Miksi Linux on hyvä?

Cerre kirjoitteli tällaisen wikin puolelle, mielestäni se sopii mielipidetekstimäisyytensä vuoksi paremminkin foorumin puolelle.

Omat ajatukseni siitä miksi Linux on kotikäytössä Waihtoehtoa parempi, ja miksi Debian on Linux-jakeluista paras.

Avoin lähdekoodi. Kuka tahansa pystyy ja voi tarkistaa lähdekoodin, eikä valmistaja voi lisätä käyttäjien tietämättä mitään takaovia. Sisäinen, kernel-tasoinen palomuuri. Ei juurikaan viruksia, ja tietoturva-aukot korjataan nopeasti. Sisäinen palomuuri. KDE Wallet manageriin uskaltaa tallentaa salasanat, mikä ei Waihtoehdossa tule tasan tarkkaan kuuloonkaan.

Muokattavuus. Jakeluja on niin nykyaikaisille (Fedora, Ubuntu) kun vähän vanhemmille koneille. Vectorin toimivuus 800-megahertsin Compaqissa on suorastaan leukaa loksauttava.

Debianissa on sen lisäksi käytännössä kaikki tarvittavat ohjelmat saatavana yhdestä ainoasta paikasta, ja käyttäjä pystyy vielä tasapainottelemaan vakavuuden ja ohjelmaversioiden iän välillä.

Linux on oikeastaan Waihtoehtoa parempi valinta kotikäyttöön, edellyttäen ettei pelaa ja muistaa aina tarkistaa yhteensopivuuden myös käytännössä kun hankkii lisälaitteita.

[quote=“Maakuth, post:1, topic:981”]Cerre kirjoitteli tällaisen wikin puolelle, mielestäni se sopii mielipidetekstimäisyytensä vuoksi paremminkin foorumin puolelle.

[quote]
Omat ajatukseni siitä miksi Linux on kotikäytössä Waihtoehtoa parempi, ja miksi Debian on Linux-jakeluista paras.

Avoin lähdekoodi. Kuka tahansa pystyy ja voi tarkistaa lähdekoodin, eikä valmistaja voi lisätä käyttäjien tietämättä mitään takaovia. Sisäinen, kernel-tasoinen palomuuri. Ei juurikaan viruksia, ja tietoturva-aukot korjataan nopeasti. Sisäinen palomuuri. KDE Wallet manageriin uskaltaa tallentaa salasanat, mikä ei Waihtoehdossa tule tasan tarkkaan kuuloonkaan.

Muokattavuus. Jakeluja on niin nykyaikaisille (Fedora, Ubuntu) kun vähän vanhemmille koneille. Vectorin toimivuus 800-megahertsin Compaqissa on suorastaan leukaa loksauttava.

Debianissa on sen lisäksi käytännössä kaikki tarvittavat ohjelmat saatavana yhdestä ainoasta paikasta, ja käyttäjä pystyy vielä tasapainottelemaan vakavuuden ja ohjelmaversioiden iän välillä.

Linux on oikeastaan Waihtoehtoa parempi valinta kotikäyttöön, edellyttäen ettei pelaa ja muistaa aina tarkistaa yhteensopivuuden myös käytännössä kun hankkii lisälaitteita.
[/quote][/quote]

http://www.whylinuxisbetter.net/


Eero

Debianissa on sen lisäksi käytännössä kaikki tarvittavat ohjelmat saatavana yhdestä ainoasta paikasta, ja käyttäjä pystyy vielä tasapainottelemaan vakavuuden ja ohjelmaversioiden iän välillä.

Tuo lause pätee useimpiin muihinkin distroihin ja niiden johdannaisiin: Ubuntu, Fedora, Suse, Mandriva, …, ja noin 200 muuta ;D
Mitenkään Debiania väheksymättä.

T:Jallu59
Ubuntisti

KEVEYS!!

vapaa, ilmainen.


Eero

Tuli tässä mieleen, että harmi kun on vähän paha sanoa Made in Finland. :smiley: Ellei sitten käytä, hyvin lievästi sanottuna, jokseenkin vanhaa versiota. Joka tapauksessa paljon se antaa, paljon se ottaa (ihan niinku mikään muu ei), vai toisinpäin…

Ehkäpä myös vaihtoehtojen määrä ja mahdollisuus valita/kehittää niistä itselleen sopivimmat työkalut on huomion arvoista!

Vapaus, keveys ja tasa-arvo. Tai siis jooo…

Itse aloitin Linuxin käytön, koska olin vattuuntunut vanhan läppärin nopeuteen. Sitten löysin Linuxin ja olihan tuo kun mikäkin salama verrattuna Windowsiin.
Nyt on kallis pelikone, mutta silti Linux on ykköskäyttiksenä, vaikka nopeushyötyä Windowsiin ei ole.
Ehkä eniten Linuxissa puhuttelee vapaus, muokattavuus ja onhan yhteisöllisyys ihan eri tasolla kuin Windowsissa.

Näkemykseni on, että kaikki mikä Linuxissa on hyvää perustuu pohjimmiltaan yhteen asiaan, nimittäin avoimeen lähdekoodiin. Avoimen lähdekoodin mahdollisuudet ovat rajattomat ja ajatellakaan sitä edistystä, jonka se voi koko ihmiskunnalle tuoda. Elämme kuitenkin nyt pimeää keskiaikaa… :-\

Linuxilla saa hyvin (helposti) töitä?

näin kävi itselleni (taas) kerran.

Ehkä pitäisi lisätä että linuxilla saa helposti hyvää palkkaa :wink:


Eero,
RHCE

Vähäisellä kokemuksella voin todeta, että ongelmien kautta olen saanut vanhasta koneesta käyttökelpoisen myllyn normaaliin nettikäyttöön. Tämä 7-vuotta vanha mylly käynnistyy alle 30 sekunnin ja selain on nopea.
Linuxin vapaudesta, koodauksesta ja koneen säätämisestä oman mielen mukaiseksi ei minulle ole hyötyä, koska olen tavallinen PC:n käyttäjä.
Se mikä Linuxissa on tavalliselle käyttäjälle vaikeaa on ongelmatilanteissa tarvittava Pääte-tasonen parametripuuro. Ohjelmapakettien lisäämisessä/poistamisessa meneekin jo sormi suuhun.
Täältä on onneksi löytynyt hienosti apua. Kiitos siitä.

[quote=“Ihme393, post:11, topic:981”]Vähäisellä kokemuksella voin todeta, että ongelmien kautta olen saanut vanhasta koneesta käyttökelpoisen myllyn normaaliin nettikäyttöön. Tämä 7-vuotta vanha mylly käynnistyy alle 30 sekunnin ja selain on nopea.
Linuxin vapaudesta, koodauksesta ja koneen säätämisestä oman mielen mukaiseksi ei minulle ole hyötyä, koska olen tavallinen PC:n käyttäjä.
Se mikä Linuxissa on tavalliselle käyttäjälle vaikeaa on ongelmatilanteissa tarvittava Pääte-tasonen parametripuuro. Ohjelmapakettien lisäämisessä/poistamisessa meneekin jo sormi suuhun.
Täältä on onneksi löytynyt hienosti apua. Kiitos siitä.[/quote]

Ja ei ole linuxissa jatkuvasti viruksia ja sekoilua…


Eero

Omat ajatukseni siitä miksi Linux on kotikäytössä Waihtoehtoa parempi, ja miksi Debian on Linux-jakeluista paras.

Minusta henkilökohtaisiin “tuntemuksiin” perustuvat jakelujen paremmuusvertailut soveltuvat aina parhaiten
keskustelualueelle “sodat eri jakeluversioiden välillä”. Varsin harvalla on riittävän laajaa ja objektiivistä asiantuntemusta
eri jakeluista, kertoakseen absoluuttista totuutta asiasta.
Toisaalta kuten Jehovan todistajatkin kertovat vakuuttavasti oman asiansa - kertokoot ne, jotka ovat löytäneet
parhaan jakelun puolestani aivan rauhassa.
Tietysti kun “mielipide” perustellaan joillakin argumenteilla, jää tunne, että ko. henkilö todellakin hallitsee
nuo LWN Distributions List jakelut pintaa syvemmältä.

Vältän itse kehuskelemasta jakeluilla, joita käytän - ja olen omaan käyttööni sopivimmiksi soveltuviksi.
Kukin valitkoon omaan käyttöönsä sopivimman. Eri jakeluversioiden erot ovat suhteellisen pienet, joten
tärkeämpää kuin vertailla jakelujen ominaisuuksia, on perehtyä valitsemansa jakelun ominaisuuksiin.

PS. Nykyinen Cerre linkki vie aika mitäänsanomattomalle sivulle :frowning:

[quote=“juyli, post:13, topic:981”][quote author=Maakuth link=topic=1032.msg5594#msg5594 date=1263331809]
Cerre kirjoitteli tällaisen wikin puolelle, mielestäni se sopii mielipidetekstimäisyytensä vuoksi paremminkin foorumin puolelle.
[/quote]

Minusta henkilökohtaisiin “tuntemuksiin” perustuvat jakelujen paremmuusvertailut soveltuvat aina parhaiten
keskustelualueelle “sodat eri jakeluversioiden välillä”. Varsin harvalla on riittävän laajaa ja objektiivistä asiantuntemusta
eri jakeluista, kertoakseen absoluuttista totuutta asiasta.
Toisaalta kuten Jehovan todistajatkin kertovat vakuuttavasti oman asiansa - kertokoot ne, jotka ovat löytäneet
parhaan jakelun puolestani aivan rauhassa.
Tietysti kun “mielipide” perustellaan joillakin argumenteilla, jää tunne, että ko. henkilö todellakin hallitsee
nuo LWN Distributions List jakelut pintaa syvemmältä.

Vältän itse kehuskelemasta jakeluilla, joita käytän - ja olen omaan käyttööni sopivimmiksi soveltuviksi.
Kukin valitkoon omaan käyttöönsä sopivimman. Eri jakeluversioiden erot ovat suhteellisen pienet, joten
tärkeämpää kuin vertailla jakelujen ominaisuuksia, on perehtyä valitsemansa jakelun ominaisuuksiin.

PS. Nykyinen Cerre linkki vie aika mitäänsanomattomalle sivulle :([/quote]

Henkilökohtaisena kommenttina voin sanoa, että debian ei sovi tuotantoon, kun se support cycli on aivan liian lyhyt.
Siis sellaiseen jossa systeemit ajetaan 24/7 tuotannossa.


Eero

Tuo on hyvä linkki, mutta tuossa maininnassa, että Linux EI ole hyvä (Books & printing industry) olen hieman erimieltä.

Itse olen tehnyt 7 vuoden ajan myös kaikki panotöihin liittyvät kuvankäsittelyt Fedorassa kombinaatiolla Inkscape ja Gimp sekä Separate+. Ilman, että olisi tarvinnut mitään muuta.

Kokopäiväiseen 5pv/vko/8h työhön tuo on kyllä hieman kökkö ja 24 bittisten kanavien puute on hieman hankala, mutta esimerkiksi me teemme muutamia lehtimainoksia, julisteita, postereita jne kuukaudessa ja “Photaria” ei ole tarvinnut kertakaan. Pienimuotoiseen tarpeeseen tuo kelpaa siis täysin! Henkilökohtaisesti toivomuslistalla on kyllä parempi/suora CMYK-tuki molempiin, Inkscapeen sekä Gimpiin. Ja samoin Inkscapeen muutkin grafiikkafiltterit eikä pelkkä png.

Kyseiseltä sivustolta puuttuu myös se tärkeä tieto, että ohjelmistokehitykseen on työkalut valmiina! Ja paketinhallinnasta löytyy suoraan jopa QT, joka on ehdottomasti paras C++ GUI framework markkinoilla. Enää ei ole mitään syytä pitää epästandardia, alustariippuvaista ja raskasta .NET+VS kombinaatiota winukan alla kun voit koodata ilmaiseksi softaa, joka pyörii Linuxin lisäksi Mac:ssä, Windowsissa ja monissa puhelimissa!