Mikä linux/työpöytäversio vanhalle mäkkikäyttäjälle

Olen vanha mäkkikäyttäjä. Ny olen miettinyt linuxiin siirtymistä (koneet ja ohjelmat halvempia). Minkähän linuxpaketin/työpöytäversion käyttö luonnistuisi parhaiten vanhalta mäkkistiltä? Eli mikä muistuttaisi eniten mäkkiliittymää???

Gnome voisi olla valintasi. Tervetuloa Linux.fihin, toivottavasti pääset asiassa jyvälle. On kyllä varoitettava, että Linux-työpöydällä asiat eivät ole vielä aivan yhtä kauniisti integroituna kuin osx:ssä, toivottavasti ei tule paha kulttuurishokki siitä.

Dreamlinuxin ulkoasu on melko suoraan kopioitu Macista, joten siinä tuntisit varmaan olosi kotoisaksi. En aikoinani juurikaan ihastunut 2.2 -versioon, mutta omat kokemukseni jakelusta ovat jo kohta puolentoista vuoden takaa, ja tuossa ajassa kehitystäkin on saattanut tapahtua.

Toisaalta voi olla parempi valita surutta jokin hyvin tehty ja viimeistelty, OS X -vaikutteista vapaa jakelu. Tällöin välttäisit ainakin tunteen siitä, että käytät kehnoa korviketta.

Kyllä GNU/Linuxjakelun saa aika hyvin tarvittaessa OSX:n näköiseksi, mutta sitä ohjelmiston sisäistä toimintaa ei niin helposti kuitenkaan saa toimimaan samalla tavalla ja yhtä hiotusti kuin Applen omassa tuotteessa.

Itse suosittelisin käyttämään jotain noista tunnetuista isommista jakeluista. Tällöin saat on samankaltaisen ohjelmistokokoonpanon jopa satojen tuhansien muiden käyttäjien kanssa, jolloin netistä löytää apuakin ongelmiin helposti. Suurien jakeluiden käytettävyys on myös yleensä hiottu hyvin kohdalleen.

Itse käytän Fedoraa, mutta hieman paremmin ensimmäiseksi Linux-jakeluksi sopisi ehkä Suomessakin erityisen suosittu Ubuntu.

Ja miksiköhän Ubuntu olisi ensimmaiseksi parempi? Perusteluja!

Itse käytän Fedoraa ja siinä moni asia toimii mielestäni helpommin (ja paremmin) kuin Ubuntussa. Fedorassa oli/on aikaisemmin monet toiminnot kuin Ubuntussa, esimerkkinä vaikkapa jo 9:stä lähtien ollut 3G/HDSPA laitteiden tuki, joka tuli Ubuntuun vasta viime versiossa. Kokemukseni myös muiden laiteiden liitettävyydestä ovat Fedoran puolella. Lisäksi pidän enemmän Fedoran ulkoasusta, joskin se on tietty makuasia.

Mäkkikäyttäjälle suosittelen Gnomea työpöydäksi. Uskon siirtymisen olevan helppoa.

[quote=“odysseus, post:5, topic:427”][quote author=muep link=topic=414.msg2001#msg2001 date=1225903451]
Itse käytän Fedoraa, mutta hieman paremmin ensimmäiseksi Linux-jakeluksi sopisi ehkä Suomessakin erityisen suosittu Ubuntu.
[/quote]

Ja miksiköhän Ubuntu olisi ensimmaiseksi parempi? Perusteluja!

Itse käytän Fedoraa ja siinä moni asia toimii mielestäni helpommin (ja paremmin) kuin Ubuntussa. Fedorassa oli/on aikaisemmin monet toiminnot kuin Ubuntussa, esimerkkinä vaikkapa jo 9:stä lähtien ollut 3G/HDSPA laitteiden tuki, joka tuli Ubuntuun vasta viime versiossa. Kokemukseni myös muiden laiteiden liitettävyydestä ovat Fedoran puolella. Lisäksi pidän enemmän Fedoran ulkoasusta, joskin se on tietty makuasia.

Mäkkikäyttäjälle suosittelen Gnomea työpöydäksi. Uskon siirtymisen olevan helppoa.[/quote]

Ubuntun kehityksessä on huomioitu Fedoraa paremmin esimerkiksi epävapaiden ohjelmien ja patenttirajoitteisten koodekkien käyttäjät, mikä yleensä uutta käyttäjää miellyttää kovasti. Samoin suomalaisen Ubuntu-yhteisön koko ja aktiivisuus ovat melko omaa luokkaansa, minkä seurauksena suomenkielistä apua Ubuntulle saa poikkeuksellisen hyvin. Fedorasta voi kyllä kysellä vaikka täällä foorumilla ja kyllä täältä usein joku vastaakin. Jos aloittelija nimenomaan Fedoralla haluaa aloittaa, niin ok, hieno homma! Itse kuitenkin näen Fedoran suunnattuna hieman teknisemmälle käyttäjälle, joka on nimenomaan kiinnostunut vapaiden ohjelmien uusimmasta tarjonnasta.

Hyvä jakelu se Fedorakin on ja itsekin sitä edelleen pääjakeluna käytän. Päämotivaationa Fedoran käyttön on nimenomaan jakelun voimakas panostaminen nimenomaan vapaiden ohjelmien kehitykseen ja jonkinlainen edelläkävijyys sen aiheuttamista hetkellisistä pikkuongelmista huolimatta.

Yellow dog linux taas olisi optimoitu omppu raudalle. Vanhalla mäkkikäyttäjällä on varmasti vanhoja omppuja nurkat täynnä :slight_smile: Siinä tulee kevyt Enlightenment E17 työpöytäympäristö oletuksena joka oli ennen compiz-fusion 3D härpäkkeitä se ympäristö mikä laitettiin näytille kun windowsia käyttävät kaverit tuli kahville.
Omasta kokemuksestani erilaisista työpöytäympäristöistä voin sanoa että kaikki ovat aluksi yhtä hankalan tuntuisia. Käyttämällä se selviää mikä on itselleen se sopivin.

Jos konees potkua riittää, niin sekä Gnomesta, että KDE:stä saa macOSX:n näköisen.
Vaan miksi sen pitäis muistuttaa jotain, mitä se ei ole ?

T:Jallu59

[quote=“Jallu59, post:8, topic:427”]Jos konees potkua riittää, niin sekä Gnomesta, että KDE:stä saa macOSX:n näköisen.
Vaan miksi sen pitäis muistuttaa jotain, mitä se ei ole ?

T:Jallu59[/quote]

Gnome defaulttina muistuttaa paljon OSX:ää, sama se ei kummiskaan ole, eikä samaksi tule.


Eero