Mikä distro kannattaisi valita

Koska en itse tunnu saavan mitään järkevää selville, käännyn asioista enemmän perillä
olevien puoleen. Yritän löytää omiin käyttötarpeisiini sopivinta distroa, mutten
pysty erottamaan olennaista epäolennaisesta lukiessani kuvauksia ominaisuuksista.
Kokemusta Linuxeista minulla on ubuntusta pari vuotta ja openSUSEsta vajaan vuoden
verran. Joskaan kovin paljon en niiden kanssa ole säätänyt. Lähinnä peruskäyttöä
ilman suurempaa syventymistä komentoriviin. Opiskelen kuitenkin tietotekniikkaa
yliopistolla ja olen kiinnostunut opettelemaan Linuxin käyttöä syvällisemmin. Tässä
vaiheessa varmaan kannattaa luetella niitä vaatimuksia…

-Opiskelukäyttö
-tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja esitysgrafiikka ainakin pitäisi löytyä.
-joku kätevä ohjelma muistiinpanojen tekemiseen (esim. KJots, Zim-wiki). Joku
millä pystyy kätevästi jäsentämään ajatuksia ja tekemään ulkonäöllisesti selkeitä
dokumentteja. Toivottavasti tajuatte, mitä suurinpiirtein tarkoitan.
-Tietotekniikkahommat
-joku editori nettisivujen vääntämiseen. Kate, gedit tai vastaava riittää.
-joku ohjelmointiympäristö/ympäristöt javalle ja c++:lle (javalla olen tähän
mennessä käyttänyt eclipseä)
-debuggaus
-kääntäminen
-syntaksin tarkistus kirjoittaessa
-graafisten käyttöliittymien editori plussaa
-Nettikäyttö
-selain, jossa mielellään tuki flashille ja javalle

Nuo olisi ne pääominaisuudet, joita ainakin tulen tarvitsemaan. MP3-tukikin olisi
mukava, koska kaikki musiikkini on siihen formaattiin tallennettu. Toki minulta
löytyy pöytäkoneelta myös Win 7, joten maailma ei kaadu yhteen musiikkiformaattiin.
Minulla on kotona pöytäkone, läppäri ja opiskelukäyttöön miniläppäri. Nuo
ominaisuudet pitäisi saada sisällytettyä tähän miniläppäriin, koska hyvän akkukeston
vuoksi se on pääasiallinen työvälineeni kampuksella, josta ei aina löydy
sähköpistoketta istumapaikkani vierestä.

Ubuntu ja openSUSE ovat olleet ihan ok kokemuksia, mutta molemmat tuntuvat olevan
täynnä tavaraa, jota en välttämättä tarvitse. Haussa olisi varmaan jotain
hieman kevyempää. Miniläppäri on Asus eee-pc 1005PE. Ubuntun uusimman kernelin
kanssa on ollut tällä läppärillä ongelmia näytön taustavalon säädössä. Näyttöä ei
saa millään säädettyä täydelle kirkkaudelleen, parhaimmillaan ehkä puoleenväliin. En
tiedä mikä on muuttunut, mutta vanhemmalla kernelillä näyttö ei jää himmeäksi.

Toisin sanoen olisi mukavaa, jos distro tunnistaisi hardwaren ja kone toimisi, kuten
sen pitääkin. Toki olen valmis säätämäänkin, mikäli jostain löydän toimivia ohjeita.

Miniläppärin tietoja:
Prosessori (CPU): Intel® Atom™ CPU N450 @ 1.66GHz
Nopeus: 1 000,00 MHz
Ytimiä: 2

Muistin määrä (RAM): 997,6 MiB
Vapaa muisti: 222,0 MiB (+ 480,6 MiB välimuisti)
Vapaa swap: 2,0 GiB

Miniläppärin näytöstä:
Valmistaja: Intel Corporation
Malli: Pineview Integrated Graphics Controller
Ohjain: Tuntematon

