Linuxille internet yhteys?

Olen kohdannut ongelman, josta en ole päässyt eteenpäin.

Eli minulla on jaetusti asennettuna 2 käyttöjärjestelmää Windows 7 (alkuperäinen) ja ubuntu. Koska en tahdo vielä poistaa windowsia koneesta kun ubuntu on vielä täysin tuntematon. Olen nyt 16h yrittänyt selvittää miten saan internet yhteyden koneeseen, joka tarkoittaa että minulla ei ole kiinteää seinä nettiä.

Minun täytyisi ensin saada ilman internet yhteyttä asennettua emulaattori windows ohjelmiston käyttöön. (ilmesesti wine, paras tähän asti selvinnyt onhjelma) Miten tämän asentaminen onnistuu?

Minulla on olemassa tällä hetkellä 2 internet yhteyttä. Sonera nettitikku ja DNA mokkula (lisäantennilla). Ja kiinteään seinä nettiin ei ole mahdollisuutta, koska vasta valmistunut omakotitalo ja puhelin johtoa ei ole vielä kytketty. Antenni toiminnalla netin saisi jotenkin, mutta en vielä haluaisi lähteä kauheasti sooloilemaan.

Toki voin modeemin ostaa tietokoneen ja nettitikun väliin, mutta ilmeneekö sama “sovellus” ongelma siinäkin. Eli onko pakko käyttää myös modeemin kautta tulevan yhteyden kanssa nettitikuille tarkoitettuja ohjelmistoja?

Toivoisinkin selkeämpiä ohjeita siinä järjestyksessä kun järkevintä on tehdä. Saadakseni “Wine” sovellus ja sitä kautta emulointina “mobile partner” tai “DNA netti” sovellukset ja netti koneeseen.

Soneran nettitikun sarjakoodi tai mikä lie ei ole varmaa tietoa, mutta tässä on muutama edes lähelle menevä E353, E1552, E1762

Ja DNA mokkulasta on varma tieto: “Novatel Wireless” DNA Mokkula MC545

[quote=“Jesme, post:1, topic:1429”]Olen kohdannut ongelman, josta en ole päässyt eteenpäin.

Eli minulla on jaetusti asennettuna 2 käyttöjärjestelmää Windows 7 (alkuperäinen) ja ubuntu. Koska en tahdo vielä poistaa windowsia koneesta kun ubuntu on vielä täysin tuntematon. Olen nyt 16h yrittänyt selvittää miten saan internet yhteyden koneeseen, joka tarkoittaa että minulla ei ole kiinteää seinä nettiä.

Minun täytyisi ensin saada ilman internet yhteyttä asennettua emulaattori windows ohjelmiston käyttöön. (ilmesesti wine, paras tähän asti selvinnyt onhjelma) Miten tämän asentaminen onnistuu?

Minulla on olemassa tällä hetkellä 2 internet yhteyttä. Sonera nettitikku ja DNA mokkula (lisäantennilla). Ja kiinteään seinä nettiin ei ole mahdollisuutta, koska vasta valmistunut omakotitalo ja puhelin johtoa ei ole vielä kytketty. Antenni toiminnalla netin saisi jotenkin, mutta en vielä haluaisi lähteä kauheasti sooloilemaan.

Toki voin modeemin ostaa tietokoneen ja nettitikun väliin, mutta ilmeneekö sama “sovellus” ongelma siinäkin. Eli onko pakko käyttää myös modeemin kautta tulevan yhteyden kanssa nettitikuille tarkoitettuja ohjelmistoja?

Toivoisinkin selkeämpiä ohjeita siinä järjestyksessä kun järkevintä on tehdä. Saadakseni “Wine” sovellus ja sitä kautta emulointina “mobile partner” tai “DNA netti” sovellukset ja netti koneeseen.

