Mandriva ja fedora kysymyksiä

Eli olen aloittelia joka käyttää mandrivaa ja aloitan fedoran käytön joten olisi kysyttävää:

  • Voiko fedoraan / mandrivaan asentaa toisen jakelun paketinhallista työkalua esim pacmania (tämä sen takia että ei tarvitsisi heti alkaa kääntämään lähdekoodista kun tulee joku paketti jota fedora / mandriva ei tue)

  • miten fedoraan voi asentaa make ja gcc tiedostot kun ne itse tarvitsevat itsensä asentamiseensa (mandivasta tiedän tämän jo)

  • onko joitain erikois työkaluja mitä kannattaisi asentaa

ja nyt tärkeimpään:

  • miten voin asentaa jonkun komennon
  • tarkoittaako se että komento on hakupolussa että se on komento jota voi käyttää(jos näin niin miten komennon voi itse asentaa hakupolkuun)
    Näillä siis hain sitä että jos on ladannut netistä jonkun komennon tai tehnyt itse niin miten sen saa komentoriviin toimivaksi komennoksi

Fedoraan ja Mandrivaan voi asentaa toisten jakeluiden (rpm-)paketteja, mutta tässä on oltava hyvin varovainen, koska paketit saattavat olla eri lailla jaettuja, asentaa tiedostoja toisistaan poikkeaviin paikkoihin ym. Epäyhteensopivan paketin asentaminen saattaa pahimmassa tapauksessa rikkoa koko järjestelmän.

Muita kuin rpm-pohjaisia paketinhallintatyökaluja (esim. pacman, dpkg) ja edelleen niille tehtyjä paketteja on periaatteessa mahdollista asentaa molempiin, mutta käytännössä niin ei kannata tehdä, koska eri paketinhallintajärjestelmät eivät tunnista toistensa paketteja, mikä johtaa riippuvuusongelmiin ym.

Samalla tavoin kuin Mandrivassa. Paketinhallintatyökalu näyttää hieman erilaiselta, mutta toimintaperiaate on sama, eli haetaan pakettien nimillä ja sitten valitaan ne asennettaviksi.

[quote=“MHFN, post:1, topic:816”]- miten voin asentaa jonkun komennon

  • tarkoittaako se että komento on hakupolussa että se on komento jota voi käyttää(jos näin niin miten komennon voi itse asentaa hakupolkuun)
    Näillä siis hain sitä että jos on ladannut netistä jonkun komennon tai tehnyt itse niin miten sen saa komentoriviin toimivaksi komennoksi[/quote]

Komennot ovat ohjelmia, joita voidaan asentaa joko paketinhallinnan kautta tai jos ei sieltä löydy, niin sitten itse kääntämällä.

Komennon löytyminen hakupolusta tarkoittaa teknisesti sitä, että se on sijoitettu johonkin sellaiseen hakemistoon, joka löytyy käyttäjän PATH-ympäristömuuttujasta. Käytännössä sitten sitä, että suorittaessaan kyseisen komennon komentorivillä käyttäjän ei tarvitse syöttää komennon koko polkua (“/usr/bin/nano”), vaan pelkästään sen nimi (“nano”).

Kun asentaa jonkin ohjelman, niin käytännössä aina se päätyy johonkin sellaiseen hakemistoon, joka on käyttäjien oletushakupolussa. Jos näin ei ole, niin on joko mahdollista muuttaa PATHia siten, että se viittaa myös siihen hakemistoon jossa komento on tai sitten luoda johonkin PATHissa olevaan hakemistoon symbolinen linkki, joka viittaa komennon sijaintiin.

Jos tekee itse jonkin komennon (esim. skriptin), voi sen lisätä vaikkapa kotihakemiston alle hakemistoon bin (esim. /home/minä/bin), joka yleensä löytyy oletuksena PATHista (jos ei löydy, niin sen voi lisätä sinne).

fedora: yum install make gcc ja mandrivassa urmpi make ; urmpi gcc


Eero

Kiitos vastauksista.

Tarkennetaanpa sen verran, että kun asennat paketteja jakelun omasta paketinhallinnasta Mandrivassa tai Fedorassa, niin silloin ne ovat valmiiksi käännettyjä, joten kuvailemaasi ongelmaa ei tule. Maken ja GCC:n tarvitsee siis ohjelmien kääntämiseen lähdekoodista.

Hyvin harvoin edes usein ohjelmia kääntelevälle tulee tarpeen kääntää Makea tai GCC:ta. Jälkimmäinen vielä on sen verran massiivinen ohjelma käännettäväksi, että useimmat myös välttävät sen tarpeetonta kääntämistä.

Yleensä jakelut on käännetty sillä niiden mukana tulevalla kääntäjällä. Kannattaa käyttää sitä samaa kääntäjää itsekin, niin voi välttyä joiltain yllättäviltä epäyhteensopivuuksilta eri kääntäjäversioiden välillä.

Eli voiko gcc:n ja make:n asentaa muutenkin kuin urpmilla tai yumilla tai muila graafisilla työkaluila.
Eli suomeksi mitä jos ei ole työkalua millä asentaa make ja gcc niin piyääkö ne silloin kääntää vai mitä?

[quote=“MHFN, post:7, topic:816”]Eli voiko gcc:n ja make:n asentaa muutenkin kuin urpmilla tai yumilla tai muila graafisilla työkaluila.
Eli suomeksi mitä jos ei ole työkalua millä asentaa make ja gcc niin piyääkö ne silloin kääntää vai mitä?[/quote]

En ymmärrä kysymystä. Tarkoitat varmaan että jos ei ole paketoituna, niin pitää kääntää?


Eero

Eli siis jos haluaisin asentaa gcc:n tai make:n linuxilleni ja paketti missä se on ei avaudu itsestään esim.
haluann asentaa maken ja minulla on rpm paketinhallinta ja paketti minkä haluan asentaa on “make.tar.gz”.
puran siis paketin ja sen jälkeen saan tiedoston “make”, kun avaan sen siellä on vain lähdekoodia ja tiedostot “read me” ja “install” joissa neuvotaan kääntämään paketti komennoilla ./configure, make ja make install.
tähän asti kaikki olen ymmärtänyt paitsi sitä että:
JOS HALUAN ASENTAA MAKEN JA GCC TIEDOSTOT NIIN TARVITSEN NE ITSE SIIHEN ASENTAMISEEN.
joten en voi asentaa niitä.

Eli miten ne voi asentaa jos ei ole valmiina jo make ja gcc tiedostoa että ne voisi kääntää.

ps. minulla on mandriva ja osaan asentaa ne siihen mutta kysyn tuota vain mielenkiinnosta.

Ensisijainen tapa on toki asentaa ne paketit aina sieltä jakelun omasta paketinhallinnasta. Jos haluaa kääntää kääntäjän lähdekoodista, vaikka järjestelmässä ei ole kääntäjää valmiina, niin aika hankalaksi se menee. Käytännössä pitäisi hankkia se kääntäjän binääri jostain, esimerkiksi kopioimalla jostain toisesta järjestelmästä. Kääntäjäteknisempi kuvaus tämän muna ja kana -ongelman ratkaisemisesta on esim. täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Bootstrapping_(compilers)

Sitten kun kääntäjän binääri on jotenkin hankittu, niin maken voi toki kääntää sillä, binäärin ajamiseenhan ei tarvita makea.