Linuxin asennus koneelle jossa useampi kovalevy

Mulla on pöytäkone jossa nyt win7 joka noin 7 vuotta vanha. Olen alkanut harkita sen vaihtoa johonkin linux versioon, mutta en ole vielä saanut vastausta mistään siitä, tunnistaako linux koneessa olevat 3 eri kovalevyä automaattisesti, vai pitääkö joitain toimenpiteitä tehdä asennuksessa? Koneessa tällähetkellä myös ulkoinen kovalevy mutta olettaisin että sen sitten linux tunnistanee ongelmitta.

Mä en ole nyt ihan varma tuliko tää aihe oikeelle alueelle kun olen uusi täällä, joten anteeksi jos tuli väärälle alueelle!

tunnistaako linux koneessa olevat 3 eri kovalevyä automaattisesti, vai pitääkö joitain toimenpiteitä tehdä asennuksessa?

Pitäisi tunnistaa, onko levyissä jotakin omituista, joiden takia ei tunnistaisi? Ainut ongelma on, että joudut ehkä asennuksen jälkeen asentamaan muutaman paketin (ntfs3g NTFS-tuelle ja mikäköhän se toinen paketti on exFAT-tuelle).

Auttaisi mahdollisesti myös tietää mistä Linux-jakelusta on kyse, mutta asennuksen pitäisi aluksi kysyä osioista, joissa pitäisi näkyä kaikki osiot/laitteet. Se ei myöskään tee mitään kysymättä ensin.

tunnistaako linux koneessa olevat 3 eri kovalevyä automaattisesti, vai pitääkö joitain toimenpiteitä tehdä asennuksessa?

Kyllä tuli tai muuten tämän aiheen nimeämisessä on ongelmaa.

Kyllä minulla on tunnistuneet kaikki kiintolevyt asennuksen yhteydessä. Voit toki tarkistaa asian, käynnistämällä jonkin Linux-jakelun ns. Live-versiona. Esim. Ubuntun asennuslevyä/usb-tikkua voi kokeilla asentamatta.
PS. Jonkin Linux-jakelun pelkkään kokeiluun saatan asentaa järjestelmän ulkoisille laitteille (kiintolevy telakassa/usb-tikut jne.)
Joissakin tapauksissa voi olla jopa järkevää asentaa jakelu useammalle levylle/levyosiolle. Esim. home-hakemiston voi asentaa toisen levyn levyosiolle. Lisäksi nykyisin on käytettävissä LVM. Lue siitä enemmän Linux-wikistä.

Pitäisi tunnistaa, onko levyissä jotakin omituista, joiden takia ei tunnistaisi?

Ei pitäis olla mitään sellaista mitä ei tunnistais. Yhtä levyä ei oikeestaan ole edes käytetty, yks levy on varmuuskopiolevynä ja yks varsinaisena käyttölevynä. Tilaa tulis varmaan joku 50% lisää sille käyttölevylle kun siitä häipysis kaikki windowsin shaiba. Nyt siitä on noin 50% käytössä vaikka kaikki kuvat, musiikki, tiedostot ja pelit on siirretty ulkoiselle ja kokoakin sillä on lähes tera.

Noikin varmaan PDF tiedostot tunnistuu jollain PDF ohjelmalla automaattisesti kun sellaisen sitten lataa siihen?

Jotain mint cinnamonia oon ajatellut kun tykkään sen ulkonäöstä eniten ja tiedän ettätoi kone jaksais pyörittää vaikka kolmea sellasta yhtäaikaa…

Useasta linux jakelusta löytyy oletuksena PDF-katselin. Linuxissa ei yleensä tarvitse käyttää Adobe Acrobat -ohjelmaa PDF-tiedostojen näyttämiseen, vaan ne saa eräitä salauksen sisältäviä versioita lukuunottamatta näkyviin esimerkiksi tavallisilla työpöytäympäristöjen mukana tulevilla ohjelmilla, kun KPDF:llä tai Evincellä. PDF-tiedostoja voi luoda esimerkiksi OpenOfficella, LibreOfficella tai Scribuksella. Kaikista KDE/GNOME-ohjelmista löytyy myös valinta Tulosta tiedostoon (PDF), jonka avulla lähes mistä tahansa dokumentista saadaan muodostettua PDF-tiedosto.