[quote=“muninn87, post:1, topic:1069”]Koska en itse tunnu saavan mitään järkevää selville, käännyn asioista enemmän perillä
olevien puoleen. Yritän löytää omiin käyttötarpeisiini sopivinta distroa, mutten
pysty erottamaan olennaista epäolennaisesta lukiessani kuvauksia ominaisuuksista.
Kokemusta Linuxeista minulla on ubuntusta pari vuotta ja openSUSEsta vajaan vuoden
verran. Joskaan kovin paljon en niiden kanssa ole säätänyt. Lähinnä peruskäyttöä
ilman suurempaa syventymistä komentoriviin. Opiskelen kuitenkin tietotekniikkaa
yliopistolla ja olen kiinnostunut opettelemaan Linuxin käyttöä syvällisemmin. Tässä
vaiheessa varmaan kannattaa luetella niitä vaatimuksia…

-Opiskelukäyttö
-tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja esitysgrafiikka ainakin pitäisi löytyä.
-joku kätevä ohjelma muistiinpanojen tekemiseen (esim. KJots, Zim-wiki). Joku
millä pystyy kätevästi jäsentämään ajatuksia ja tekemään ulkonäöllisesti selkeitä
dokumentteja. Toivottavasti tajuatte, mitä suurinpiirtein tarkoitan.
-Tietotekniikkahommat
-joku editori nettisivujen vääntämiseen. Kate, gedit tai vastaava riittää.
-joku ohjelmointiympäristö/ympäristöt javalle ja c++:lle (javalla olen tähän
mennessä käyttänyt eclipseä)
-debuggaus
-kääntäminen
-syntaksin tarkistus kirjoittaessa
-graafisten käyttöliittymien editori plussaa
-Nettikäyttö
-selain, jossa mielellään tuki flashille ja javalle

Nuo olisi ne pääominaisuudet, joita ainakin tulen tarvitsemaan. MP3-tukikin olisi
mukava, koska kaikki musiikkini on siihen formaattiin tallennettu. Toki minulta
löytyy pöytäkoneelta myös Win 7, joten maailma ei kaadu yhteen musiikkiformaattiin.
Minulla on kotona pöytäkone, läppäri ja opiskelukäyttöön miniläppäri. Nuo
ominaisuudet pitäisi saada sisällytettyä tähän miniläppäriin, koska hyvän akkukeston
vuoksi se on pääasiallinen työvälineeni kampuksella, josta ei aina löydy
sähköpistoketta istumapaikkani vierestä.

Ubuntu ja openSUSE ovat olleet ihan ok kokemuksia, mutta molemmat tuntuvat olevan
täynnä tavaraa, jota en välttämättä tarvitse. Haussa olisi varmaan jotain
hieman kevyempää. Miniläppäri on Asus eee-pc 1005PE. Ubuntun uusimman kernelin
kanssa on ollut tällä läppärillä ongelmia näytön taustavalon säädössä. Näyttöä ei
saa millään säädettyä täydelle kirkkaudelleen, parhaimmillaan ehkä puoleenväliin. En
tiedä mikä on muuttunut, mutta vanhemmalla kernelillä näyttö ei jää himmeäksi.

Toisin sanoen olisi mukavaa, jos distro tunnistaisi hardwaren ja kone toimisi, kuten
sen pitääkin. Toki olen valmis säätämäänkin, mikäli jostain löydän toimivia ohjeita.

Miniläppärin tietoja:
Prosessori (CPU): Intel® Atom™ CPU N450 @ 1.66GHz
Nopeus: 1 000,00 MHz
Ytimiä: 2

Muistin määrä (RAM): 997,6 MiB
Vapaa muisti: 222,0 MiB (+ 480,6 MiB välimuisti)
Vapaa swap: 2,0 GiB

Miniläppärin näytöstä:
Valmistaja: Intel Corporation
Malli: Pineview Integrated Graphics Controller
Ohjain: Tuntematon[/quote]

UBuntu on varmaan ihan jees.


Eero

[quote=“muninn87, post:1, topic:1069”]Ubuntu ja openSUSE ovat olleet ihan ok kokemuksia, mutta molemmat tuntuvat olevan
täynnä tavaraa, jota en välttämättä tarvitse. Haussa olisi varmaan jotain
hieman kevyempää.

Toisin sanoen olisi mukavaa, jos distro tunnistaisi hardwaren ja kone toimisi, kuten
sen pitääkin. Toki olen valmis säätämäänkin, mikäli jostain löydän toimivia ohjeita.[/quote]
Arch Linux
Kevyt järjestelmä (jos siitä tekee sellaisen ;)), mutta vaati sitä säätämistä ja wiki lueskelua. Samalla tulee opeteltua sitä linuxin käyttöä :).

