt]iotop[/tt] ja [tt]lsof[/tt].[/quote]
Intelin levyllä arvioitu kestoikä 20GB päivittäisellä kirjoituksella on 5 vuotta, itse laitoin vain noatime,nodiratime parametrit.
–
Eero