Mint-17 kaatui, nyt varatilassa, uudelleen asennusko?

Firefox Youtube jumitti 64bit Mint-17:n niin, että oli pakko mennä napille. Sen jälkeen käynnistykset päätyvät kirjautumisen jälkeen tapahtuvaan kaatumiseen, “Cinnamon kaatui…”, jossa tarjotaan joko uudelleen käynnistystä (kaatuu taas) tai siirtymistä varatilaan. Kirjautumisvaihessaa voi valita 4-erilaista käynnistystapaa, joista en ymmärrä mitään. Jokainen niistä päätyy joko em. kaatumiseen ja varatilan mustaan ruutuun tai sitten oikealla taustakuvalla olevaan ruutuun, jossa ei kuitenkaan ole mitään toolbaria tms eikä mitään ohjelmaa pysty käynnistämään.

Onko mitään keinoa korjata käyttöjärjestelmää? Vai onko pakko asentaa Mint-17 uudelleen? Olen windos-ihminen,aloitin tappelut linuxin kanssa viime keväänä: ubuntu-linux16-linux17… Mint-17 olen joutunut asentamaan uudelleen jo kaksi kertaa. Alustana jotain 7v vanha Dell Latitude D630.

Tarvis vähän tarkempia tietoja. Silloin kun se firefox jumitti, niin kaatuiko pelkkä firefox vai koko linux-järjestelmä? Oliko kaatuminen totaalinen eli liikkuiko edes hiiren kursori? Jäikö äänet “luuppaamaan”. Oletko vaihtanut työpöytä-teemaa oletus työpöytä-teemasta toiseksi? Löysin yhden siihen viittaavan artikkelin, jossa työpöytä-teema oli vanha ja se aiheutti ongelmia kirjautumisen yhteydessä. Cinnamon luulisi pyörivän tuossa sinun koneessasi, mutta harkitsisin silti jotakin lxde-tyyppistä työpöytää ellei ole jokin pakottava tarve käyttää cinnamoa.

Täytyy suoraan sanoa, etten missään tapauksessa suosittele Cinnamonia noin vanhaan koneeseen, sillä noilla tehoilla ei pyöritetä Cinnamonia. Linux Mintin käyttäjän kannattaa ennemmin valita MATE.

Oliko päivitys kesken kun sammutit koneen? Cinnamon on luultavasti rikkoontunut, voit kokeilla asentaa Cinnamonin uudelleen ja poistaa Cinnamonin asetukset kotihakemistosta.

Minkälaisen tulosteen komento tail -n 20 /var/log/apt/history.log antaa?

Kannattaa myös tarkistaa kiintolevyn kunto SMART-lokeista esimerkiksi graafisella GSmartControl-ohjelmalla.

Kone siis 64bit dellin läppäri, latitude d630, ehkä vm. 2008
2duo CPU 1,8GHZx2, 4G/150G intel Corp. Mobile, näytönohjain joku GM965/GL960 integr. graph. contr.

Jumiutumisen kuvaus:
Ei meneillään olevia päivityksiä. Youtube kokoruutunäytössä. Kone meni täysin jumiin, ei hiirtä ei mitään --> pakko painaa virtanappia. Sen jälkeisestä käynnistysyrityksestä pääsikin enää tähän varatilaan, jossa nyt olen. Joitakin kertoja aiemminkin firefox oli kaatunut tai jumiutunut, mutta silloin ei tarvinnut mennä napille.

Työpöytätemaa en osannut vaihtaa (olen linux-aloittelija). En ole kuitenkaan vaihtanut mitään teemaa asennuksen jälkeen, taustakuvaa lukuunottamatta, ja senkin vaihdoin nyt oletuskuvaan.

Asensin SmartControllerin, se näytti, että kiintolevy OK.

tail -n 20 /var/log/apt/history.log
Ikävä kyllä, en keksi miten tässä varatilassa pystyy avaamaan komentoikkunan. Näyttö on siis musta ja vas. yläkulmassa erottuu juuri ja juuri pieni teksti “Sovellukset”, josta avautuu lupaavasti valikoita - ja sieltä kautta mm. SmartControllerin asennus onnistui ja tämän Firefoxin käynnistys yms, mutta missään ei näy komentoikkunan avauskuvaketta!
Huom!
Tutkin järjestelmälogeja asetus-valikoista käsin, mutta harmillisesti siinä oli vain 2vrk, ja jumi tapahtui 3pv sitten.

Olen yrittänyt myös ajaa päivityksiä koneelle, ja se lähtee käytiin lupaavasti: kysyy varmennusta, näyttää valtavan listan päivitettäviä ohjelmia (ennen jumiutumista kaikki päivitykset oli toki ajettu), mutta kun aloitan päivitykset, ei tapahdu mitään. Olen yrittänyt useita kertoja.

Mulla on käynnistystikku, joten saan tietysti asennettua uudelleen. Täytyy yrittää tallentaa books-marksit, tiedostot yms. jonnekin tikulle, linuxissa muistaakseni jokin backup-työkalu, en ole käyttänyt.

Ilmeisesti linuxiin ei ole mitään työkalua, jolla voisi yrittää korjata käyttöjärjestelmää? Kannattaisiko uudelleen asennusta yrittää jossain custom-tilassa, eli asentamalla ensin jonkin (epäilyttävän, minkä?)palasen sinne tänne ja kokeilla, joska lähtisi toimimaan.