Soneran nettitikun sarjakoodi tai mikä lie ei ole varmaa tietoa, mutta tässä on muutama edes lähelle menevä E353, E1552, E1762

Ja DNA mokkulasta on varma tieto: “Novatel Wireless” DNA Mokkula MC545[/quote]

Hei,

Helpoin tapa on ostaa esim. 3g-antenni.fi kaupasta sellainen wlan purkki, johon voi tökätä 3G mokkulan ja se jakaa sitä eteenpäin wlanilla.

Halvin se ei ole, tai ehkä halvin jos laskee omalle ajalleen arvoa.


Eero

okei, no joka tapaukses latasin ubuntun uudestaan, joskin hieman muokatumman version ja oikeastaan nyt vasta tajusin miten nää jutut menee. Kun täs on kaikki asetukset oikeastaan jo laitettu, täytyy vaa ne tarvittavat sovellukset värkätä ja sit ollaanki jo tilanteessa mikä oli lähtökohta windowsin kanssa.

Nettiki oikeastaan yhdisti itse ja toimi silleen. Pari “kirjautumis” juttua piti vain laittaa, tämäkin oli paljon yksinkertaisempaa kuin siinä aikaisemmassa linuxissa minkä latasin.

Mutta otampa tuosta neuvosta kiinni ja hankin tommosen laatikon tonne jonneski kulmaa piiloo :slight_smile:

Kiitos avusta :slight_smile:

Koska en tahdo vielä poistaa windowsia koneesta kun ubuntu on vielä täysin tuntematon.

Ei sitä windowssia kannata poistaa ellei sitten sitä aijo ollenkaan käyttää. Itsellä on ollut windows dualboottina lähes koko linux-käyttöhistorian ajan - tosin tarvitsen sitä lähes yksinomaan pelaamiseen ja muutamaan windows only sovellukseen.

Ei sitä windowssia kannata poistaa ellei sitten sitä aijo ollenkaan käyttää. Itsellä on ollut windows dualboottina lähes koko linux-käyttöhistorian ajan - tosin tarvitsen sitä lähes yksinomaan pelaamiseen ja muutamaan windows only sovellukseen.[/quote]

Miksei kannata, voihan sen virtualisoida linuxin alle ?


Eero

[quote=“eero, post:5, topic:1429”][quote author=Linux123 link=topic=2192.msg9030#msg9030 date=1336992652]

Ei sitä windowssia kannata poistaa ellei sitten sitä aijo ollenkaan käyttää. Itsellä on ollut windows dualboottina lähes koko linux-käyttöhistorian ajan - tosin tarvitsen sitä lähes yksinomaan pelaamiseen ja muutamaan windows only sovellukseen.
[/quote]

Miksei kannata, voihan sen virtualisoida linuxin alle ?


Eero[/quote]

Mikäli haluaa nähdä ylimääräistä vaivaa, mutta jos se windows jo koneella on, niin miksi ensin poistaa ja asentaa uudestaan se, jotta voi ajaa sitä linuxin alta?
Pyöriikö esimerkiksi virtualboxin kautta nykyisin windowssin ohjelmat yhtä tehokkaasti, kuin puhtaalla windows asennuksella? Entä usbit, verkkokortit ja äänet? On jo jonkin aikaa siitä, kun olen itse virtualboxia käyttänyt, joten on varmaan sekin tai vastaavat virtuaaliohjelmat kehittyneet.

[quote=“Linux123, post:6, topic:1429”][quote author=eero link=topic=2192.msg9031#msg9031 date=1337053024]

Miksei kannata, voihan sen virtualisoida linuxin alle ?


Eero
[/quote]

Mikäli haluaa nähdä ylimääräistä vaivaa, mutta jos se windows jo koneella on, niin miksi ensin poistaa ja asentaa uudestaan se, jotta voi ajaa sitä linuxin alta?
Pyöriikö esimerkiksi virtualboxin kautta nykyisin windowssin ohjelmat yhtä tehokkaasti, kuin puhtaalla windows asennuksella? Entä usbit, verkkokortit ja äänet? On jo jonkin aikaa siitä, kun olen itse virtualboxia käyttänyt, joten on varmaan sekin tai vastaavat virtuaaliohjelmat kehittyneet.[/quote]

Ei sitä ole pakko asentaa uusiksi, ottaa sen imagena vaan siitä levyltä ja siirtää virtuaalikoneeksi.


