Mikä läppäri uudelle linuxin käyttäjälle?

Vanha pöytäkone alkaa olla historiaa ja uusi kone kai tietäisi siirtymistä Vistaan, joten ajattelin samalla vaivalla opetella nyt tähän Linuxin käyttöön ihan vaan, koska en pidä Microsoftin määräävästä markkina-asemasta. Uuden koneen olen ajatellut olevan siis kannettava ja käyttiksenä tämä Ubuntu.

Taustatutkimukseni on antanut tähän mennessä ymmärtää, että Lenovo, Dell ja HP, tukisivat parhaiten laitetasolla Linuxia.

Koneen hintahaitari on jotain alle tonnin, mutta money is not an issue. Kumminkaan en haluaisi maksaa liikaa ominaisuuksista joita en tarvitse.

Käyttö: Nettiä, valokuvien tiirailua, mesetystä ja koneen tulisi olla myös videotykin ja parin Genelecin ohjelmalähteenä, eli äänipiiriltä toivoisin ihan hyvää laatua ja tykille DVI-liitäntää. Web cam ei ole pakollinen, mutta joku mikki olisi mukava olla jos pitää skypettää.

Vaatimukset raudan osalta: 15" laajakuvanäyttö, pieni ja kevyt, hyvä akun kesto. Kone on jossain määrin reissukäytössä, eli ei mikää ihan muovirimpula. Sitten olen kaupassa nähnyt näitä kamalan kiiltäviä näyttöjä. Sellaista en halua, koska jos ne heijastelee kovin siellä kaupassa niin heijastelee ne sitten kotonakin.

Jos joku jotain keksii niin se olisi enemmän kuin sata jänistä. Tarjonta läppärisektorilla on todella laaja, enkä minä oikein jaksa/osaa siihen tutustua.

-Harri

tässä ei ole asennettua käyttistä, on edullinen, ja testattu Ubuntun kanssa, todettu toimivaksi, kokoonpanoon voi vaikuttaa annettujen vaihtoehtojen puitteissa.
http://fi.zepto.com/Shop/Notebook.aspx?notebookid=673

Moron vaan
kIITOS VINKISTÄ MUTTA KONE ILMOITTAA ETTEI OHJELMA OLE OLEMASSA?? :-\ :-\ ???