Livecd-creator

Tämmöiseen livecd-creator-työkaluun on nyt tullut tutustuttua, ja kyllähän noita livelevyjä nyt tehtailee aika nätisti erilaisia.

Tein tuonne wikiin esimerkin kyseisen työkalun käytöstä, kertoo ehkä parhaiten tuon käyttömahdollisuuksista.

Itselle tuossa oli motivaationa mahdollisuus päästä kokeilemaan Rawhidessa olevaa KDE 4.2:n betaa Rawhidea kuitenkaan asentamatta, mutta myös tuo suomalaisille mukautettu livelevy on jo pidempään ollut aikomuksena tehdä. Samoin kuin sellainen levy, missä olisi täsmälleen ne minun tarvitsemani ohjelmat.

Itse yleensä pukkaan nuo levykuvat gigan USB-tikulle, niin ei haittaa, vaikka levykuvalle tulisi vähän enemmänkin kuin vain 700 megatavua kokoa :slight_smile:

[quote=“muep, post:1, topic:485”]… tuo suomalaisille mukautettu livelevy on jo pidempään ollut aikomuksena tehdä …

Itse yleensä pukkaan nuo levykuvat gigan USB-tikulle, niin ei haittaa, vaikka levykuvalle tulisi vähän enemmänkin kuin vain 700 megatavua kokoa :-)[/quote]

Suomenkielinen livelevy olisi hyvä ajatus, jos vain viitsit tehdä, erityisesti siksi kun tuo kielen ja näppäimistön valinta livelevyissä on edelleen hankalaa ja pitää tehdä englanninkielisestä GDM:stä. Jos sellaisen tekee (tai teet), niin silloin voisi ehkä katsoa myös, että se mahtuisi tavalliselle CD-levylle.

Joo, tuo wikin esimerkki tosiaan teki minulla noin 736 megatavun levykuvan, joka useimmille CD-levyille on aika hankala mahduttaa. Oli aamulla hieman kiire, niin en kerennyt edes oikein kunnollista mainintaa asiasta artikkeliin laittamaan. Äkkiä tuosta kuitenkin saisi tilaa vapaaksi jättämällä esim. KOfficen pois.

Suomalaistetun livelevyn tekeminen ei tosiaan ole vaiva eikä mikään, kuten esimerkistä lukaisemalla huomaakin, ja ihan hyvin voin minäkin sellaisen tehdä.

Minustakaan mitään lokalisaation ulkopuolisia asetuksia ei tule muuttaa, sillä muut asiat ovat hyvin pitkälle makuasioita, mitä ainakaan itse en mielelläni rupea tuomaroimaan ja valikoimaan. Jos joku ei-suomalaistamiseen liittyvä asia oikeasti tulisi muuttaa, se todennäköisesti pitäisi korjata koko Fedoraan, eikä tehdä suomiversioon mitään tarpeettomia eroja alkuperäiseen verrattuna.

Levityspaikka tällaiselle pitäisi kuitenkin katsoa hieman ajatuksella, itse kun en usko Fedoran virallisen infrastruktuurin haluja tarjota näin suppealle käyttäjäkunnalle kohdennettua levykuvaa. Jos kuitenkin esimerkiksi joku suomalainen taho tuollaisen levykuvan levittämiseen haluaisi osallistua, niin sehän kyllä olisi oikein hieno homma. Esimerkiksi oppilaitoksilla tai vastaavilla voisi asiaan olla hyvinkin mielenkiintoa. Käsittääkseni joissain paikoissa Suomessa käytetään Fedoraa ihan oppimateriaalina Linux-aiheisilla tietokonekursseilla, mihin käyttöön tuollainen valmiiksi suomalaistettu asennus voisi olla hyvin mielekäs.

Jos tällaista valmista levykuvaa aletaan julkisesti levittämään, täytyy myös ottaa huomionn Fedoran tavaramerkin käyttösäännöt, jotta välttyy myöhemmiltä hankaluuksilta. Luvanhan tuollaisen lokalisoidun spinin Fedora-brändäykseen luulisi todennäköisesti saavan, kunhan ei tosiaan ole mitään tarpeettomia virityksiä sinne mennyt tekemään.