Slax
Slax on sitten vähän helpompi tapa lähteä liikkeelle. Slaxin sivuilla on tarkoitus kasata se oma “jakelu” valmiiksi ja sitten vain ladata levykuva ja asentaa.

Ohjelmoinnissa itse käytän Geanya. Jos ohjelmoit GTK:lla ohjelmia niin sille on olemassa Glade, jolla voi tehdä graafisia käyttöliittymiä. Javan ohjelmoinnissa paras on ehdottomasti Eclipse. Netbeads toimii myös linuksilla ja sillähän voi tehdä noita graafisia käyttöliittymiä.

[quote=“varaani, post:3, topic:1069”]Arch Linux
Kevyt järjestelmä (jos siitä tekee sellaisen ;)), mutta vaati sitä säätämistä ja wiki lueskelua. Samalla tulee opeteltua sitä linuxin käyttöä :).[/quote]

Arch on käsittääkseni optimoitu i686 prosessoreille. Minulle ei oikein ole auennut, mistä tietää, mitä arkkitehtuuria minkäkin koneen prosessori edustaa. i686 taisi olla koskea intelin uusia prosessoreita, joten minua kiinnostaisi tietää, toimisiko Arch miniläppärilläni ja voisiko se toimia kaapin perukoille piilottamassani vanhassa HP:n läppärissä. Ikää sillä koneella taitaa jo olla 5-6 vuotta. Kyllä siinä ubuntu pyöri, joskin hieman hidastellen openofficea tai eclipseä käyttäessä.

[quote=“varaani, post:3, topic:1069”]Slax
Slax on sitten vähän helpompi tapa lähteä liikkeelle. Slaxin sivuilla on tarkoitus kasata se oma “jakelu” valmiiksi ja sitten vain ladata levykuva ja asentaa.[/quote]

Slax vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta jos päätän itse koota “jakeluni” moduuleista, mistä tiedän mitkä kaikki moduulit ovat välttämättömiä. Ellen tietysti valitse kaikkia oletuksena olevia moduuleita. Joskin oletusmoduulien kaikkien osien välttämättömyydestä en menisi takuuseen. En koe esimerkiksi tarvitsevani KDE:n pelejä.

Joo niinkin uusia kuin Pentium Pro. ::slight_smile: Pitäisi siis toimia uudemmissa kuin Pentium I (eli ei lasketa P1:stä).

AMD:istä on vaikeampi sanoa, mutta (ilmeisesti) K5 tai uudempi riittää: x86 - Wikipedia

[quote=“Tomppeli, post:5, topic:1069”][quote author=muninn87 link=topic=1165.msg6230#msg6230 date=1273821592]
Arch on käsittääkseni optimoitu i686 prosessoreille. Minulle ei oikein ole auennut, mistä tietää, mitä arkkitehtuuria minkäkin koneen prosessori edustaa. i686 taisi olla koskea intelin uusia prosessoreita, joten minua kiinnostaisi tietää, toimisiko Arch miniläppärilläni ja voisiko se toimia kaapin perukoille piilottamassani vanhassa HP:n läppärissä. Ikää sillä koneella taitaa jo olla 5-6 vuotta. Kyllä siinä ubuntu pyöri, joskin hieman hidastellen openofficea tai eclipseä käyttäessä.
[/quote]
Joo niinkin uusia kuin Pentium Pro. ::slight_smile: Pitäisi siis toimia uudemmissa kuin Pentium I (eli ei lasketa P1:stä).


AMD:istä on vaikeampi sanoa, mutta (ilmeisesti) K5 tai uudempi riittää: http://en.wikipedia.org/wiki/X86_architecture[/quote]
En oo löytänyt nykyaikaista (mukaanlukien atom) prosessoria, joka on x86 arkkitehtuurilla ja siihen ei voisi archia asentaa. Testaamalla selviää sekin asia. Toisaalta jos haluat tarkalleen sun prosessori arkkitehtuurille järjestelmän niin suosittelen kääntymään Debianin puoleen.

