Millä ajelet?

Tämän vuoden virallinen kysymys: millä ajelet.

Linuxilla XP:n rinnalla. Linuxia olen käyttänyt jokapäiväisesti noin 1½ vuotta sitten. Arch Linuxia ajelen ensisijaisena käyttöjärjestelmänä kohta vuoden ja todennäköisesti vielä pitkään. (luutavasti niin kauan, kunnes sen kehittäminen lopetetaan…) XP taas jää ihan puhtaaksi pelialustaksi. Jossain vaiheessa tosin tulee Vista XP:n tilalle, muttei varmaan tule tapahtumaan ainakaan tänä vuonna.

Linuxihan tässä pörisee… rinnalla tosin on läppärin mukana tullut Vista, mut en edes muista koska olen viimeksi kyseistä hökötystä käyttäny.

Pääasiassa Ubuntulla. Meillä on 4 konetta, yhdessä Ubuntu (Vista poistettu tällä viikolla), yhdessä Xubuntu, yhdessä Vista ja Ubuntu ja yhdessä XP ja Ubuntu. XP:tä käytän vain, kun tarvitsen skanneria, Vistaa käytän vain äärimmäisessä hätätapauksessa.

itse käytän kubuntua ja puolisko omalla koneella ubuntua, tuohon yhteen ylimääräiseen asensin pitkästä aikaa xp:n(viimeksi ollut käytössä noin ~4-5vuotta sitten w2k) ihan vaan simcityn pelaamista varten…
Ubuntua on tullut käytettyä fedoran, mandraken ja jonkin aikaa kestäneen gentoon jälkeen helppoutensa ja erityisesti hyvän ohjelmatarjonnan takia.
apt-get on niin mahtava keksintö ja kubuntu/ubuntu levyllä tulee sopivasti eniten käytetyt ohjelmatkin suoraan.

Puuttuu vaihtoehto Vista + Linux tosin Xp + linux taitaa ajaa saman asian…

BSD + Linux puuttuu myös :slight_smile:

Olis voinut monivalinta äänestyksessä.

Ite käytän pääsääntöisesti mac os x 10.5.4 molemmissa ppc-koneessa.
Ibm läppärissä edelleen win xp ja simplymepis 6.5 joka on nyt enemmän käytössä.
Pc-koneessa win xp ja pclinuxos 2007 joka jää vähemmän käytettäviksi näytön sopivuuden ongelman takia.

Edit: jouduin ottaa toisen näytön käyttöön jotta voin käyttää pclinuxos:ia.

Windows Vista tällä hetkellä. Olen kokeillut Linux-distroista Ubuntua, Fedoraa ja Mandrivaa, mutta mikään niistä ei sopinut minulle. Opensusea olen lataamassa ja aion asentaa sen.

Itsekkin tuli käytyä läpi n. 20 eri distroa ennen kuin löytyi se sopiva. Ja vieläkin sitä tulee kokeiltua toisia distroja vboxissa.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan distron. :wink:

Nyt taas ollaan pelkällä Windows Vistalla, kun openSUSE 11 ei sitten ollutkaan mulle sopiva. Nyt on Debian tähtäimessä.

Oma kokoonpanoni tällähetkellä.

2* OSX
1* Centos
1* Xp (naisen)
1* opensuse 11 (duuniläppäri)

Windows xp. Olen tilannut Ubuntu 8.04:n. Olen myös asentanut Ubuntun.

Ja nyt sitten ajelen Vista+Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex-kokoonpanolla.

Työpöydässä Arch Linux ja Virtualboxissa pyörii milloin mitäkin.

Kahdessa palvelimessa on, ehdoton ykkönen, FreeBSD. Varmuuskopiointikoneen virkaa ajaa Debian.

Nyt ajelen Vistalla ja Kubuntu 8.10:llä. Hyvin on toiminut KDE 4.1.x-työpöytäympäristö pientä hidastelua lukuun ottamatta.

Pääasiassa Fedoralla (nyt 10) läppärissä, pöytäkoneessa vielä XP kun ei jokaista spesiaalisoftaa saa linukassa pyörimään. Serverillä rullaa Centos 4, reitittimessä DD-WRT ja navigaattorissa TomTom :). Live-cd:t Knoppix ja DSL on olleet monesti avuksi eri projekteissa.

Fedora 9 ajelen ns.pääkoneella. Kuudes vuosi menossa. Xp on toisella koneella, sanonkin sitä pelikoneeksi.
Win98 on kolmannella koneella ja se on mun scanneri/kopiokone kone.
Aikoinaan tuli ostettua liian hyvä ja linuxiin sopimaton taso scanneri, siksi toi vanha kone.
Sitten nurkissa lojuu noita testikoneita. Niin ja kaikki koneet ovat pöytäkoneita.

OSX+LINUX

Mac-läppäri #1: Debian
Mac-läppäri #2: OS X

PC-läppäri #1: Ubuntu
PC-läppäri #2: Debian

Mac OS X (Snow Leopard)
OpenSuse 11.1 (x64)
SLED 11 (Suse Linux Enterprise Desktop) (x64)
Windows 7 (x64)

Lisäksi palvelin versiota:

SLES 11
RHEL 5
W2K3 (Windows)
W2K8

Pakko lisätä tosi objektiivinen kommentti :wink: mutta kyllä PC- rauta on paxkaa (kannettavat). Toki eroja on mutta itse olen käyttänyt FujitsuSiemenssiä, IBM:ää, DELL:iä ja HP:tä. Satunnaisesti myös muita. Jos kone on sulla joka työpäivä mukana se on lähes varmasti mekaanisesti romuna 2-3 vuoden käytön jälkeen. Tämä johtuu halvoista (vaikka näyttävistä) muivikuorista. Kuoret alkavat elää 2-3 vuoden käytön ja kantamisen jälkeen. Tämän jälkeen hajoaa hyvin pian emolevy ja sitäkautta koko kone. Nyt on käytössä aktiivisemmin yksi perus MacBook Pro (alumiini kuoret ovat aika vakuuttavat) ja Fujitsu Celcius H270 (tämän laatuun en usko joten otin siihen 4 vuoden takuulaajennuksen). Edellinen Celcius (H240) meni kolmessa vuodessa romuksi.