Linux jakeluja on satoja ja ne poikkeavat toisistaan jonkin verran. En muista onko juuri Linux Mintiin mitään erillistä korjaustyökalua, kun en itse sitä käytä. Ainakin useimpien Linux-jakeluiden asennuslevyiltä voi pudottautua Rescue-tilaan josta pääsee järjestelmää korjaamaan käsin.

Kokeile [tt]CTRL[/tt] - [tt]ALT[/tt] - [tt]F2[/tt] (tai joku muu F-näppäin)
Jonka jälkeen kirjaudu sisään tunnuksillasi.

Kokeile poistaa Cinnamonin asetukset komentamalla:

rm -rf ~/.cinnamon

Seuraavaksi päivitetään APT:n pakettivälimuisti ja asennetaan Cinnamon uudelleen:

sudo apt-get update && sudo apt-get -y install --reinstall cinnamon

Lopuksi käynnistetään kone uudelleen:

sudo reboot

Mikäli asennat Linux Mintin uudelleen, niin asenna ihmeessä MATE-versio. MATE on paljon kevyempi ja vakaampi kuin Cinnamon.

Tai Mint Xfce, sekin toiminee tuossa koneessa OK.

Ok, kiitos kaikille neuvoista.
Saattaa olla että koikeilen vielä tuota cinnamon-asetusten poistoa. Ensin pitää kuitenkin pelastaa omia tiedostoja ja booksmarkseja, koska uudelleenasennus tässä alkaa pahasti taas häämöttää. Cinnamon tullut tikulle ilmeisesti vahingossa, kun en sitä tehdessä, enkä vieläkään, mitään näistä eri versioista ymmärtänyt. Olisi tietysti pitänyt havaita, että mate kannattaa laittaa.

http://linux.fi/wiki/Cinnamon on vielä pahasti keskeneräinen ja varsinkin suomenkielentuki on puutteellinen.

Hei, vielä yksi kysymys: Mikä tiedosto/hakemisto pitää kopioida, jotta booksmarksit saa talteen?
Tuli backup-vaikeuksia: Varatilassa ei näy tikkua, enkä edes yrittänyt linuxin backupin ajoa, vaan päätin suosiolla kopioida omat tavarat zippinä sähköpostiini liitteeksi, josta saan ne sitten palautettua.

[quote=“mint-kaatu, post:9, topic:1628”]Hei, vielä yksi kysymys: Mikä tiedosto/hakemisto pitää kopioida, jotta booksmarksit saa talteen?
Tuli backup-vaikeuksia: Varatilassa ei näy tikkua, enkä edes yrittänyt linuxin backupin ajoa, vaan päätin suosiolla kopioida omat tavarat zippinä sähköpostiini liitteeksi, josta saan ne sitten palautettua.[/quote]

Jos saat selaimen auki niin kirjanmerkit voi suoraan viedä HTML-tiedostoon.
[tt]Firefoxin päävalikko —> Kirjanmerkit —> Näytä kaikki kirjanmerkit —> Vie Kirjanmerkit HTML-tiedostoon…[/tt]

Mikäli et saa selainta auki niin kirjanmerkit löytyvät kotihakemistosta [tt].json[/tt]-muodossa. Hakemistopolku on:
[tt]~/.mozilla/firefox/satunnainen_merkkijono.default/bookmarkbackups[/tt]

[tt].mozilla[/tt] on siis piilotettu hakemisto eikä se näy suoraan kotihakemistossa. Hiiren oikealla napilla valikosta saa piilotetut tiedostot näkyviin.

IHME ON TAPAHTUNUT, cinnamon käynnistyi täysin yllättäen!!
Kun yritin aloittaa edellä ehdotetut cinnamon-reinstallit komentoikkunassa, tuli jotain hässäkkää ennen kuin ehdin kirjoittaa ainoatakaan komentoa, ja piti bootata. Tällä kertaa valitsin summanmutikassa käynnistysdialogin valikon vaihtoehdoista neljännen eli C2:n (Last, Suorita Xclient, C1=cinnamon, C2=cinnamon software rendering). En tiedä, mitä eroa noilla on, mutta kaikkia niitä olin kokeillut jo aiemminkin, tuloksetta. Edellisen C2-käynnistysyrityksen ja tämän välillä olin ainoastaan tehnyt sen edellä kertomani taustakuvan vaihtamisen oletuskuvaan - vihreä tausta, jossa lukee Linux Mint. Ehkäpä se on vaikuttanut tässä jotakin?? Mutta mitäpä tuosta, hienoa, että kone pelaa taas :smiley:

Jos tarvii vaihtaa vain työpöytää niin firefoxin bookmarksia ei tarvi backupata. Samoin myös jos vaihtaa eri linux-distribuutiota / uudelleen asentaa ja kotihakemisto on eri partitiolla niin bookmarksit pitäisi toimia ilman varmuuskopiota (olettaen että käyttää suht samaa versiota selaimesta).

Itse asensin juuri äskettäin uusimman Mint 17.1 Cinnamonin.Suomenkielisenä.
Kone on keski-ikäinen Toshiba tuplaytimellä.Hyvin on Cinnamon siinä toiminut.
Vain yksi ongelma on.Päivitykset ei tule automaattisesti.Joudun aina hakemaan ne.
Minulla on toisella vanhemmalla koneella Mint 17 Qiana.Se tarjoaa päivityksiä säännöllisesti.
Miten saan tämän Cinnamonin tekemään niin?
Olen jo yrittänyt eri keinoja saada päivitykset automaattisesti vielä onnistumatta.
Jos ei onnistu tämä päivitysasia,pitää asentaa uudelleen Mint Toshibaan toisella työpöydällä.