Pikainen googlaus:
Arch Linux forum
overclock forum

[quote=“muninn87, post:4, topic:1069”][quote author=varaani link=topic=1165.msg6227#msg6227 date=1273778003]
Slax
Slax on sitten vähän helpompi tapa lähteä liikkeelle. Slaxin sivuilla on tarkoitus kasata se oma “jakelu” valmiiksi ja sitten vain ladata levykuva ja asentaa.
[/quote]

Slax vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta jos päätän itse koota “jakeluni” moduuleista, mistä tiedän mitkä kaikki moduulit ovat välttämättömiä. Ellen tietysti valitse kaikkia oletuksena olevia moduuleita. Joskin oletusmoduulien kaikkien osien välttämättömyydestä en menisi takuuseen. En koe esimerkiksi tarvitsevani KDE:n pelejä.[/quote]
Siinä slaxin buildissa kerrotaan mitkä ohjelma riippuvat mistäkin. Kun olet noin pääpiirteissään valinnut kaikki ohjelmat, jotka haluat, niin sitten sieltä alhaalta löytyy lista, jossa on tarvittavat riippuvuudet. Valitettavasti jokainen riippuvuus on vielä itse lisättävä. Siihen on tulossa jossain vaiheessa nappula, jolla voi lisätä kaikki riippuvuudet automaattisesti, mutta sitä odotellessa.

Slaxissa on oletuksena valittuna kde, mutta siinä on vain lähes tulkoon kde:n “ydin”. Eli kde pelejä ei ole mukana, ellet erikseen niitä etsi ja lisää buildiin. Nopealla vilkaisulla kde:n riippuvuus listasta ei löytynyt kde pelejä.

Itse päädyin asentamaan Asus EeePC 1001HA-miniläppäriin Omegan :wink: Se on Fedora12 perustuva jakelu, jonka olen päivittänyt. Myös Fedora 12 on kuulemma asennettavissa, mutta se ei minulta kuitenkaan suoraa onnistunut.
http://omega.dgplug.org/
Jotakin aiheeseen liittyvää keskustelua konffaus-foorumilla: http://www.konffaus.com/forum/viewthread.php?thread_id=95

Debian oli itse asiassa ensimmäinen linux, jota tuohon miniläppäriin yritin asentaa. Asennus ei vain jostain syystä halunnut tunnistaa läppiksen verkkokorttia, eikä kyseistä verkkokorttia löytynyt edes listasta, josta sen manuaalisesti olisi voinut valita. Surffattuani muutaman päivän netin foorumeita ja luettuani kymmeniä sivuja asennusmanuaaleja, kyllästyin ja asensin koneeseen ubuntun ja openSUSEn rinnakkain. Mutta kuten jo sanottu, kotoa löytyy kone jos toinenkin ja uteliaisuudesta haluan selvittää vaihtoehtoja. Jos parempi vaihtoehto löytyy, niin miniläppärin distrot vaihtuvat toiseen. Tällä hetkellä molemmissa on pikku häikkää, openSUSE tuppaa välillä (joskin melko harvoin) jumittumaan niin, ettei mikään enää reagoi mihinkään ja ubuntussa on se näytön taustavalon himmeys uudemmalla kernellillä. Pöytäkoneella on openSUSE ja Windows 7 dual boottina ja normiläppäristä löytyy uusin ubuntu. Kaipa tämä säätäminen on jonkinlainen harrastus…

Monessa paikassa lukee, että Linuxin käyttö vaatii opettelua. Toki osaan käyttää työpöytäympäristöä, asentaa ohjelmia ja poistaa niitä graafisilla työkaluilla ja tietysti käyttää perusohjelmia. Mutta mitäköhän tämä opettelua vaativa osuus sitten on? Ja mistä sitä voisi järjestelmällisesti opetella. Linux.fi sisältää paljon tietoa ja ohjeita, mutta missään ei ainakaan ensisilmäyksellä vaikuttaisi olevan linux-for-dummies tyylistä ratkaisua, jossa joku kertoisi missä järjestyksessä asioihin olisi loogista ja järkevää tutustua.

Itselläni on jonkinlainen käsitys hakemistorakenteesta linuxissa ja pientä hajua komentorivin käytöstä. Minkälaisia kokonaisuuksia pitäisi hallita, että olisi ns. linux-expertti? Voiko tällaisia kokonaisuuksia edes määritellä?

