Linuxin yhteensopivuus HP Pavilion -kannettaviin

Olin yrittänyt asentaa uutta Atin/AMD:n näytönohjainajuria Windows 7 -käyttöjärjestelmällä varustettuun HP Pavilion dv7 -kannettavaan. Ei onnistunut ja sanottiin että läppäriin käy vain sen valmistajan ajurit. Kannattaako edes yrittää Linuxin ja sen ajureiden asentamista ko. kannettavaan?

Miten on tilanne Pavilion dv2:n kanssa?

Vaivattomasti voit kokeilla jotakin ajanmukaista Live-CD -jakelua. Näin selviäisi laitteen toiminen peruslähtökohdiltaan. Esim. Ubuntu-jakelun asennus-CD/USB-tikku toimii Live-jakeluna kokeilussa.
ATI/AMD-näytönohjaimet ovat yleensä tuettuja jo perusasennuksessa.

Korjataan sen verran että Ubuntu tai juuri mikään muukaan jakelu ei mahdu CD-levylle vaan vaatii DVD-levyn. Vähintään 2Gt USB-tikku on kätevä.

Korjataan sen verran että Ubuntu tai juuri mikään muukaan jakelu ei mahdu CD-levylle vaan vaatii DVD-levyn. Vähintään 2Gt USB-tikku on kätevä.

Minulla on Ubuntun ja Kubuntun vanhoja versioita CD:llä. Kymmenkunta vuotta sinten asensing Gentoon vanhaan pöytäkoneeseen (400 MHz prossu, 384 Mt, Radeon 7000) ja asennussetti oli vaan joku 50 Mt. Miten hitossa Linux distrot on nyt noin paisuneita? Mikä on nykyisen kernelin koko?

Kernelin (kaikki osat mukaanlukien) koko on ~250Mt
Ei se kernelin koko tee jakelusta isoa vaan se että siihen sisällytetään kaikki mahdolliset ja mahdottomat ohjelmat.

Katsotaanpa miten on Gentoo nykyisin. Wikipedia sannoo tämmöistä:

Gentoo Linux (pronounced /ˈdʒɛntuː/ JEN-too[2]) is a Linux distribution built using the Portage package management system. Unlike a binary software distribution, the source code is compiled locally according to the user’s preferences and is often optimized for the specific type of computer.

Entä kotisivu… Kato perhanaa, minimiasennus on yli 200 megaa ja live-DVD on 2 gigaa. Distrojen koko on lähes kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa. En mä tarvi joka ikistä työpöytäympäristöä kiintolevylle; IceWM riittää.

Onko muita suositeltavia distroja wanhaan läppäriin?

Tuossa olisi luettavaa, ehkä sieltä löytyy sopiva jakelu vanhempaan koneeseen.

Onpa jo aika mennyt eteenpäin. Nykyisin lienee CD-net -asennusmedia vaativan reilut 300Mt:ia.
Toki itse asennus kiintolevylle (USB-muisti, ulkoiset asemat tai vaikka SSD-levy tms.) vaatii kiintolevytilaa, sen minkä haluat kokonaisuudeksi. Nykyisin pitäisin miniminä 5Gt:n osiota Linux-jakelulle. Kernel-itsessään ei vie paljoakaan tilaa :wink:
“8,3M 17.12. 17:53 vmlinuz-4.19.10-300.fc29.x86_64”

Tuon riittävyys riippuu toki siitä, mitä ohjelmia ylipäätään haluat laitteella pöyritellä.
Muistia kaikki nykykoneet vaativat sitten jo kohtuullisesti. 384Mt:tä ei mielestäni enää edes riitä. Vielä leikin vanhan kannettavan kanssa, jossa muistia on 512Mt. Siihen ehkä paras jakelu olisi (Debianin ohella) CentOS 6.3 tai vanhempaa… Ehkä tuotakin pyörittäisi helposti ilman graafista ympräistöä :slight_smile: