Mint-asennus usbilta (tai miltään) ei onnistu

Olen yrittänyt asentaa Mintiä Usbilta, cd:lta ja dvd:lta enkä ole onnistunut siinä mitenkään. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia ja mahdottomia biosin asetuksia (Ami bios) mutta silti buuttausjärjestys ei muutu vaan aina menee niin että yrittää ensin floppy, cdrom, ide-0 jonka jälkeen xp hurahtaa käyntiin. Jatkuva rebuuttaaminen alkaa jo ottaa pattiin, wimppa kun on hiukan hidas käynnistymään joten nyt kaipaan viisaita neuvoja.

Googlettamalla sain selville että vika on mahdollisesti biosin virussuojauksessa joka estäisi uuden käyttiksen asentamisen, mutta en ole löytänyt kuvatun kaltaista kohtaa biosista. Toki se voi olla jollain muullakin nimellä jossain muussa kohdassa, mutta kun nuo biosin lyhenteet eivät kerro minulle yhtään mitään enkä ole löytänyt riittävän selkokielistä ohjetta minkä turvin uskaltaisi muttaa niitä asetuksia siten ettei kone pimene lopullisesti.

En tiedä taidoistasi tietokoneiden suhteen, joten kysyn joitain perusjuttuja.

Olethan polttanut sen CD-levyn oikein? Eli siellä on useita tiedostoja eikä vain yksi .iso-päätteinen.

Tallennathan biosin asetukset, kun suljet sen? Esc:iä painelemalla tuskin tallentuu. Tosin jos tarkistaa sen CD:n ennen kiintolevyä, niin sitten sillä ei pitäisi sen kohdalla olla väliä.

USB:ltä käynnistettäessä aika monesti pitää se tikku laittaa kiintolevyjen käynnistysjärjestyksessä ennen IDE tai SATA -liitäntäistä. Eli ei siitä listasta missä on myös CD-asemat vaan siitä jossa on kiintolevyt (Hard disk boot order tjms.), siitäkin huolimatta, että USB-alkuisia valintoja on molemmissa listoissa. Näin ainakin monessa käyttämässäni koneessa.

Olen jokusen linukan asentanut joten levykuvien teko onnistuu ja tämä bios ei vain käyttäydy niinkuin normaalisti.

Pitää mennä kurkkimaan sitä hard disk boot orderia tjsp. kunhan pääsen puoliltaöin töistä. Tarkoitatko että minun pitäisi kajota cmos setupiin jossa asetetaan primary+secondary master ja slave vai mitä minun pitäisi muuttaa?

Sielä BIOSissa pitäisi kyllä olla ihan käynnistysjärjestys jossain. Itselläni on ainakin ollut yleensä (niissä koneissa, jotka ovat riittävän uusia käynnistymään USB:ltä) kaksi listaa. Toinen normaali käynnistysjärjestys, jossa kaikki laitteet, ja toinen erikseen kiintolevylle (myös USB tikut ja kiintolevyt).

Taas on seikkailtu Biosin ihmeellisessä maailmassa ihan turhan takia. Mikään tekemäni muutos ei vaikuta mihinkään joten tässä on jotain mitä en saa selville koska tietoa ei tunnu löytyvän millään kielellä yhtään mistään. Olen kahlannut läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot eikä mistään ole mitään apua. Voisin toki luetella kaikki vaihtoehdot mitä tarjottiin, kuinka asetin boot devicet järjestykseen eikä mikään tehnyt mitään vaikutusta. Kävin jopa erillisen Boot Menun läpi mutta en pystynyt muuttamaan järjestystä vaikka sen pitäisi onnistua PgUp/PgDn -näppäimillä. Edes Mint4Win ei toimi niinkuin pitää vaikka Usbi pelaa niinkuin pitää ja olen tehnyt buuttaavan cd:n, dvd:n eri latauksista ja jokaista kaksi eri kappaletta joten virheen mahdollisuus on olematon.

Ainoa järkevä selitys tälle on se että tämä on käynyt ammattilaisen käsissä ennenkuin on tullut minulle. Tiedän missä ja olen jo laittanut kaksi viestiä koska en jaksa nähdä vaivaa ja ladata jotain Ami Bios setup utilityä siksi että haaskaisin vain aikaani. Jos joku pystyy järjestämään sellaisen ongelman ettei yhteisökään pysty sitä ratkaisemaan kahdessa päivässä niin se osaa hommansa kunnolla.

Toinen viesti meni työkaverin kautta ja pyysin onnittelemaan koska tällainen päänvaiva on harvinaista herkkua. Toinen meni suoraan kohteeseen ja oli tiukasti perusteltu hakemus päästä työssäoppimisjaksolle hänen alaisuuteensa kun aloitan parin viikon päästä datanomiopinnot. Nyt tiedän että olen hakenut oikeaan paikkaan. Pakon edessä toki haen mihin tahansa Accenturelle, TietoEnatorille, Fujitsulle tai Nokialle mutta kun en tahdo niin tylsää elämää.

Toki on mahdollista että vastaus on “kiitos mutta ei kiitos” joten sitten menen käymään paikan päällä varmistuakseni että hän tajuaa mitä oikein on tekemässä. Haluan olla varma siitä että hän on ymmärtänyt mitä tarkoitan. Hyväksyn sanan “ei” vastaukseksi vasta kun se sanotaan kolmannen kerran.

Bios / asennusongelmia /

Itse huomasin eräässä omassa koneessa (Amd athlon xp 1800+, 1.7 GiB) että uusi LG:n DVD rw (lightscript) asema ei buuttaa cd:ltä tai DVD:ltä vaikka mitä asetuksia biosista vaihtaisi. Ainoastaan sain sen buuttaamaan cd:ltä /DVD:tä kun vaihdoin eri cd-aseman (vanhempaa mallia, hp cd-writer 9100 series) koneeseen. Kun asennus oli tehty vaihdoin takaisin nopeamman ja uudemman aseman.

Epäilisin että tuossa sinun koneessa voi olla samantyylinen ongelma. Usb-asennusta en tällä koneella ole kokeillut.
Itse en ole päivittänyt biosia tähän koneeseen.