Miten muuten käy salasanasuojattujen word- ja PDF-tiedostojen jotka on ulkoisella, jos nyt sitten teen tosta koneesta linuxin, vaikka laittaisin saman salasanan kuin nyt windowsina? Kannattaisko ne varuiks käydä läpi ja vaikka kerätä yhdeksi tiedostoksi ilman salasanasuojausta ja vaikka tulostaa ettei sitten huku nämä tiedostot käyttöjärjestelmää vaihtaessa? Koska eihän se kone ole enää sama kun käyttöjärjestelmä vaihtuu, niin tunnistaako se enää salasanaa joka on laitettu noille suojatuille tiedostoille?

Kiitos muuten vinkistä tonne wikiin, oon sitä pätkittäin lukenut ja asennus hommelit alkaa olla selvillä, kuten moni muukin asia. Vaikka mulla onkin ollut jo noin vuoden linuxi käytössä läppärissä, niin teki hyvää edes nyt lukea “ohjeita aloittelijalle” osiotkin. Täytyy jatkaa sen lukemista.

Mikäli tästä nyt sitten tulisi linux, kovalevyt on kooltaan 931+232+149Gt (tai näin winukka ilmottaa, kovot tod. näk hiukan isompia) eli yhteensä koneelle tulisi kovalevy tilaa reilusti yli teran, melkein puoltoista jos oikein laskin mikä on aika paljonkin jo. Plus teranen ulkonen jossa kaikki ylimääräinen (eipähä lopu tila kesken!) Olisko joku ystävällinen ja laskis mulle noin suunnilleen mallin millä tehdä osointi? JOS oletetaan että /home osio saisi kokonaan oman kovalevyn. Ja kertoisi miten se tehdään että toi /home osio saadaan sille omalle kovalevylleen ettei mee kaikki “yhteen pötköön”.

JA onko sillä vaikutusta kun toi 149Gt levy on chrystaldisckinfon mukaan kohta kaput? Se on ollut täysin käyttämättä (mutta ilm. käynnistyy ja kuluu kun kone käy) kun oon pääasiassa käyttänyt C-asemaa joka isoin kooltaan kun en moneen vuoteen edes tiennyt että tässä on useampi kovalevy.

Toivottavasti näitä mun viestejä ei nyt katsota asiattomaksi aiheen nostoksi kun niitä on näin monta peräkkäin…

Ei tuota 149 Gt:n asemaa kannata käyttää, mikäli se on melkein kaput.

Itse osioisin siis. Jos kone on normaalilla BIOS:lla, siis ei UEFI-kone, niin seuraavasti:

swap - Keskusmuistin kokoinen + 1 Mt (232:sta)
/ - juuri/root - loput (232:sta)
/home 931 Gt:sta.

Ei sen tartte olla tuon monimutkaisempi. Olettaen, että luovut Windowsista. Mikäli toi 931:nen on huomattavasti nopeampi, kuin 232:nen, niin asentaisin myös juuren 931:een, jolloin laittaisin juuren kooksi enintään 50 Gt.

Kokeilin tehdä Windowsissa Wordilla salasanalla suojatun .docx -tiedoston ja kyllä se ihan nätisti avautui Linuxilla LibreOfficella. Voi se olla silti ihan järkevää tulostaa itselle talteen tärkeimmät asiakirjat.

Ei se mitään haittaa. Kyllä täällä saa kysellä ja keskustella niin paljon kun vaan haluaa. Sitä varten tämä foorumi on. :wink:

“Ei tuota 149 Gt:n asemaa kannata käyttää, mikäli se on melkein kaput”

Milläs sen käytön estää asennusvaiheessa muuten kuin fyysisesti poistamalla koko levy?

Ongelmaahan ei olis, ellei mulla olis 3 ulkonäöllisesti identtistä levyä… Täytyy vielä kattoo tolla crystaldisckinfolla mikä nimi/sarjanro milläki levyllä, ottaa ylös, ottaa kone auki ja ottaa se levy vekka. Eihän se tee windowsille mitään kun ottaa sen tyhjän levyn veke? Kun todennäköisesti hetken joudun käyttää konetta vielä windowsina ennenku kerkiinehin vaihtaa linuxiin.

Kyllä se joutaa koneessa olemaan, mutta älä asenna mitään tärkeää liitospistettä kyseiseen levyyn, äläkä käytä kyseistä levyä minkään tärkeän tiedon tallentamiseen.

Tosin kyllähän levyt erottaa koko/tilavuus-merkinnästä, joka löytyneen jokaisesta kiintolevystä.

