Löytyykö itsenäistä VOIP-ratkaisua? Ei loginia, ei keskusserveriä

Hei,

Etsin nettipuhelusoftaa, joka ei tarvitsisi loggautumista keskusserverille vaan toimisi aidosti peer-to-peer. Se voisi toimia esimerkiksi niin, että puhelua odottavan osapuolen softa tarkistaa IP:nsä whatismyip.com:stä ja sitten IP lähetetään muuta kautta soittajalle, joka vaikka copy-pastaa sen omaan softaansa ja käynnistää yhteyden.

Onko kellään tietoa mistään tuon tyyppisellä periaatteella toimivasta nettipuhelusoftasta?
Kiitos…

[quote=“vpo, post:1, topic:1474”]Hei,

Etsin nettipuhelusoftaa, joka ei tarvitsisi loggautumista keskusserverille vaan toimisi aidosti peer-to-peer. Se voisi toimia esimerkiksi niin, että puhelua odottavan osapuolen softa tarkistaa IP:nsä whatismyip.com:stä ja sitten IP lähetetään muuta kautta soittajalle, joka vaikka copy-pastaa sen omaan softaansa ja käynnistää yhteyden.

Onko kellään tietoa mistään tuon tyyppisellä periaatteella toimivasta nettipuhelusoftasta?
Kiitos…[/quote]

skype?


Eero

Hmm, Skypehän käyttää juuri sitä loggautumisjuttua, jota en halunnut… no, ehkä viestini pointti meni sinulta jotenkin kiireessä ohi tms.

Anyway, en ole kiinnostunut Skypestä, kun etsin juuri sille hyvää vaihtoehtoa. Skypen kanssa on ollut ongelmia, ja kun Skype on Microsoftin omistuksessa, sen Linux-tuen ei voi odottaa kuin huonontuvan. Ja kun minulle juuri äsken tuli vastaan, niin tuonpa esiin tällaisen artikkelin: http://www.theregister.co.uk/2011/06/29/microsoft_skype/ , jossa haetun patentin perusteella epäillään että Skypeä aiottaisiin käyttää salakuunteluunkin.

Mutta Skypen morkkaaminen ei ollut tämän säikeen tarkoitus – pyydän anteeksi, eero, jos ehdotuksesi vastaanotto tuntui tyrmäävältä. Uudet ehdotukset ovat tervetulleita.

Vesa

[quote=“vpo, post:3, topic:1474”]Hmm, Skypehän käyttää juuri sitä loggautumisjuttua, jota en halunnut… no, ehkä viestini pointti meni sinulta jotenkin kiireessä ohi tms.

Anyway, en ole kiinnostunut Skypestä, kun etsin juuri sille hyvää vaihtoehtoa. Skypen kanssa on ollut ongelmia, ja kun Skype on Microsoftin omistuksessa, sen Linux-tuen ei voi odottaa kuin huonontuvan. Ja kun minulle juuri äsken tuli vastaan, niin tuonpa esiin tällaisen artikkelin: http://www.theregister.co.uk/2011/06/29/microsoft_skype/ , jossa haetun patentin perusteella epäillään että Skypeä aiottaisiin käyttää salakuunteluunkin.

Mutta Skypen morkkaaminen ei ollut tämän säikeen tarkoitus – pyydän anteeksi, eero, jos ehdotuksesi vastaanotto tuntui tyrmäävältä. Uudet ehdotukset ovat tervetulleita.

Vesa[/quote]

No, etsimääsi ratkaisua ei sitten taida olla oikein tarjolla. p2p ratkaisuista skype tuntuu olevan melkein ainut.

Eero

[quote=“vpo, post:1, topic:1474”]Hei,

Etsin nettipuhelusoftaa, joka ei tarvitsisi loggautumista keskusserverille vaan toimisi aidosti peer-to-peer. Se voisi toimia esimerkiksi niin, että puhelua odottavan osapuolen softa tarkistaa IP:nsä whatismyip.com:stä ja sitten IP lähetetään muuta kautta soittajalle, joka vaikka copy-pastaa sen omaan softaansa ja käynnistää yhteyden.

Onko kellään tietoa mistään tuon tyyppisellä periaatteella toimivasta nettipuhelusoftasta?
Kiitos…[/quote]

Mumble voisi olla se mitä etsit. Ei vaadi mitään rekisteröitymisiä, vaan keskustelijoiden tulee olla vain samalla palvelimella ja kanavalla.
http://mumble.sourceforge.net/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mumble

[quote=“oselotti, post:5, topic:1474”][quote author=vpo link=topic=2241.msg9293#msg9293 date=1353251873]
Hei,

Etsin nettipuhelusoftaa, joka ei tarvitsisi loggautumista keskusserverille vaan toimisi aidosti peer-to-peer. Se voisi toimia esimerkiksi niin, että puhelua odottavan osapuolen softa tarkistaa IP:nsä whatismyip.com:stä ja sitten IP lähetetään muuta kautta soittajalle, joka vaikka copy-pastaa sen omaan softaansa ja käynnistää yhteyden.

Onko kellään tietoa mistään tuon tyyppisellä periaatteella toimivasta nettipuhelusoftasta?
Kiitos…
[/quote]

Mumble voisi olla se mitä etsit. Ei vaadi mitään rekisteröitymisiä, vaan keskustelijoiden tulee olla vain samalla palvelimella ja kanavalla.
http://mumble.sourceforge.net/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mumble[/quote]

eihän tuo täytä ehtoja? sip voisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei sitten tykkää natista.


Eero

[quote=“eero, post:6, topic:1474”]eihän tuo täytä ehtoja? sip voisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei sitten tykkää natista.


Eero[/quote]
Juu ei täytäkään, unohdin tosiaan mainita että tuo ei ole p2p-ohjelma. Ajattelin kuitenkin ehdottaa Mumblea, koska siinä ei tarvitse rekisteröityä mihinkään ja jokainen käyttäjä voi ajaa itse tuota murmur-serveriä, eli se ei ole riippuvainen mistään suuresta keskuspalvelimesta. Ja tosiaan Skype pystyy kuuntelemaan käyttäjien puheluita, tässä ei ole sellaista ongelmaa, varsinkaan silloin jos on oma palvelin.

Mutta antaa tämän olla nyt kun ei ole p2p-ohjelma ja vpo nimenomaan haki p2p-ratkaisua.

Hmm, eihän Skype kaiketi ole aidosti p2p, jos sitä tässä haettiin? Vai saako sitä käytettyä ilman loggaamista keskuspalvelimille (en tiedä kun en ole Skypeä käyttänyt)? Ja käsittääkseni vielä Microsoft on alkanut kierrättää entistä enemmän dataa omien palvelimien kautta näitten käyttäjä-nodejen sijaan, mitä Skypen p2p-piirteisiin tulee.

Mutta toki jos ajatellaan että “joku muu hostaa palvelimen”, niin Skype ja Mumble sopivat kuvioon. Lisäksi Google Talk eli suomeksi onko se nyt XMPP+Jingle. Itse olen esim. käyttänyt Empathylla tätä Google-tileillä onnistuneesti myös videopuheluihin. Yhteensopivuus eri asiakasohjelmien välillä ei ole järin vakuuttavaa tosin, joten siksi esim. joko Empathy ↔ Empathy tai Nokia N9 ↔ Nokia N9. XMPP+Jingle on siinä mielessä Skypen ja Mumblen väliltä että voi valita käyttääkö jotain (monista) muiden ylläpitämistä palvelimista vai ylläpitääkö itse, mutta ei siinäkään taida todellista P2P:ta olla.

