Linux yrityksiin

Tätä ja muita vastaavia yritysmaailma tarvitsee ja on odottanut pitkään, jotta pienenmätkin yritykset saisivat todellisen syyn vaihtaa linuxiin. IBM vain odotutti kauhian pitkään monista pyynnöistä huolimatta esim Notes’in porttaamisessa linuxille.
Mutt nyt se sai jopa paketoitua sen ja Sametime’n ja Symphonynsä, linuxin kanssa toimivaksi työryhmä ja viestintäohjelmistoksi. Hienoa!

Tämä ei oo mainos, vaan tiedoksi sitä kaipaaville. Enkä ole ibarilainen, mutt ihan kiva toi Sussu kyll on… :wink:

Se mitä yritykset kaipaavat, on varmuus siitä, että homma pelaa. Tällä hetkellä Linux on vielä sen verran harvinainen että luottamusta ei ole. Ihmiset (= yritykset) toimivat kuitenkin mielikuviensa perusteella olivatpa ne sitten oikeita taikka vääriä.

Epävarmuutta aikaansaavia asioita:

• Jos Linuxin kanssa tulee ongelmia, niin mistä saa apua? Windowskonsulentteja on pilvin pimein, mutta Linuxin taitajia harvassa ja niitäkin kun sen seitsemän eri distroa.
  • Yhteensopivuus Win maailman kanssa. Yrityksen on kyettävä kitkattomaan yhteistyöhön toisten yritysten kanssa. Kuinka Linuxia tuntematon yritysjohtaja voisi päätellä, millainen tuo yhteensopivuus tulisi vuoden päästä olemaan. Kun Windowsin sisälläkin niitä ongelmia piisaa.
  • Erikoisohjelmia tehdään Windowsille. CAD ohjelmienkin tarjonta Win puolella on eri suuruusluokkaa kuin Linuxissa.
  • Linuxia pidetään asiantuntijamaailman tuotteena. Itsekin luulin vielä pari vuotta sitten, että Linuxin asentaminen olisi Windowsia vaikeampaa. Nyt voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kokonaisuutta (käyttis + ohjelmat) tarkasteltaessa Linuxin asennus on helpompaa kuin Windowsin. Ja minun kokemukseni rajautuvat yksin Fedoraan.

Kansanvalistustyötä tarvitaan paljon. Microsoft maksaa palkkaa jesuiitoilleen, vaan Linuxin lähettiläille riitti pitkään kun sai sympatiaa. Muutos etenee kovin hitaasti, mutta niinhän se on jokaisen muutoksen kanssa. Odottavan aika on aina pitkä.

IBM teki aikoinaan koulupoikien lelusta toimistotyökalun ja se pystyisi samaan myös Linuxin kanssa.

Aloittelevan yrittäjänä voin todeta että ensimmäinen asia mihin töksähtää on laskutus ja kirjanpito.
Kunnollista ohjelmaa tällä saralla ei ole tarjolla!
Tai ainakaan en itse moista ole onnistunut löytämään, vaatimuksena toki olisi suomenkielisyys.
Tälläisen olemassaolo varmasti helpottaisi ainakin pienempiä yrittäjiä kääntymisessään kun asiasta on ollut monesti puhetta.

Olet aivan oikeassa. Se puuttuu. Ja asia on tiedostettu vahvasti.
Oon yrittänyt saada jopa täkäläistä kahtakin yliopistoa innostumaan ko ohjelman teosta, mutta aihe ei kuulemma oo tarpeeksi “seksikäs”, niinkuin Åbo Academin edustaja reilusti ilmoitti. Ja olemassa olevat on selkeesti keskeneräisiä, kuten esim pk-laskutus.

Mutt NYT on valoa vihdoin näkyvissä.

Olemme keväällä - maaliskuun alussa - järjestettävässä tilaisuudessa julkistamassa nimenomaan pienyrittäjille suunnatun, linuxissa toimivan laskutusohjelman.

Se on siis avoin. Lisenssointimuoto on vielä kuitenkin valitsematta. Ja se on myös maksuton.
Beta on luvattu joulukuussa, jolloin siitä voinee kertoa hiukka enemmän. Ja valmista on tarkoitus olla siis maaliskuun alussa.

Joten toivossa on hyvä elää ja torstai (tänään) on toivoa täynnä. …tiesi jo Lapatossukin… :wink:

Ilmottaudun välittömästi vaikka betatestaajaksi, taikka jo alfaankin :wink:
harmittaa kun hädissäni menin maksamaan yhden ohjelman lisenssistä jo ja ängin vmwaren alle xp:n ja sinne tämän kökköisen laskutussysteemin.

Voiko projektin etenemistä seurata jo tässä vaiheessa jostain?

[quote=“petro_din, post:3, topic:311”]Aloittelevan yrittäjänä voin todeta että ensimmäinen asia mihin töksähtää on laskutus ja kirjanpito.
Kunnollista ohjelmaa tällä saralla ei ole tarjolla!
Tai ainakaan en itse moista ole onnistunut löytämään, vaatimuksena toki olisi suomenkielisyys.
Tälläisen olemassaolo varmasti helpottaisi ainakin pienempiä yrittäjiä kääntymisessään kun asiasta on ollut monesti puhetta.[/quote]Mikä vika selainpohjaisissa ratkaisuissa? Niitä löytyy muutamilta yrityksiltä.

Itse suhtauduin ensin skeptisesti selainpohjaisiin kirjanpito- ja laskutusohjelmiin, mutta kun pääsin tutkimaan erästä projektia lähemmin niin olin vakuuttunut. Selainpohjaisuus ei ole este toimivalle ohjelmalle, jos se tehdään oikein.

Mikä vika selainpohjaisissa ratkaisuissa? Niitä löytyy muutamilta yrityksiltä.

Itse suhtauduin ensin skeptisesti selainpohjaisiin kirjanpito- ja laskutusohjelmiin, mutta kun pääsin tutkimaan erästä projektia lähemmin niin olin vakuuttunut. Selainpohjaisuus ei ole este toimivalle ohjelmalle, jos se tehdään oikein.
[/quote]
Kyllä, niitä löytyy mutta selkeätä ja suomeksi toimivaa en ole sattunut löytämään.
Toki selainpohjaisuus tarjoaisi esimerkiksi laskun tulostusmahdollisuuden suoraan asiakkaan luona…

http://linux.fi/wiki/Taloudenhallintaohjelmat
Noita kokeilin tuolta ja yksikään ei oikein jotenkin sytyttänyt, ainakaan helppoudellaan

[quote=“nakki, post:4, topic:311”]Olemme keväällä - maaliskuun alussa - järjestettävässä tilaisuudessa julkistamassa nimenomaan pienyrittäjille suunnatun, linuxissa toimivan laskutusohjelman.

Se on siis avoin. Lisenssointimuoto on vielä kuitenkin valitsematta. Ja se on myös maksuton.
Beta on luvattu joulukuussa, jolloin siitä voinee kertoa hiukka enemmän. Ja valmista on tarkoitus olla siis maaliskuun alussa.[/quote]
Onkos betaa päässyt vuotamaan esille?
Olisi mukava päästä hieman tutkailemaan vaihtoehtoa ja miettimään vaihtamista mahdollisimman pian…