[quote=“muninn87, post:9, topic:1069”]Monessa paikassa lukee, että Linuxin käyttö vaatii opettelua. Toki osaan käyttää työpöytäympäristöä, asentaa ohjelmia ja poistaa niitä graafisilla työkaluilla ja tietysti käyttää perusohjelmia. Mutta mitäköhän tämä opettelua vaativa osuus sitten on? Ja mistä sitä voisi järjestelmällisesti opetella. Linux.fi sisältää paljon tietoa ja ohjeita, mutta missään ei ainakaan ensisilmäyksellä vaikuttaisi olevan linux-for-dummies tyylistä ratkaisua, jossa joku kertoisi missä järjestyksessä asioihin olisi loogista ja järkevää tutustua.

Itselläni on jonkinlainen käsitys hakemistorakenteesta linuxissa ja pientä hajua komentorivin käytöstä. Minkälaisia kokonaisuuksia pitäisi hallita, että olisi ns. linux-expertti? Voiko tällaisia kokonaisuuksia edes määritellä?[/quote]

käyttö ilman graafista on hyvä alku, serverit tms…

[quote=“muninn87, post:9, topic:1069”]Monessa paikassa lukee, että Linuxin käyttö vaatii opettelua. Toki osaan käyttää työpöytäympäristöä, asentaa ohjelmia ja poistaa niitä graafisilla työkaluilla ja tietysti käyttää perusohjelmia. Mutta mitäköhän tämä opettelua vaativa osuus sitten on? Ja mistä sitä voisi järjestelmällisesti opetella. Linux.fi sisältää paljon tietoa ja ohjeita, mutta missään ei ainakaan ensisilmäyksellä vaikuttaisi olevan linux-for-dummies tyylistä ratkaisua, jossa joku kertoisi missä järjestyksessä asioihin olisi loogista ja järkevää tutustua.

Itselläni on jonkinlainen käsitys hakemistorakenteesta linuxissa ja pientä hajua komentorivin käytöstä. Minkälaisia kokonaisuuksia pitäisi hallita, että olisi ns. linux-expertti? Voiko tällaisia kokonaisuuksia edes määritellä?[/quote]
Katso vaikka mitä noissa sertifikaateissa on vaatimuksina: http://www.lpi.org/eng/certification/the_lpic_program

Ihan eksperttitasollehan tämä ei yllä, mutta paljon on opittavissa Linux.fi:n aloittelijan oppaasta: http://linux.fi/wiki/Aloittelijalle

[quote=“varaani, post:11, topic:1069”][quote author=muninn87 link=topic=1165.msg6235#msg6235 date=1273912891]
Monessa paikassa lukee, että Linuxin käyttö vaatii opettelua. Toki osaan käyttää työpöytäympäristöä, asentaa ohjelmia ja poistaa niitä graafisilla työkaluilla ja tietysti käyttää perusohjelmia. Mutta mitäköhän tämä opettelua vaativa osuus sitten on? Ja mistä sitä voisi järjestelmällisesti opetella. Linux.fi sisältää paljon tietoa ja ohjeita, mutta missään ei ainakaan ensisilmäyksellä vaikuttaisi olevan linux-for-dummies tyylistä ratkaisua, jossa joku kertoisi missä järjestyksessä asioihin olisi loogista ja järkevää tutustua.

Itselläni on jonkinlainen käsitys hakemistorakenteesta linuxissa ja pientä hajua komentorivin käytöstä. Minkälaisia kokonaisuuksia pitäisi hallita, että olisi ns. linux-expertti? Voiko tällaisia kokonaisuuksia edes määritellä?
[/quote]
Katso vaikka mitä noissa sertifikaateissa on vaatimuksina: http://www.lpi.org/eng/certification/the_lpic_program[/quote]

LPI on vielä lower endiä, mutta tässä hieman sitä hardcorea…

http://www.redhat.com/certification/rhce/prep_guide/


Eero

[quote=“eero, post:13, topic:1069”][quote author=varaani link=topic=1165.msg6237#msg6237 date=1273953288]

Katso vaikka mitä noissa sertifikaateissa on vaatimuksina: Linux Professional Institute (LPI)
[/quote]

LPI on vielä lower endiä, mutta tässä hieman sitä hardcorea…

http://www.redhat.com/certification/rhce/prep_guide/


Eero[/quote]

Mutta pohjalta sitä on lähdettävä ;).

Menee offtopicin puolelle, mutta onko suomessa missään paikkaa missä voi käydä kouluttautumassa/tenttimässä johonkin sertifikaattiin?

[quote=“varaani, post:14, topic:1069”][quote author=eero link=topic=1165.msg6239#msg6239 date=1274027463]

LPI on vielä lower endiä, mutta tässä hieman sitä hardcorea…

http://www.redhat.com/certification/rhce/prep_guide/


Eero
[/quote]

Mutta pohjalta sitä on lähdettävä ;).

Menee offtopicin puolelle, mutta onko suomessa missään paikkaa missä voi käydä kouluttautumassa/tenttimässä johonkin sertifikaattiin?[/quote]

www.tieturi.fi kouluttaa ja testaa rhce:tä ja lpic 1, lpic 2, lpic 3 - lpi onnistuu myös vuen certifikoiduissa keskuksissa.

ilmaisiahan nuo kurssi eivät ole, eli firma kannattaa pistää maksamaan… kymppitonnit pyörii helposti rhce koulutukseen…

rhce rapid track on kuulemma hyvä, en ole käynyt sillä itse guruna tein vaan pelkän kokeen.


Eero

Palaten alkuperäiseen aiheeseen, joskin eri koneeseen. Isällä on varmaan jo 6-8 vuotta vanha kone, jossa pyörii win xp. Prosessori on AMD:n Athlon xp 2200+, eli ilmeisesti arkkitehtuuria x86, mikäli googletin oikein. Kone on hidastunut vuosien saatossa ja joku linux käyttöjärjestelmänä antaisi varmaankin muutamia vuosia lisäelinaikaa koneelle. Ongelmana vain on sellainen, että satuimme toissajouluna veljen kanssa ostamaan hänelle iPod nanon, joten pitäisi löytyä jokin ratkaisu, millä sen musiikkeja pystyisi helposti käsittelemään ja vaihtamaan. iTunes ei linuxeissa pyöri, mutta se ei välttämätön ole, koska emme osta musiikkia applen musiikkikaupasta netin kautta.

Joten siis varsinaiseen kysymykseen. Mikäli asennan kyseiseen koneeseen Ubuntun, openSUSEn tai Mandrivan (helppokäyttöisyys tärkeää, sillä en ehdi joka välissä olemaan teknisenä tukena), mikä kannattaisi valita ja saisiko iPodia hallinnoitua jollain ohjelmalla helposti?

[quote=“muninn87, post:16, topic:1069”]Palaten alkuperäiseen aiheeseen, joskin eri koneeseen. Isällä on varmaan jo 6-8 vuotta vanha kone, jossa pyörii win xp. Prosessori on AMD:n Athlon xp 2200+, eli ilmeisesti arkkitehtuuria x86, mikäli googletin oikein. Kone on hidastunut vuosien saatossa ja joku linux käyttöjärjestelmänä antaisi varmaankin muutamia vuosia lisäelinaikaa koneelle. Ongelmana vain on sellainen, että satuimme toissajouluna veljen kanssa ostamaan hänelle iPod nanon, joten pitäisi löytyä jokin ratkaisu, millä sen musiikkeja pystyisi helposti käsittelemään ja vaihtamaan. iTunes ei linuxeissa pyöri, mutta se ei välttämätön ole, koska emme osta musiikkia applen musiikkikaupasta netin kautta.

Joten siis varsinaiseen kysymykseen. Mikäli asennan kyseiseen koneeseen Ubuntun, openSUSEn tai Mandrivan (helppokäyttöisyys tärkeää, sillä en ehdi joka välissä olemaan teknisenä tukena), mikä kannattaisi valita ja saisiko iPodia hallinnoitua jollain ohjelmalla helposti?[/quote]
Rytmilaatikko (eng. Rhythmbox) osaa mielestäni toimia ipodin kanssa aikas hyvinkin. Nopea googlaus tuotti ohjeen ipodin käytöstä rytmilaatikon kanssa: http://www.simplehelp.net/2007/07/03/how-to-manage-your-ipod-using-rhythmbox-in-ubuntu/
Rytmilaatikko taas taitaa tulla melkein kaikkien Gnome työpöytää käyttävien distrojen mukana.

KDE:n oletus soitin Amarok tukee osaa ipodeista: http://amarok.kde.org/wiki/Media_Device:IPod