Linux vs Windows vs macOS käynnistäminen

Olen lukenut (ja ymmärtänyt) että linuxia ei tarvitsisi käynnistää kuin pakosta joskus ja kun ydin päivittyy. Miksi tämä? Windowsia olis kuulemma hyvä reboottailla max parin päivän sisään.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ilmeisesti Linuxissa välimuistia ei tule niin paljon tai se säilötään eri paikkaan tai jotain. Winukassa se ilmeisesti menee ramiin jonka tähden se os olisi hyvä käynnistää usein.

Entä sitten macOS. Sen tiedän että se on unix -pohjaa mut hirveesti muuta itse tekniikasta jne en osaa sanoa. Mites sen käynnistystahti?

Kiehtoo vain ajatus että voisit käytännössä pitää linux os päällä 5-7 -vuotta jos siis ei tule käynnistystarvetta…

Kun laite käynnistetään uudelleen, otetaan käyttöön uusi kernel-versio. Myös uudelleen käynnistys voi olla tarpeen, jos tietyt järjestelmän keskeiset kirjastot päivittyvät.

Tuskinpa, sillä MicroSoft tarjoaa päivityksiä tietyin väliajoin.

Mac käyttää OSX-järjestelmää, joka taas perustuu *Unix:iin. Toki siinäkin keskeisten tietoturvapäivitysten jälkeen on tarpeen käynnistää järjestelmä uudelleen.

Tuo ei ole kovin realistinen toive, sillä jos laitteesi on yhteydessä internettiin, on huolehdittava tietoturvasta.
Jos järjestelmäsi huolehtii vain tietyn laitteen toiminnasta, eikä se tarvitse mitenkään yhteyksiä ulkomailmaan, tuskin laitetta tarvitsee päivittää tai käynnistellä uudelleen.

1 tykkäys

Jos haluaa kokeilla, niin kpatchin avulla voi kernelin päivittää dynaamisesti ilman tarvetta uudelleenkäynnistämiselle. En ole itse käyttänyt sitä (ei ole ollut tarvetta), vaan käynnistelen palvelimia uudelleen aina tarpeen vaatiessa.

Toki myös tavanomaisten ohjelmien uudelleenkäynnistämisestä pitää huolehtia päivitysten yhteydessä. Jos en pahasti väärin muista, niin ainakin Ubuntussa ja Debianissa APT:n unattended upgrades osaa käynnistää palvelut uudellen automaattisesti.

Suosittelisin itsekin ehkä mieluummin virittelemään tarvittavat ohjelmat käynnistymään itsestään esim. systemd-palveluina, jolloin uudelleenkäynnistyksen ei pitäisi olla suuri vaiva.

Käyttöjärjestelmän ja ohjelmien työmuisti sijaitsee RAM-muistissa. Muistinkäyttö riippuu pitkälti siitä, millaisia ohjelmia ajat koneella. Esimerkiksi raskaat ohjelmat, kuten web-selain ja graafinen työpöytäympäristö, vievät paljon muistia.

Eri Linux-jakelupaketit sisältävät vähän erilaisia ohjelmia ja työpöytäympäristöjä, joten Linuxia ja Windowsia ei ihan suoraan voi verrata toisiinsa. On olemassa hyvinkin karsittuihin järjestelmiin suunniteltuja jakelupaketteja, joiden resurssivaatimukset ovat alhaiset: esim. Tiny Core Linux, Puppy Linux ja mitä näitä nyt on.

Minulla on nykyisin pääasiallisena koneena MacBook. Se on käytännössä aina lepotilassa ja pitää käynnistää uudelleen vain silloin, kun tietoturvapäivityksiä tulee. Windowsilla aika lailla sama juttu, paitsi se käynnistyy päivitysten asennusten takia aina väkisin uudelleen esim. yön aikana siitäkin huolimatta vaikka koneella olisi keskeneräisiä töitä auki. :grinning:

Taitaa olla 90-luvun winkkareista elämään jäänyt käsitys tämä. Nykyisellään eroa ei tunnu paljon olevan, molemmat on käynnistettävä uudestaan jotta päivitykset tulevat voimaan. Muuten ei ole yleensä tarpeellista. Toki bugisten ajurien kanssa kummallakin alustalla helpoin ratkaisu moneen ongelmaan on uudelleenkäynnistys.

Perusperiaate on se, että käynnistyksen jälkeen järjestelmä on tunnetussa tilassa, eli lähempänä testattua ja hyväksi todettua tilannetta. Käyttötuntien kertyessä tilamuutoksia kertyy, ja osa niistä voi olla sellaisia, joita järjestelmän ja sovellusten kehittäjä ei ole huomioinut ja siitä saattaa olla seurauksena ennalta tarkoittamatonta toimintaa.

1 tykkäys