Minkä distron valihteisin

en tiedä mitä arvostan enemmön distrossa (ja sitä myötä työpöytäympäristössä): vakautta vai kustomoitavuutta? näillä siis vittaan ehkä ubuntuun (lts) ja archiin (ja manjaroon). mulla ubuntusta ja manjarosta kummastakin hieman kokemusta, ja kummatkin toimi mahtavasti, ehkä jopa manjaro toimi hieman paremmin (saattaa johtua kde:stä ja ubuntussa oli gnome).

joten auttaisko joku tekeen päätöksen?

Manjaro KDE on lyömätön vaihtoehto. :slight_smile:

1 tykkäys

Tai jos haluaa paljon päivityksiä ja olla veitsenterällä niin openSUSE Tumbleweed KDE, saat aina uusinta uutta.

1 tykkäys

no joo manjaro kde oli hyvä kyllä. mut pitää miettiä vielä lisää.

Itselleni ei ole kovinkaan pajoa väliä, millä työpöydällä ajelen, siksi ajelen kevyt-distroilla.

Tällä hetkellä koneessani on Ubuntu Mate, mutta aiemmin käytin Lubuntua. Kummallakin tulee toimeen, eikä pahemmin hidastele Ryzen 7-koneessani.

2 tykkäystä

saatanpa itse päätyä ubuntuun kde:llä, mut en kuitenkaan kubuntuun

Siinä vaan tulee Gnome väkisin ensin, sen poistaminen on oma jumppansa.
Sillä kokemuksella (3 vuotta) joka minulla on uskallan edelleen suositella Tumbleweedia…
Mutta eihän sitä Gnomea ole pakko poistaa toimii sitten se jos KDE jumittaa?

1 tykkäys

haluan järjestelmältäni vakautta, toki ei manjaronkaan kanssa ollu mitään ongelmia.

1 tykkäys

Minulla ei ollut suurempia ongelmia openSUSE Tumbleweedin kanssa, mutta halusin välillä kokeilla jotain muuta. Sellaiseksi tarjoutui Manjaro.
Jos vakautta pitää saada sitä tarjoaa opsenSUSE Leap, joka on nyt versiossa 15.6.
openSUSE:n hyvä puoli on suomenkielinen erittäin ammattitaitoinen tukifoorumi.

Onhan minulla ollut Arch:kin pariinkin oteeseen ja sen olen aina saanut solmuun. :blush:
Jospa tämä Manjaro olisi siinä suhteessa erilainen. Päivityksiä ei ainakaan tule, muita kuin selaimet päivityy ja joskus joku muu paketti. Kovin on rauhallinen jos vertaa Tumbleweediin.

1 tykkäys

pistin nyt manjaron. toki voinhan mää sitä opensuseakin kokeilla kerta sinä sitä kovsti suosittelet.

Joo, suosittelen. Leapin kohtalo on jokseenkin sekaisin. Huhuja kuuluu että se muutetaan osin rolliing-jakeluksi. Tumbleweed on sitä koko sydämmestään ja päivityksiä tulee joka päivä lähes, mutta ei ne minun aikana tainnu kertaakaan sotkea mitään. Minä itse olin sitten se joka sotki jos joku jotakin sotki. :smiley:

1 tykkäys

Tässää mahdollinn Leapin korvaaja, kukaan ei kerro mitään. Ihme touhua! :stuck_out_tongue: Portal:Slowroll - openSUSE Wiki
On vasta Beta-vaiheessa eli ei ole vakaa, en suosittele vielä.

1 tykkäys