Kyl mä sen taidan kuiteski sen 149Gt levyn nappasta vekka. Ihan sillä, et katon minkä kokonen se on ja hankin uuden. Noi tossa koneessa olevat levyt kun on jotenkin outoja, näyttää 3,5":lle mutta on littania kuin 2,5":set. Et ei oo sellasia isoja paksuja möhköjä kuten normi 3,5" levy, tai sille ne ainakin purkamatta näyttää. Ne on tosi hankalassa paikassa ottaa kuvaakaan sillai et sais selkoa ja mun silmiin näyttää littanalle 3,5" levylle eikä paksulle möhkölle. Tosin edelleen ne on tosi hankalassa paikassa.

Ja muutenki kiva nähdä miten se on toteutettu, millä piuhalla kun onhan se jo 7 vuotta vanha kone. Lienee parasta kattoo sata kovalevy? Ettei sataIII kovalevyä vaikka sekin tietty pelittäis, mut mietin vaan mitkä satapiuhat siinä on…

Yks piuha varmaan joku “pata” kun yks kovo on joku “p-atakovo” (noin se muistaakseni merkittiin crystaldiskinfossa), taitaa juur olla toi pienin kovo joka menossa rikkipoikki. Täytyy kattoo onks tarpeeks satapiuhoja jos hankkii sen tilalle uuden satapiuhalla olevan kovon vai saako siihen vain jonkun liitintsydeemin väliin. Sen verran mä jo opin että “patapiuha” on leveämpi kuin satapiuha.

Tämmönen pärinä tälläkertaa, tulipahan suollettua ajatuksia liittyen koneeseen…

Kaikkien SATA-levyjen ja -ohjaimien pitäisi olla keskenään yhteensopivia. Johdoissa on ilmeisesti sen verran eroa, että osa johdoista on varmistettu toimivan myös suuremmilla taajuuksilla (käytännössä suuremmilla siirtonopeuksilla), mutta silloin ne tietenkin toimivat myös niillä pienemmillä. Ilmeisesti kuitenkin edelleen vanhemmatkin johdot toimivat myös 6 Gb/s siirtonopeuksilla ilman ongelmia. Jos haluaa pelata varman päälle, niin uuden levyn kanssa voi tietenkin ostaa uuden johdon.

Sen verran olin kattovinani tossa kun kone oli auki, että satapiuhat olis ollunna mustia eikä punasia. Eli ilmeisesti sataII-piuhoja sitten?

Eikai sillä suuremmin väliä ole, kuin jos ottaa sataIII-kovon, niin se ei toimi täysillä sitten. Näin oon ollu ymmärtävinäni.

Mä vähän suunnittelin, nyt kun tosta on se 149Gb kovo veke, joka paljastui 160Gb kovoksi irtiottaessa, niin hankkisin siihen joko 2x250gb tai 2x120gb SSD kovot tilalle. Mut vaatinee tod.näk. pata-sata adapterin väliin ellei tossa ole ylimääräsiä satapiuhoja en tullu kattoneeks…

Jännä se oli takakylki aukinaisena, koppahan on tämä: http://www.coolermaster.com/case/full-tower/haf-932/

Tämä homma saanee päätöksensä (johan tätä on vatkattu kyllästymiseen asti) ensi viikonloppuna kun kysäisen koneen rakentajalta antaako hän siunauksensa koneen muuttamiselle linuxiksi. Saatan mä siltikin siitä linuxin tehä vaikkei lupia antais.

Perustelut mulla kyllä on.
Win10 en missään nimessä halua (korkeintaan virtuaalisena ja harvoin käytettynä), koneessa ei ole oikeestaan vikoja nyt kun siitä on se viallinen kovo veke, win7:n tuki loppuu liian pian ja sen päivityksiä ajetaan kokoajan alas. Kone saa lisävuosia näin ja koneen rakentajan ei tarvi miettiä uuden koneen tekoa vielä moneen monituiseen vuoteen.

Konehan on mun, mutta tavallaan haluaisin siunauksen touhuilleni vielä sen rakentajalta, sillä se se joutuu korjaamaan ainakin fyysisen puolen koneesta jos jotain kämmin. Hän kun sanoi ettei saa tehdä asioita x, y ja z ettei kone hajoo, sillon reilu 7 vuotta sitten.

Tää koneen rakentaja on vaan windows ihmisiä sit niin henkeen ja vereen et saas nähä myöntyykö.

Kiitos muuten neuvoista, ideoista ja ajatuksista! :slight_smile: