Mikä jakelupaketti Asus eeepc 1201ha miniläppärille

Näitä kyselyitä varmaan tulee tänne riesaksi asti mutta kysynpä kuitenkin. Innostuin kokeilemaan Linux käyttistä ja asensin asuksen miniläppärille Ubuntun uusimmat distron ja lopputulos oli että auttamatta hidashan toi kone oli ubuntulle.

Onko kokemuksia just tuolle läppärille sopivasta distrosta. Olen aloittelija Linuxin kanssa ja tärkeää olisi jos paketin asennus olis suht simppeliä.

Ubuntun raskaus johtuu sen Unity-työpöytäsysteemin raskaudesa, jakelu sinänsä ei ole sen raskaampi kuin mikään muukaan. Kokeile kevytversio Lubuntua jossa on LXDE-työpöytä ja keveämmät ohjelmat: http://lubuntu.net/ Perustaltaan tuo on siis sama kuin Ubuntu, mutta kevyempi oloasultaan.

1 tykkäys

Minä suosittelisin Ubuntu MATEa, joka on muuten sama Ubuntu, mutta käyttää MATE-työpöytäympäristöä, joka perustuu GNOME2-työpöytäympäristöön, jota Ubuntu käytti ennen Unityä.

Kolmas, MATEa raskaampi vaihtoehto on Xubuntu, joka taas käyttää [XFCE]-työpöytäympäristöä. Lubuntu / LXDE on kevyin mahdollinen, jos haluaa kokonaisen työpöytäympäristön.

LXDEtä on tosin josus kritisoitu siitä, ettei se sisällä kaikkea tavallisesti tarvittavaa, en tiedä päteekö Lubuntuun, mutta ainakin Fedoran LXDEltä puuttui esimerkiksi kuvankaappaustyökälu kokonaan.

1 tykkäys

Kiitoksia vastauksista. Asensin lubuntun ja se vaikuttaa hyvältä ainakin näin alkuun. Nopea käynnistyminen ja toimii sulavasti. Yksi epäloogisuus tuossa jakelussa on. Jos jakelu on tarkoitettu tehottomille koneille niin miksi oletuksena tulee raskas mozilla Firefox? Se oli aivan sairaan hidas ja vaihdoinkin sen kevyempään selaimeen ja nyt kaikki toimii jouhevasti.

Kysyisin tätä Lubuntu-projektilta itseltään.

  • KiwiIRC-linkki (Englanniksi)
    • Pysy paikalla jonkin aikaa, ihmisiä ärsyttää kun joku kysyy kysymyksen ja katoaa viidessä minuutissa ennen kuin kukaan ehtii vastata!

Minusta jossakin vaiheessa Lubuntun oletusselain oli Chromium (Chromen avoimen lähdekoodin versio, josta puuttuu flash), mutta itse varmaankin laittaisin kevyelle jakelulle oletukseksi Midorin.