Lokalisointi.org-sivuston tila

Hei. Tällainen keskustelunavaus johonkin suuntaan lokalisointi.org:sta. Sivuston alkuperäinen ylläpitäjä Marko ei pariin vuoteen ole ollut enää juuri aktiivinen, ja sivusto ja sen palvelut ovat aika ajoin rikki. Minulla on (tavalliset) tunnukset palvelimelle, ja olen välillä tekohengitellyt sivustoa.

Nykyisellään oleellista ja ajankohtaista tietoa sivustolla ovat:

  • kääntäjäryhmien luettelo
  • linkit postituslistoihin, tästä päivästä alkaen tänne keskustelualueelle ja tieto IRC-kanavista
  • yleinen, tosin päivittämätön lokalisointi.org-sanakirja
  • wiki-pohjainen sanakirja, jos sen saisi kiitoon

Nämä olen myös tuonut aiempaa enemmän siellä esille ja laitellut vanhempia tavaroita arkisto-nimikkeen yms. alle enemmän piiloon.

Ihan vain yleisesti ehdottaisin, että seuraava palvelu olisi yksinkertaisesti nykyisen wikin jatke, johon kerättäisiin nuo kaksi ensimmäistä kohtaa. lokalisointi.org-sanakirjan tekijänoikeudet ovat Markolla, eikä hän ole halunnut lisensoida sanakirjaa vapaalla lisenssillä. Tästä johtuen ko. sanakirjan voisi ehkä edelleen säilyttää ns. historiallisena referenssinä, mutta pyrkiä tekemään wiki-pohjaisesta sanakirjasta ei vain täydentävä, vaan myös osittain korvaava.

Nykyisellään tekohengittäen sivusto kyllä edelleen palvelee tehtäväänsä tiedon jakajana ja ihmisten ohjaajana. Eri työpöytäympäristöjen ja vapaiden ohjelmistojen jakeluiden sivuilta löytyy kyllä sitten täsmällisempää ja ajankohtaisempaa tietoa.

Sivuston siirtäminen enemmän wiki-pohjaiseksi kuulostaa hyvältä.

Sanakirjaa olisi minusta syytä uudistaa kunnolla. Jos nykyiseen sanakirjaan ei kerran saada oikeuksia, on minusta syytä kehittää wiki-pohjaisesta sanakirjasta hiljalleen vanhan sanakirjan syrjäyttävä, jotta kaikki vakiintuneet käännökset löytyisivät yhdestä paikasta. Tällöin wikisanakirja saisi enemmän käyttäjiä ja äänestysprosessitkin voisivat toimia.