Minkä laajakaistan valitsisin? Luotettava myös ruuhka-aikoina?

hei,
olen pitkään käyttänyt mobiililaajakaistaa mutta haluaisin nyt siirtyä kiinteään.
monista syistä, mm. koska todellinen nopeus vaihtelee liikaa (toisin sanoen, joskus, ruuhka-aikoina, se ei oikein toimi ollenkaan).
kuulemma kiinteälläkin verkkoyhteydellä on samat ongelmat, mutta (A)DSL on sellainen teknikka jolla saa aina saman verran laajakaistaa. Näin luin jossain.
Rupesin etsimään ADSL-tarjouksia, soneralla on nyt sellainen, mutta yllättäen siinäkin lukee että todellinen nopeus vaihtelee. ei tarkkaan sanottu kuinka paljon, mutta sopimuksen nimi on esim. 8/1 Mbitti, minkä tulkitsen siten että vähintään 1Mb/s. Se on aika vähän (vastaa 128kB eli kilotavua/s).
Kaikilla Tarjousliittymillä on tuo nn/1 Mb pääte, eli vaikka kuinka paljon laajakaistaa tilaa, ruuhkaikoina se voi olla enää 1Mb/s.

Vähän turhaa selitystä tämä mutta onko tavallisille ihmisille (puhelintöpseli kotona) edes tarjolla luotettava laajakaista?
Minun tarpeisiin se olisi vähintään 3Mb/s. Maximilla sitten ei ole niin paljon väliä.

Siis se ensimmäinen numero ilmoittaa koneellepäin tulevan kaistan ja toinen lähtevän. En tiedä miten hyvin noissa nopeammissa ADSL-liittymissä toteeutuu tuo nopeus, mutta ainakin käyttämässäni 1M/512K liittymässä nopeus on toteutunut varsin hyvin, vaikka korvessa asunkin. ADSL on tosiaan tekniikka, jossa on eri nopeus eri suuntiin, mutta esimerkiksi nettisurffauksessa tarvitaan hyvin vähän ylöspäin (palvelimelle päin) olevaa kaistaa.

Minä taisin aloittaa laajakaistani jostain 256 kbit/s tai vastaavasta megan murto-osasta, ja olin itse asiassa enimmäkseen tyytyväinen. Perus-WWW sekä sähköposti eivät enempää kaipaa. Vasta äänen ja kuvan siirto ym. vaatii enemmän. Toisaalta, nykyäänhän ei alle 8 Mbit/s laajakaistoja taideta myydäkään, ainakaan isoimpien kaupunkien ulkopuolella. Sen uskoisin riittävän kaikille, joilla ei kaiken aikaa multimediavirta kulje maailmalta koneelle.

Muistelen lukeneeni joitakin palveluntarjoajien esitteitä, joissa luvataan yhteyden olevan vähintään puolet tuosta nimellisnopeudesta. Omalla kohdallani on nimellisnopeus usein jopa ylitetty (testiohjelmien) mukaan, paluukanavakin väh. 80% luvatusta.
Nykyisin käytössä on kaapeli 10M/10M, eikä tarjollaoleva 100M/10M ollut meidän taloudessamme tarpeen. Aiemmin ADSL oli 24/1, mutta taloyhtiön vanhat piuhat eivät tarjonneet max. nopeutta vaan tuollaiset 12M, joka kuitenkin riitti ihan mainiosti.

Meidän kylällä (Rääkkylässä) tutut ovat valittaneet, että paikallisen teleoperaattorin (Soneran) nopeudet ovat paljon hitaammat kuin mitä on luvattu, eli todellisuudessa tulee bittejä sekunnissa vain puolet. Itselläni on Saunalahti, mutta sen myynti paikkakunnalle on lopetettu vähäisen kysynnän vuoksi. Koska Saunalahdella on tällä kylällä vähän asiakkaita, liittymä on aina ruuhkaton ja 8 Mbit/sek nopeus vaihtelee Sam Knows-mittauksen mukaan 4-8,5 Mbit/sek. Sam Knowsin kuukusikäyrä on aivan tasainen, pyörii siinä 8 Mbit/sek kohdalla. Paikkakunnalle rakennetaan nyt valokuitua ja koska kuituasiakkaita on vielä vähän, yhteydet ovat ruuhkattomia. Minunkin talon nurkalla on jo kuitukieppi, mutta se kytketään vasta ensi kesänä. Hinnoittelusta vielä: Soneran asiakas joutuu tekemään yleensä kahden vuoden sopimuksen, muuten kuukusihinta on sikakallis. Minulla Soneran hinta nousi jo lähes kaksinkertaiseksi aikoinaan. Saunalahdella tein aikoinaan kahden vuoden tarjoussopimuksen, mutta sen päättyessä Saunalahti ehdotti, ettö jatketaaan samalla hinnalla (38 eur/kk+alv korotus 1+1 % eli vielä alle 39 eur/kk) toistaiseksi. Olen siis nauttinut Sauniksen tarjouksesta jo viisi vuotta. Valokuidussa on täällä kaksi vaihtoehtoa, 37,50 (10 Mbit/sek) ja 50 e/kk (100 Mbit/se). Serkulleni tulee 100 Mbit/sek, mutta langaton läppärin yhteys rajoittaa nopeuden 40 Mbit/sek, hän tuntuu silti olevan nyt tyytyväinen tapeltuaan ensin vuosia Soneran kanssa Rasiavaaran kylässä.