Eero

[quote=“eero, post:7, topic:1429”][quote author=Linux123 link=topic=2192.msg9032#msg9032 date=1337074443]

Mikäli haluaa nähdä ylimääräistä vaivaa, mutta jos se windows jo koneella on, niin miksi ensin poistaa ja asentaa uudestaan se, jotta voi ajaa sitä linuxin alta?
Pyöriikö esimerkiksi virtualboxin kautta nykyisin windowssin ohjelmat yhtä tehokkaasti, kuin puhtaalla windows asennuksella? Entä usbit, verkkokortit ja äänet? On jo jonkin aikaa siitä, kun olen itse virtualboxia käyttänyt, joten on varmaan sekin tai vastaavat virtuaaliohjelmat kehittyneet.
[/quote]

Ei sitä ole pakko asentaa uusiksi, ottaa sen imagena vaan siitä levyltä ja siirtää virtuaalikoneeksi.


Eero[/quote]

Ok. Vielä täytyy kysyä, että toimiiko tuo windows 100% samalla tavalla esimerkiksi linuxin alta kuin puhtaalta windows osiolta? Esimerkiksi raskaassa pelikäytössä - viekö virtualisointi tehoja välistä? Alkoi nimittäin itselläkin kiinnostaa tuo virtualisointi. Viimeksi siinä ilmaisversiossa (virtualbox) ei ollut usb tukea, joten en jaksanut sen kanssa värkätä. Tämäkin lienee jo korjaantunut aikaa sitten?

[quote=“Linux123, post:8, topic:1429”][quote author=eero link=topic=2192.msg9033#msg9033 date=1337076500]

Ei sitä ole pakko asentaa uusiksi, ottaa sen imagena vaan siitä levyltä ja siirtää virtuaalikoneeksi.


Eero
[/quote]

Ok. Vielä täytyy kysyä, että toimiiko tuo windows 100% samalla tavalla esimerkiksi linuxin alta kuin puhtaalta windows osiolta? Esimerkiksi raskaassa pelikäytössä - viekö virtualisointi tehoja välistä? Alkoi nimittäin itselläkin kiinnostaa tuo virtualisointi. Viimeksi siinä ilmaisversiossa (virtualbox) ei ollut usb tukea, joten en jaksanut sen kanssa värkätä. Tämäkin lienee jo korjaantunut aikaa sitten?[/quote]

Kaupallinen vmware workstatio tuossa lienee melko hyvä, taitaa tukea jo 3d kiihdytystä. riippuu raudasta ja näytönohjaimesta pitkälti. Itse en ole vuosiin pelannut, mutta se on vähän siinä rajoilla.


Eero

Jos käytössäsi on joitakin “Killer-softia”, joille ei vaihtoehtoisia Linux/Unix -sovellutuksia löydy, kannattaa toki säilyttää Windows. Periaatteessa Windows-sovellutukset toimivat parhaiten sille tehdyllä käyttöjärjestelmällä. Nykyisin kiintolevyt ovat niin isoja, että tilaa varmasti riittää useammallekin käyttöjärjestelmälle. (Kuinka fiksua tuo on taas jo hieman asia erikseen).

Minulla on Soneran Huawei HiLink E353 sekä E1762 -tikut, jotka toimivat ongelmitta.
Usb-modeswitch-paketit on asennettu, mutta tuolla E353:n tikulla on myös asennussovellutus.
Tätäkin viestiä kirjoittelen kokeeksi Ubuntu 12.04:llä Huawei E353 -mobiiliyhteydellä.
Aiemmin käytin PIN-tunnistusta (ehkä hyödyllinen, jos tikku sattuisi eksymään vääriin käsiin), mutta poistin sen tuo E353:n myötä.