Aikojen saatossa olen nähnyt joitain ratkaisuja itse alkuperäiseen kysymykseen, mutta kukaan ei ole tainnut niitä tuotteistaa komentorivirimpsuja pidemmälle. Tuotteistamista estää se että jos sitä tarjoaa vapaasti niin tarvitsisi ylläpitää jotain kaikissa tilanteissa toimivaa NATinohituspalvelua itse, mikä syö rahaa, tai sitten että pitäisi heti käynnistää skypemäinen “muut käyttää sun konetta” -P2P samaan asiaan mikä taas sitten on sekä epätriviaalia että sisältää ongelmia. …ja vuodet sitten kuluu tämän dilemman kanssa :slight_smile:

Sen kun joku edes tuotteistaisi että tuo alkuperäinen problematiikka selvitetyksi tilanteessa, jossa toisen koneen saa puhkaistuksi julkiseen nettiin esim. UPnP:llä, ja sitten pahimmassa tilanteessa ilmoitus “uh oh, olette molemmat pahassa NATissa”. Tämän jälkeen joku voisi kehittää siihen sen P2P-datavälityksen kylkeen…

Hei,

Kiitos viesteistänne. Taidat olla oikeassa, Timo, että alkuperäisessä ajatuksessani aliarvioin NATien hankaluudet… Jos molemmilla on “hankalat” NATit, niin silloin ei taida millään systeemillä auttaa muu kuin kaiken liikenteen relayttaminen ulkoisen palvelimen kautta. Wikipediasta kun katsoin, niin niitä NATejakin on sen verran eriasteisia, että on vaikea sanoa yleissääntöä niihin.

Tuolla linuxforums.org-palstalla joku ehdotti minulle IHU-ohjelmaa (I Hear U), joka on tähän mennessä ainut ratkaisu, joka “täyttää vaatimukset”… mutta sitä ohjelmaa ei ole ylläpidetty vuoden 2008 jälkeen eikä sitä saa Windowsille (jota muuan keskustelukumppani käyttää), joten voi olla että joudun käyttämään jotain muuta – esimerkiksi Mumblea voisi harkita… tai ehkä jotain SIP-pohjaista. Mutta thanks for the discussion ja silleen :slight_smile:

T, Vesa

[quote=“vpo, post:9, topic:1474”]Hei,

Kiitos viesteistänne. Taidat olla oikeassa, Timo, että alkuperäisessä ajatuksessani aliarvioin NATien hankaluudet… Jos molemmilla on “hankalat” NATit, niin silloin ei taida millään systeemillä auttaa muu kuin kaiken liikenteen relayttaminen ulkoisen palvelimen kautta. Wikipediasta kun katsoin, niin niitä NATejakin on sen verran eriasteisia, että on vaikea sanoa yleissääntöä niihin.

Tuolla linuxforums.org-palstalla joku ehdotti minulle IHU-ohjelmaa (I Hear U), joka on tähän mennessä ainut ratkaisu, joka “täyttää vaatimukset”… mutta sitä ohjelmaa ei ole ylläpidetty vuoden 2008 jälkeen eikä sitä saa Windowsille (jota muuan keskustelukumppani käyttää), joten voi olla että joudun käyttämään jotain muuta – esimerkiksi Mumblea voisi harkita… tai ehkä jotain SIP-pohjaista. Mutta thanks for the discussion ja silleen :slight_smile:

T, Vesa[/quote]

IPv6 voi korjata ongelmat.

Eero

SIP nimenomaan toimii näin, se alustaa session kahden värkin välillä jos ne vaan löytää toisensa. Olen muinoin kokeillut tätä kahdella Ciscon pöytäpuhelimella samassa ip-aliverkossa. SIP-proxyn tärkein olemassaolon syy perus soiton kannalta on nimenomaan niiden NAT:n takia “seilaavien” terminaalien löytäminen tarvittaessa. Toki proxy tekee muutakin, soittojen reititystä, re-coodausta, vastaajatoimintoja jne.

Itse käyttäisin SIP:ä jo siitäkin syystä, että sen taustat järkevät ja avoimuus on ylitse muiden vaihtoehtojen. Softaluurit toimii, mutta hyviä pöytäluureja saa jo satasen tienoolla joiden käytettävyys on aivan eri luokkaa.

sip:tuju@iki.fi