Kiitos kaikista vastauksista!
Tästä on tosiaan paljon apua.

Minä selkeästi tulkitsin sopimuksen 8/1Mb nimitystä väärin; löysin soneran adsl-käyttöehdoista:
“Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään 40 prosenttia tästä nopeudesta.”

Siitä seuraisi 8Mbittin sopimuksesta vähintään juuri vähän päälle 3Mb. Kuulostaa jo paremmalta.

SuperOscarille voisin vielä sanoa että olen periaatteessa samaa mieltä hänen kanssa mutta monet vain selaimen kautta toimivat palvelut vaattii paljon kaistan laajuutta ja jos esim haluan juuri perjantai-iltana käyttää nettipankkini joudun odottamaan ja odttamaan ja selain vain pyörii ja pyörii…
Tuollaisiin tilanteisiin lähinnä kaipaan parannusta, siksi takuulla luvattu miniminopeus on minulle tärkeä.

[quote=“ohnonot, post:6, topic:1481”]Kiitos kaikista vastauksista!
Tästä on tosiaan paljon apua.

Minä selkeästi tulkitsin sopimuksen 8/1Mb nimitystä väärin; löysin soneran adsl-käyttöehdoista:
“Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään 40 prosenttia tästä nopeudesta.”

Siitä seuraisi 8Mbittin sopimuksesta vähintään juuri vähän päälle 3Mb. Kuulostaa jo paremmalta.

SuperOscarille voisin vielä sanoa että olen periaatteessa samaa mieltä hänen kanssa mutta monet vain selaimen kautta toimivat palvelut vaattii paljon kaistan laajuutta ja jos esim haluan juuri perjantai-iltana käyttää nettipankkini joudun odottamaan ja odttamaan ja selain vain pyörii ja pyörii…
Tuollaisiin tilanteisiin lähinnä kaipaan parannusta, siksi takuulla luvattu miniminopeus on minulle tärkeä.[/quote]

ADSL tekniikasssa nopeuden ratkaisee yhteys (matka) lähinpää keskukseen. Yleensä sillä pääsee suht hyviin yhteyksiin, ellei ihan korvessa asu.

itse suosin kaapelimodeemia, mutta se on vaan kaupungien keskustoihin otettavissa…

Eero

Meillä taloyhtiö valitsi kaapelin, ja taloon asennettiin uudet valokuituyhteydet. Henkilökohtainen yli 12-vuotta käytössäollut ADSL-yhteys lakkasi toimimasta.
Palveluntarjoaja hyväksyi määräaikaisen sopimuksen irtisanomisen kesken sopimuskauden.

[quote=“eero, post:7, topic:1481”][quote author=ohnonot link=topic=2249.msg9335#msg9335 date=1360489492]
Kiitos kaikista vastauksista!
Tästä on tosiaan paljon apua.

Minä selkeästi tulkitsin sopimuksen 8/1Mb nimitystä väärin; löysin soneran adsl-käyttöehdoista:
“Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään 40 prosenttia tästä nopeudesta.”

Siitä seuraisi 8Mbittin sopimuksesta vähintään juuri vähän päälle 3Mb. Kuulostaa jo paremmalta.

SuperOscarille voisin vielä sanoa että olen periaatteessa samaa mieltä hänen kanssa mutta monet vain selaimen kautta toimivat palvelut vaattii paljon kaistan laajuutta ja jos esim haluan juuri perjantai-iltana käyttää nettipankkini joudun odottamaan ja odttamaan ja selain vain pyörii ja pyörii…
Tuollaisiin tilanteisiin lähinnä kaipaan parannusta, siksi takuulla luvattu miniminopeus on minulle tärkeä.
[/quote]

ADSL tekniikasssa nopeuden ratkaisee yhteys (matka) lähinpää keskukseen. Yleensä sillä pääsee suht hyviin yhteyksiin, ellei ihan korvessa asu.

itse suosin kaapelimodeemia, mutta se on vaan kaupungien keskustoihin otettavissa…[/quote]

Itse myös suosisin kaapelimodeemia. Ainakin täällä Lahdessa nopeudet ovat suurin piirtein samanlaisia kuin luvataankin. Kokeilin myös ADSL:ää by Sonera, mutta nopeus oli vain n. 50 % luvatusta, joten sen jälkeen siirryimme takaisin kaapelimodeemiin.

[quote=“peran, post:9, topic:1481”][quote author=eero link=topic=2249.msg9338#msg9338 date=1360602183]

ADSL tekniikasssa nopeuden ratkaisee yhteys (matka) lähinpää keskukseen. Yleensä sillä pääsee suht hyviin yhteyksiin, ellei ihan korvessa asu.

itse suosin kaapelimodeemia, mutta se on vaan kaupungien keskustoihin otettavissa…
[/quote]

Itse myös suosisin kaapelimodeemia. Ainakin täällä Lahdessa nopeudet ovat suurin piirtein samanlaisia kuin luvataankin. Kokeilin myös ADSL:ää by Sonera, mutta nopeus oli vain n. 50 % luvatusta, joten sen jälkeen siirryimme takaisin kaapelimodeemiin.[/quote]

kaapelimodeemi on hyvä, jos latenssi ei haittaa. eurodocsis v3 kait hieman sitäkin paransi.


Eero